Futurmat

1
Beste allemaal,
Ik heb een Futurmat Rimini met twee groepen.
De linkse groep zet een kopje koffie in 56 seconden wat niet goed is en de rechter groep in 25 seconden wat voor mij perfect is of misschien iets te snel.
Ik heb alles schoongemaakt en de filters vervangen en de water aanvoer gecontroleerd op eventuele verstoppingen maar dat is er niet. Mijn leiding water is zacht.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn ?
Gr
Frank

Re: Futurmat

2
Klinkt alsof je linkse groep beperkt wordt door óf een deels verstopte gicleur/3-weg, óf een flowmeter die fout telt. Zo zou ik ‘m aanpakken:
1. Koffievariabelen uitsluiten
Zelfde portafilter + basket wisselen tussen links/rechts, zelfde dose/grind/tamp. Volgt de 56 s het portafilter? → basket/spout verstopt. Blijft het op links? → machinezijde.
2. Open-flow test (zonder portafilter)
Zet beide groepen 10 s handmatig aan (niet volumetrisch) en vergelijk de opgevangen hoeveelheid. Is links duidelijk trager?
→ Reinig/controleer in deze volgorde:
• Douchezeef + dispersieplaat (ontkalk/ontvet, bij twijfel vervangen).
• Gicleur/sproeier in de groep (heel klein gaatje ±0,6–0,8 mm): uitnemen en in ontkalker leggen of vervangen.
• 3-weg solenoïde: spoel/plunjer reinigen, check of hij hoorbaar volledig “klikt” en vrij beweegt.
• Flowmeter van de linkse groep: turbinekamer openmaken, velletjes/schilfers verwijderen, kort ontkalken; O-ringen checken.
3. Volumetrische check
Is de open-flow gelijk, maar duurt een volumetrisch shot links 56 s en rechts 25 s?
→ Dan telt de flowmeter links te weinig pulsen (vervuiling) of de dosering van die groep staat verkeerd. Flowmeter schoonmaken en daarna de volumes herprogrammeren.
4. Brewdruk test (met blindfilter)
Beide groepen moeten naar ~9–10 bar gaan.
• Links hoger dan rechts → restrictie vóór de puck (gicleur/klep).
• Links lager → lekkage of klep die niet volledig opent.
5. Backflush & onderhoud
Grondige backflush met reiniger (Puly Caff e.d.), daarna goed naspoelen. Zacht leidingwater helpt, maar kleine deeltjes van filters/leidingen kunnen juist de flowmeter/gicleur verstoppen.

In de praktijk is de boosdoener bij dit soort klachten bijna altijd:
1. gicleur deels dicht, of 2) flowmeter vervuild/ontregeld. Reinig/vervang die twee en programmeer de volumes opnieuw—grote kans dat beide groepen weer rond de 25–30 s uitkomen voor dezelfde recipe.

Let op (veiligheid): machine uit, water dicht, druk eraf (stoomkraan open) voor je demonteert. Succes!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino