Re: advies gevraagd: Lagom Casa of Niche Zero of .. ?

2
Ik heb ze beide gehad, vanwege het iets kleinere formaat en de toevoeging van variabele toeren, een knocked en een aito-off functie gaat mijn voorkeur licht uit naar de Casa. Een niche is een stuk simpeler maar tegelijk ook echt een tank die zeer duurzaam is. Beide zijn een goede keuze.
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™ - CERA Titan ET58

3
Je ziet nog ongeveer 500 malers over het hoofd maar daar valt op dit moment niks over te zeggen zonder meer achtergrond. De grote vraag is echter hoe je tot deze 2 malers bent gekomen? Wat is je redenatie en waar heb je je op gericht. Wat heb je aan onderzoek gedaan.

Met deze 2 malers ga je je juist beperken tot een goede extractie bij vooral wat meer donkere branding terwijl je aangeeft dat je een Gaggimate wilt maken. Juist al die variabelen van een Gaggimate hebben meer nut bij wat minder donkere brandingen dus die twee spreken elkaar wat tegen. Juist al die achtergrond is belangrijk om een goed advies te kunnen geven. Met bijvoorbeeld een Mazzer Philos kan je uiteindelijk veel meer kanten op mocht dat nodig zijn maar dat hangt van je voorkeur en ervaring af. Er is geen maler die alles kan dus als je uiteindelijk een andere kant op gaat kan het zijn dat de maler die je nu kiest dan juist niet goed werkt.

Qua Niche en Casa zou ik voor de niche kiezen omdat ze betere schijven hebben en een sterkere motor. Variabele RPM op een maler met grote conische schijven die al op een laag toerental draaien geeft maar een zeer beperkte toegevoegde waarde waar dit met platte schijven die standaard veel meer toeren draaien veel meer zin heeft.

Je gebruikt in ieder geval verse koffie dus dat is al een grote plus. Kwalitatief kan het nog een heel stuk beter maar dat ga je vanzelf merken als je met betere spullen gaat werken dat dan al snel de koffie de beperkende factor is. Gezien de prijzen zal dat zeker een donkere branding zijn dus neem ik aan dat daar je voorkeur ligt? Heb je ook ervaring met andere brandniveau's of is alles nog heel nieuw voor je? Gezien je van een volautomaat komt is de machine altijd de beperkende factor en kan je nu met de Robot pas echt ervaren hoe espresso hoort te smaken.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

4
Erik82 schreef: vr 05 jun 2026, 11:17 Je ziet nog ongeveer 500 malers over het hoofd maar daar valt op dit moment niks over te zeggen zonder meer achtergrond. De grote vraag is echter hoe je tot deze 2 malers bent gekomen? Wat is je redenatie en waar heb je je op gericht. Wat heb je aan onderzoek gedaan.

Met deze 2 malers ga je je juist beperken tot een goede extractie bij vooral wat meer donkere branding terwijl je aangeeft dat je een Gaggimate wilt maken. Juist al die variabelen van een Gaggimate hebben meer nut bij wat minder donkere brandingen dus die twee spreken elkaar wat tegen. Juist al die achtergrond is belangrijk om een goed advies te kunnen geven. Met bijvoorbeeld een Mazzer Philos kan je uiteindelijk veel meer kanten op mocht dat nodig zijn maar dat hangt van je voorkeur en ervaring af. Er is geen maler die alles kan dus als je uiteindelijk een andere kant op gaat kan het zijn dat de maler die je nu kiest dan juist niet goed werkt.

Qua Niche en Casa zou ik voor de niche kiezen omdat ze betere schijven hebben en een sterkere motor. Variabele RPM op een maler met grote conische schijven die al op een laag toerental draaien geeft maar een zeer beperkte toegevoegde waarde waar dit met platte schijven die standaard veel meer toeren draaien veel meer zin heeft.

Je gebruikt in ieder geval verse koffie dus dat is al een grote plus. Kwalitatief kan het nog een heel stuk beter maar dat ga je vanzelf merken als je met betere spullen gaat werken dat dan al snel de koffie de beperkende factor is. Gezien de prijzen zal dat zeker een donkere branding zijn dus neem ik aan dat daar je voorkeur ligt? Heb je ook ervaring met andere brandniveau's of is alles nog heel nieuw voor je? Gezien je van een volautomaat komt is de machine altijd de beperkende factor en kan je nu met de Robot pas echt ervaren hoe espresso hoort te smaken.
bedankt voor je uitgebreide uitleg. ik zal proberen wat meer achtergrond te geven.

voornaamste redenen om tot deze 2 malers te komen zijn
  • prijs, budget ligt ergens tussen de 500 en 1000 (ik geef liever iets meer uit aan een grider waar ik nog jaren plezier aan ga beleven, dan een grinder waar ik over 1 jaar misschien al naar vervanging ga kijken
  • 2e hands is ook zeker een optie
  • reviews of reddit (r/espresso, r/gaggimate, r/cafelatrobot) en youtube (james hoffman, lance hendrick) & chatgpt
Door de volautomaat ben ik eigenlijk vanzelf donkere brandings gaan drinken, smaak van lichter beviel me niet. let wel, dit was op basis van supermarkt-bonen dus mogelijk/waarschijnlijk ;) heb ik daar sowieso nog een hoop te proeven.

in mijn zoektocht heb ik al veel reviews gezien/gelezen en op basis daarvan kwam ik dus bij de Niche en Lagom uit.
(df54/64 soms QC problemen, timemore 078S te bulky, geld ook voor df83, )

waarom de Niche: eigenlijk de 1e waar ik heel positieve reviews over las + het design staat me wel aan.
waarom de Lagom Case: lijkt gelijkwaardig aan de Niche, de verticale uitloop lijkt me erg prettig en zou minder retention moeten geven begrijp ik

andere opties die ik nog op mijn lijst heb zijn timemore skulptor 068S en 078s (die laatste is ook al wel weer erg groot )

Kwa smaak weet ik dus nog niet echt waar mijn voorkeur ligt, het liefst zou ik wat willen kunnen experimenteren met verschillende soorten bonen.
Wat ik ook nog als een optie zie is een aparte handgrinder + 1 goede electrische of zelfs 2 handgrinders.

als ik mijn eigen verhaal zo teruglees, moet ik denk ik de topic titel beter vervangen in
"advies gevraagd: welke grinder / combinatie van 2 grinders als ik nog veel wil experimenteren met diverse soorten brandings, budget tot ca. 1000E " :D

5
Kijk, je hebt al goed veel onderzoek gedaan en dat is fijn. Tussen de €500-1000 zit je aan de ondergrens voor een echte hele goede elektrische maler maar kan je al wel een zeer degelijk model kopen zoals inderdaad de Casa of Niche. Dat zijn ook topmalers maar wat beperkter in gebruik. Alles met platte schijven zal aanzienlijk meer gaan kosten tenzij je de plastic DF malers gaat nemen maar dat is een soort loterij of je een goed of waardeloos exemplaar hebt.

Als je alleen lichtere branding op hebt uit de supermarkt dan kan je die ervaring vergeten want dat zegt helemaal niks. Meteen lichte branding gebruiken is wel weer het uiterste en waarschijnlijk teveel van het goede want dat vergt over het algemeen wat gewenning. Een goede medium branding kan je ogen openen naar wat er nog meer mogelijk is qua smaak, zeker ten opzichte van je volautomaat. Je kan dan altijd bij iemand anders wat testen of in een goede shop om zo te ervaren of het iets voor je is. Je bent hier welkom in Boskoop om eens te kijken wat mogelijk is als dat in de buurt is.

Omdat je nog aan het oriënteren bent op waar je smaak ligt zou ik je aanraden te beginnen met een handmaler die heel veelzijdig is. Het gaat wel een redelijk prijzige zijn maar dan zou ik de 1Zpresso K-Ultra aanraden. Handmalen voor espresso is wel enorm vervelend als je iets anders dan donkere branding gebruikt maar het mooie aan de 1Zpresso malers is dat je er een accuboor op kan zetten en dan is het ineens heel relax :mrgreen: . Plus dan heb je met de Robot een geniale combi om ook op vakantie geweldige koffie te kunnen maken. Zo kan je wel goed testen zonder je te committen aan een bepaalde maler die wellicht uiteindelijk niet je voorkeur gaat hebben.

Uiteindelijk wil je gewoon een goede elektrische maler hebben die aansluit bij je voorkeur puur voor het gemak. Met wat meer ervaring weet je snel welke kant je op moet gaan. De K-Ultra kan je ook goed voor filter gebruiken dus dat is sowieso geen weggegooid geld en kan meerdere doelen dienen.

Een hele andere route zou een Mazzer Super Jolly doser te kopen en er andere schijven inzetten maar dan ben je alsog meer kwijt dan een K-Ultra of ga je al redelijk richting een Casa dus of je daar nou echt beter van wordt is de vraag. En het werkt goed voor singledosing maar biedt alles behalve gemak. Door de hele motor en al het andere weg te halen kan je veel goedkoper een handmaler kopen die geweldig presteert ten opzichte van veel duurdere elektrische malers.

Dit is mijn advies met meer 15 jaar ervaring. Ik heb vaak genoeg de fout gemaakt om "verkeerde" keuzes te maken en veel geld kwijt te zijn met verkopen en weer nieuw te kopen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer