Zo. Ik ben erg moe, maar als ik het nu niet doe, dan vervaagt het met de tijd, de tijd, de tijd...
Gisteren had ik chemo, en tot vrijdagavond loop ik nog rond met zo'n draagbaar chemoflesje rond mijn
hals. Ik heb haast.
Vandaag (nee...gisteren) heb ik 12 x 400 gram koffie gebrand. Eerst een testbranding, daarna ... do it!
Op de nieuwe brander dus.
Het ging vrij goed, maar toch...die vermaledijde "work flow". Hoe alles op zijn plaats moet staan, zonder
enige ruimte voor afwijking...is dit dan autisme gedefinieerd?
Tot nu toe moet ik concluderen dat de InfraRood brander uit Taiwan erg goed werk deed, maar deze heb
ik dus niet benut, wel de (nieuwe) wokbrander uit Italië, Foker is het merk. Krachtig. Maar die vlammen
komen dus "breder" dan de Huky die erop staat... moet ik nog aanpassen middels afdekken met messing.
Overigens is mijn propaangas cylinder voor 80 percent leeg, minder druk op de brander...?
Het lijkt me dat de Foker "vuiler" brandt dan de IR brander: gele vlammen (ik wil blauw!) Dit kan met de
relatieve leegtoestand van de gasfles te maken hebben.
Bij mijn eerste pogingen meen ik een beperkte mate van "aanbakken" gepromoveerd te hebben, door het vuur
te krachtig te laten vlammen. Er komen dan "brandkorstjes" op de bonen te ontstaan, dit dient te worden
vermeden. Bij verdere brandingen ging ik voorzichtiger te werk en, inderdaad, de bonen kwamen er beter uit.
Of heeft dit te maken met variabele suikergehaltes van diverse bonen?
The proof comes with the eating of the pudding...
Twee weken, en ik weet meer, wanneer ik de resultaten geproefd heb. Ik laat het juliie weten, wordt vervolgd.
Lieve groet (nee,ik wil niet overdrijven).
Paul
Re: Huky 500, Phidgets & Artisan, nieuwe brander
12Scoarching oftewel het blakeren/verbranden plekken aan de buiten zijde van de boon is vrijwel altijd een te hete trommel wanneer de bonen erin gaan. Als dit alleen bij de eerste batch is geweest, is het zeer aannemelijk dat de brander te snel en-of te heet is voorverwarmd. Het is belangrijk dat het voorverwarmen rustig verloopt zodat de trommel egaal warm wordt en niet krom kan trekken, bij het afkoelen is dat wederom van belang.
Dit draadje schreeuwt trouwens nog steeds om foto's
Dit draadje schreeuwt trouwens nog steeds om foto's

13Dank, Pti voor je comment, ik waardeer dat!Pti schreef: vr 28 mar 2025, 10:19 Scoarching oftewel het blakeren/verbranden plekken aan de buiten zijde van de boon is vrijwel altijd een te hete trommel wanneer de bonen erin gaan. Als dit alleen bij de eerste batch is geweest, is het zeer aannemelijk dat de brander te snel en-of te heet is voorverwarmd. Het is belangrijk dat het voorverwarmen rustig verloopt zodat de trommel egaal warm wordt en niet krom kan trekken, bij het afkoelen is dat wederom van belang.
Dit draadje schreeuwt trouwens nog steeds om foto's![]()
Ik ben het zeer met je eens aangaande de oorzaak van de "scorching" die ik heb ervaren, het was dan ook de allereerste keer dat ik die brander aan het werk zette...
Onderwerp: foto's....ik ga op de site studeren hoe ik dat doe (ik gebruik veelal de laptop, soms mijn smartphone) mijn ogen zijn niet optimaal...zoals de rest, overigens.
Maar nu rijden Irène en ik eerst kleinkind Amy ophalen op 20 km, nadat ze eerst in de school carnaval stoet meestapt...
Beste groet Pti! (en alle anderen), tot binnenkort, mèt foto's hoop ik.
Paul
14https://www.flickr.com/photos/202509798 ... ed-public/
Eerste poging foto te plaatsen...dit is een foto van de Huky 500 zoals hij er thans uitziet. De brander staat dus in een werkruimte naast de garage. Zowel de propaangasleiding als
de rookevacuatie komen via de buitenmuur binnen/buiten. De brander is middels Phidgets verbonden met een laptop met Artisan software
Effe zien of er hier een foto komt te staan...
Paul
P.S. Misschien even afwachten of iemand wat ziet. Moet ie dan ook Flickr hebben? Tips welkom...
Eerste poging foto te plaatsen...dit is een foto van de Huky 500 zoals hij er thans uitziet. De brander staat dus in een werkruimte naast de garage. Zowel de propaangasleiding als
de rookevacuatie komen via de buitenmuur binnen/buiten. De brander is middels Phidgets verbonden met een laptop met Artisan software
Effe zien of er hier een foto komt te staan...
Paul
P.S. Misschien even afwachten of iemand wat ziet. Moet ie dan ook Flickr hebben? Tips welkom...
15Je kunt hieronder een bijlage toevoegen zonder hem elders te hoeven uploaden
16Ik heb de Tags weggehaald. Nu is het een url. Maar wat pti zegt werkt ook.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
17
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
18[quote=manduca post_id=180991 time=1743288903 user_id=25494]
[IMG]https://live.staticflickr.com/65535/544 ... 53_o_d.jpg[/IMG]
[/quote]
Dank, Manduca.
Momenteel ben ik er nog niet uit, maar flickr werkt, dus blijf ik er even bij.
Ik heb de vorige raadgevingen helaas niet begrepen, mijn IT kennis is helaas te beperkt.
Inmiddels wens ik jullie allen een goede zondag...(en wat warmer weer is mèèr dan welkom!)
Paul
[IMG]https://live.staticflickr.com/65535/544 ... 53_o_d.jpg[/IMG]
[/quote]
Dank, Manduca.
Momenteel ben ik er nog niet uit, maar flickr werkt, dus blijf ik er even bij.
Ik heb de vorige raadgevingen helaas niet begrepen, mijn IT kennis is helaas te beperkt.
Inmiddels wens ik jullie allen een goede zondag...(en wat warmer weer is mèèr dan welkom!)
Paul