welke machine

1
Beste forum leden,
Ik ben opzoek naar een espresso apparaat, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Sinds drie maanden verblijf ik in Australië waar ik de passie voor koffie heb gekregen. Door dat ik een trainee ben bij Bondi Chai latte in Australië heb ik veel te maken gehad met de koffie branche.
Voor mijn trainee heb ik onder andere een master barista cursus gevolgd, waarna ik had besloten dat ik bij mijn terug komst zeker een espresso machine thuis wil hebben. Nu ben ik al een poosje het internet aan het af zoeken naar welk apparaat ik wil aanschaffen.
Ik ben opzoek naar een niet te dure pistonmachine met het liefst een zo zwaar mogelijke piston. Nu had ik hier al aardig wat van gevonden maar steeds loop ik tegen het probleem aan dat deze handmatig zijn wat betreft de water aanvoer. Graag zou ik een machine willen die altijd netjes 35mm water geeft, uiteraard met stoompijpje.
Welk apparaat raden jullie mij aan?
Groet,

Paul

add, ik heb een mooie Rancillio Silvia waar ik veel goede ebrichten over lees, is het mogelijk deze aan te passen zo dat deze 35ml afgeeft?

Re: welke machine

2
Jij bent dus op zoek naar een volautomaat (niet te verwarren met een superautomaat). Als 1-groeps wordt dat iets lastiger, maar het kan wel. Heb je ook al overwogen om een 2-de hands 2-groeps volautomaat te nemen? Die kan je voor een relatieve habbekrats op Marktplaats vinden. Ik ga er even van uit dat je het over portafilters hebt en niet over pistons (je wil toch geen "levermachine"?).

Als je ècht een 1-groeps wil kom je uit op zoiets: KLIK.

Van dezelfde fabriek: KLIK 2

Je kan ook eens kijken bij Dalla Corte, Bezera (de BZ02) en la Spatiale (de S1).

Ik weet niet wat je "niet te duur" noemt, maar 1-groeps volautomaten zitten toch al snel op €1700, echt goedkoper ken ik ze niet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Ehh, nee da's waar. Heet het daar Craiglist? Maar de machine achter de link zal daar ook te krijgen zijn...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Bednakt voor jullie reacties.
het geen wat een beetje op marktplaats lijkt is gumtree. afijn de link werkte gewoon.
Maar wat een prijsverschil tussen een single vol automaat en een single handmatig.
Ik denk gezien mijn budget toch te gaan voor een handmatige.

Ik had veel goede berichten gelezen over de Rancillio Silvia, een mooie machine om mee te starten.

Bestaat er de mogelijkheid om hier een waterhoeveelheidsmeter in te bouwen? Of is dat een heel stom idee?

6
Ik heb het al vaker geschreven: er bestaan helemaal geen "beginnermachines", want de goedkopere machines zijn nu juist vaak het moeilijks om mee te werken. En hoe meer je uitgeeft, hoe makkelijker het juist wordt. Ik zou eerder een GS3 een beginnermachine noemen, maar welke beginner geeft nu dat bedrag aan een machine uit?

Eerlijk gezegd heb ik dus ook mijn twijfels bij de Silvia. Het ding is wel goed gemaakt, maar heeft haar nukken. De temperatuur is nogal instabiel en om dat goed te krijgen zou je een PID moeten inbouwen à €150 (?) en dan zit je al weer bijna op het prijs niveau van een E61 single boiler, die door z´n zetgroep toch weer wat vergevensgezinder en nog stabieler is (met preinfusie en wat meer ruimte boven de puck).

Als je volume-dosering wil toevoegen gaat dat waarschijnlijk flink wat kosten en er moet ook maar net ruimte voor zijn.

Maar als je regelmatig melkdrankjes wil maken zou ik geen single boiler nemen. Je zit dan de hele tijd te wachten totdat de boiler is opgewarmd voordat je melk kan stomen, of juist is afgekoeld voordat je espresso kan zetten, en dat gaat vervelen.

Ik zou toch eens kijken naar een mooie 2-de handse E61 HX op Gumtree, dan houd je waarschijnlijk ook wat meer over voor de oh zo belangrijke maler.

7
Spironski schreef:Ik heb het al vaker geschreven: er bestaan helemaal geen "beginnermachines", want de goedkopere machines zijn nu juist vaak het moeilijks om mee te werken. En hoe meer je uitgeeft, hoe makkelijker het juist wordt. Ik zou eerder een GS3 een beginnermachine noemen, maar welke beginner geeft nu dat bedrag aan een machine uit?

Eerlijk gezegd heb ik dus ook mijn twijfels bij de Silvia. Het ding is wel goed gemaakt, maar heeft haar nukken. De temperatuur is nogal instabiel en om dat goed te krijgen zou je een PID moeten inbouwen à €150 (?) en dan zit je al weer bijna op het prijs niveau van een E61 single boiler, die door z´n zetgroep toch weer wat vergevensgezinder en nog stabieler is (met preinfusie en wat meer ruimte boven de puck).

Als je volume-dosering wil toevoegen gaat dat waarschijnlijk flink wat kosten en er moet ook maar net ruimte voor zijn.

Maar als je regelmatig melkdrankjes wil maken zou ik geen single boiler nemen, je zit dan de hele tijd te wachten totdat de boiler is opgewarmd of juist afgekoeld, en dat gaat vervelen.

Ik zou toch eens kijken naar een mooie 2-de handse E61 HX op Gumtree, dan houd je waarschijnlijk ook wat meer over voor de oh zo belangrijke maler.
\

Overweeg je zelf om ooit nog eens een GS3 te kopen?

8
Nee, ik vind het een lelijk ding :o . Als ik ooit nog eens zo goed ga verkopen dat ik een dergelijk bedrag voor een espresso apparaat kan neerleggen neem ik een Speedster. Maar dan moet ik ook meteen verhuizen, want in mijn huidige keukentje heb ik echt geen plaats voor zo'n ding.

9
Melk drankjes zal voor mij niet de hoofdmoot zijn, ik heb liever mij espresso's maar uiteraard zal ik mijn geleerde kunsten moeten blijven oefenen.
Ik heb nog even wat verder gezocht en denk inderdaad dat het beter is gegaan voor een dubbel groeps machine. Ik kom pas 6 januari weer terug in Nederland dus heb nog mooi even de tijd om internet af te zoeken naar een E61 HX.
Als een van jullie nog een machine weet waar iemand van af moet, na 6 januari hou ik me aanbevolen.
Wat betreft de toevoeging van de volume-dosering, zon waterhoeveelheid kost rond de €15,- en ik had gedacht met een slim printplaatje er achter kan dat wel onder de €50, blijven. Maar ik heb het nog nergens gelezen dus zal wel niet realiseerbaar zijn.
Groet,
Paul

10
Maar zoek je dan een 2-groeps volautomaat, of een 1-groeps semi-automaat?