Re: Advies bonen maler

11
Zou ikzelf niet doen die SSP schijven. De Eureka schijven zijn al supergoed, maar goed ik ben een vreemde eend omdat ik het SSP en/of dure maler verhaal niet altijd overneem van wat andere zeggen en daarom niet aanhang en predik.
Het is mijn inziens niet nodig om hele erge goede koffie te kunnen maken. Geef liever je geld uit aan hele goede vers gebrande koffie en bouw ervaring op waardoor je weet wat je moet doen om de smaak een bepaalde kant op te sturen.

We hebben bijvoorbeeld helemaal geen idee welke koffie de topic starter vaak drinkt en waarom. Maar we gaan wel advies geven omdat er zelf een eg-1 wordt geopperd als optie. Tsja, ik weet niet of dit wel de juiste weg is tenzij het gewoon wordt aangeschaft voor de looks.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

12
bobbee schreef: vr 19 sep 2025, 10:56 Zou ikzelf niet doen die SSP schijven. De Eureka schijven zijn al supergoed,
Waarom zou je de ecm met 64mm schijven vervangen voor een Eureka met 64 schijven?
In mijn inziens is dat niet zo logisch als je op zoek bent naar verandering.

Kevin vroeg om een upgrade en zegt dat de looks van de eg-1 hem aanspreekt. We zullen een zogenaamde 'upgrade' allemaal anders benaderen en ervaren. Mijn inziens is dat ook allemaal goed.

In algemene koffiemans taal ben ik van een KafaTek naar een kinu 'gedowngrade' maar toch voelt het voor mij persoonlijk als een upgrade. 🤣
You can't buy experience

13

Hk87 schreef:
bobbee schreef: vr 19 sep 2025, 10:56 Zou ikzelf niet doen die SSP schijven. De Eureka schijven zijn al supergoed,
Waarom zou je de ecm met 64mm schijven vervangen voor een Eureka met 64 schijven?
Ik probeer objectief te blijven. ECM heeft meer retentie en is geen sd maler. Vandaar is het een upgrade om naar Eureka te gaan. SSP schijven gaan daar ook geen verandering in brengen en heel bijzonder zijn de HU niet. Retentie oplossen is volgens mij een grotere stap dan naar SSP overstappen.

Naar een EG-1 overstappen zonder duidelijk beeld van waar iemand staat met kennis en kunde en wat de wensen/verwachtingen zijn van de upgrade is advies niet echt aansluitend ben ik bang als het om de koffie gaat. Ik snap de keus voor de eg-1 niet behalve voor de heb en looks als je geen doorgewinterde koffiegek bent. Alleen looks is geen upgrade voor mij en ja uiteraard praat ik vanuit mijn eigen visie en idee.
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

14
bobbee schreef: vr 19 sep 2025, 11:58
Hk87 schreef:
Ik probeer objectief te blijven. ECM heeft meer retentie en is geen sd maler. Vandaar is het een upgrade om naar Eureka te gaan. SSP schijven gaan daar ook geen verandering in brengen en heel bijzonder zijn de HU niet. Retentie oplossen is volgens mij een grotere stap dan naar SSP overstappen.

Naar een EG-1 overstappen zonder duidelijk beeld van waar iemand staat met kennis en kunde en wat de wensen/verwachtingen zijn van de upgrade is advies niet echt aansluitend ben ik bang als het om de koffie gaat. Ik snap de keus voor de eg-1 niet behalve voor de heb en looks als je geen doorgewinterde koffiegek bent. Alleen looks is geen upgrade voor mij en ja uiteraard praat ik vanuit mijn eigen visie en idee.
Afbeelding
Ja, daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben en zo had ik er zelf nog niet naar gekeken.

Mijn suggestie voor SSP is gebaseerd op dat hij aangeeft eigenlijk heel tevreden te zijn met de smaak die hij uit de ECM haalt, en High Uniformity gaat verder in die richting.

Looks, was bij mij ook nooit zo een prioriteit maar ik merk dat ik er nu toch wel gevoeliger voor ben geworden. Ik vind het ook wel steeds belangrijker om iets te zien wat leuk staat.
You can't buy experience

15
Er staat me bij dat de Weber het juist goed doet bij licht gebrande bonen toch? Of had je daar nou ook andere schijven voor ik weet het even niet meer.

Ik zou de Mazzer Philos eens goed in oog schouw nemen. Hier kun je desgewenst makkelijk wisselen van schijven heeft een goede workflow en een zeer respectabel merk en ik vind hem erg mooi. Beetje vergelijkbare vormgeving als de Weber.

Maar je kan tegenwoordig ook een Eureka maler nemen met 65mm schijven, die hebben een eigen lijn met Black Diamond schijven voor ieder wat wils.

18
Ik zou lekker een EG1 bestellen als je het geld gemakkelijk kan missen. Zit je waarschijnlijk gelijk aan een end game maler die nog redelijk vergevingsgezind is ook.

Qua conisch vs plat, het maak tegenwoordig meer uit welke maalschijven je hebt. Er zit wel een range in plat die deels overlapt met conisch en de uitersten zijn verschillend maar ertussen zitten veel meer maalschijven die erg overeen kunnen komen qua eindresultaat.

Ik vind tegenwoordig eenvoudige werkwijze veel belangrijker. Liefst niet RDT, geen blaasbalg, geen knockers etc., maar wel single dosen. En ik hou zowel van licht gebrand als ouderwetse chocoladebommen dus een maler met variabele rpm helpt dan. Dat doet de EG1 ook. Enige is ruimte.

Oh ja, je kan bij de EG1 ook nog eens eenvoudig schijven wisselen dus wat dat betreft zit je ook goed.
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47
(3bomber Navigator F74 is besteld)

19
TabCam schreef: vr 19 sep 2025, 23:27 Ik zou lekker een EG1 bestellen als je het geld gemakkelijk kan missen. Zit je waarschijnlijk gelijk aan een end game maler die nog redelijk vergevingsgezind is ook.

Qua conisch vs plat, het maak tegenwoordig meer uit welke maalschijven je hebt. Er zit wel een range in plat die deels overlapt met conisch en de uitersten zijn verschillend maar ertussen zitten veel meer maalschijven die erg overeen kunnen komen qua eindresultaat.

Ik vind tegenwoordig eenvoudige werkwijze veel belangrijker. Liefst niet RDT, geen blaasbalg, geen knockers etc., maar wel single dosen. En ik hou zowel van licht gebrand als ouderwetse chocoladebommen dus een maler met variabele rpm helpt dan. Dat doet de EG1 ook. Enige is ruimte.

Oh ja, je kan bij de EG1 ook nog eens eenvoudig schijven wisselen dus wat dat betreft zit je ook goed.
Ja haald precies een aantal punten aan die mij aanspreken.

Ik wil graag een Endgame maler, de magic tumbler lijkt mij ideaal. Als het goed is, heb ik dan geen WDT meer nodig. Ik vind het tof dat alles perfect is uitgelijnd met magneten. Als ik andere merken bekijk lees ik nog wel eens dat de burs out alignment gaan bij verwisselen.

Ik vind het leuk om te zien hoe iedereen meedenkt! Bedankt daarvoor!

Groet Kevin