voor cappucinno heel goed te doen.
op Frans (niet zijnde Goddijn!!!) goud op zijn Engels aangeboden gemaakt. De andere koffie tbv espresso.

Wilde hier zelf net over beginnen. Ik verliet het ACF met een rugtas vol koffie waaronder de Kaleidoscope 3.4 en wow! Wat vind ik deze waanzinnig goed zeg. Eerst voornamelijk gespeeld met de Meticulous en kreeg er al veel goeds uit, met name met de Substance shot (soort van Slayer shot maar net kortere tijden) dus toen ook maar op de Slayer getest en die tilde hem naar een nog hoger niveau. Heerlijk!Pti schreef: za 25 apr 2026, 14:08 Ik zit aan de kaleidoscope 3.4, de Pink California uit Colombia van Rum Baba, we hebben deze opgepikt op 't coffee festival. De smaaknoten van Candy Bracelet, Cotton Candy, Pink Cake haal ik er niet specifiek uit maar het is een mooie cleane en zoete koffie en niet zo vreselijk over-gefermenteerd (zoals de 3.0)
Wel een kleine waarschuwing, de Kaleidoscope is wel heel heftig als espresso. Zelfs als filter kan hij soms heftig zijn als hij niet goed is afgesteld.Erik82 schreef:Wat licht spul tot redelijk donker. Op dit moment een mix van vanalles. Caffenation lijkt de laatste tijd wat lichter te branden voor espresso alhoewel ik hun filterbranding nog vrij donker vind voor mijn voorkeur. Ik zal de Kaleidoscope binnenkort ook eens bestellen.
Mijn smaak is heel breed en als die als espresso te heftig is maken we er gewoon filterkoffie van uit de BIRD. Dat ding geeft, om de een of andere reden, geniale resultaten met dergelijke koffies. Ik waardeer filter net zo erg als espresso dus dat komt helemaal goed. Dit is een co-fermented koffie en dat zijn over het algemeen wel de meest extreme. DAK heeft ze ook vaker met Kokos, Ananas, Meloen etc. Dan gooien ze een berg van dat fruit bij de bonen tijdens het fermenteren en krijgt de koffie de smaak van het fruit en over het algemeen is dat vrij overheersend. Vaak heel duur en leuk voor een keer tussendoor maar niet als standaard.MichaelGaggia schreef: za 02 mei 2026, 20:52Wel een kleine waarschuwing, de Kaleidoscope is wel heel heftig als espresso. Zelfs als filter kan hij soms heftig zijn als hij niet goed is afgesteld.Erik82 schreef:Wat licht spul tot redelijk donker. Op dit moment een mix van vanalles. Caffenation lijkt de laatste tijd wat lichter te branden voor espresso alhoewel ik hun filterbranding nog vrij donker vind voor mijn voorkeur. Ik zal de Kaleidoscope binnenkort ook eens bestellen.
9964.jpg
Dus je moet wel van een apart bakkie houden.
Caffenation is gewoon een hele goede brander en branden medium. Vaak pak ik ook de Filter Fill voor espresso in plaats van de espresso roast en dat werkt perfect. Gewoon goed en lekker.Hk87 schreef: za 02 mei 2026, 21:24 Ik heb laatst ook een zakje Keniaanse meegenomen van Caffenation en viel me ook op dat de filter roast niet super licht gebrand is. Voor mijn smaak alsnog lekker en ook prima voor espresso.
Tijdens de koffie festival heb ik de roaster van Cafe Velvet gesproken. Wat mij betreft een aanrader. Hebben hele aparte soorten bonen, helaas wel wat aan de prijzige kant.
Paso Paso heb ik inmiddels op èèn na de hele espresso assortiment gehad en allemaal heel lekker. Zit allemaal wel een beetje in medium roast en qua prijs nog te doen als je de proefpakket neemt.

Je kan met elke filterkoffie espresso maken, mits je je apparatuur goed op orde hebtRosanne schreef: zo 03 mei 2026, 10:10 Ja kan bij paso paso ook gewoon filter koffie kopen en die als espresso zetten. Heb ik ook gedaan en gaat uitstekend