Leerzaam was het zeker. Een aardlek opsporen bijvoorbeeld, of erachter komen dat een nieuwe amp meter het niet doet.
Nu ben ik aan het reflecteren wat ik er mee opgeschoten ben.
Het doel was om het brandproces te automatiseren, zodat ik een succesvolle branding van een bepaalde bonensoort precies kan herhalen. Daarbij wil de ik de brander ook nog als autonome brander kunnen blijven gebruiken.
-dat laatste is gelukt. Met een schakelaar schakel ik van autonome koffiebrander naar aansturing door Artisan.
-het is een groot voordeel dat ik brandingen kan loggen en grafisch kan volgen met Artisan. Zo kan ik bij een nieuwe koffiesoort snel verbeteringen in het proces aanbrengen.
-het brandproces automatiseren aan de hand van een eerdere branding doe ik niet en lijkt me ook niet goed toepasbaar. Ik heb gemerkt dat het branden niet iedere keer (bij gelijke instellingen) hetzelfde verloopt en dus niet herhaalbaar is. Tussen de eerste batch en latere batches is nogal een verschil, ook al neem ik de tijd om de rooster goed vóór te verwarmen. Een ander punt is dat de brander traag reageert op verhoging/verlaging van de brander. Het duurt minimaal een halve minuut voordat je een effect ziet in curve van de BT. Door die traagheid kan je nooit Artisan een curve van de background laten volgen.
Nog een andere reden om Artisan niet een backgroundcurve te laten volgen is dat veranderingen van de sliders niet lineair opgaan met verandering van de heater. Dus als je de slider 10% opvoert, dan betekent het niet dat de brander op een 10% hoger vermogen aangestuurd wordt. Curieus, maar waar. Tussen 55 en 85% gebeurt aan het amperage vrijwel niets!
Beter zou het kunnen via "events"; Artisan volgt dan dezelfde standen van fan en brander als de geselecteeerde curve in de background. Ik heb dit nog niet geprobeerd.
Maar een background curve is handmatig behoorlijk goed te dupliceren. Dus via sliders in Artisan. Je moet je rooster dan wel goed kennen en weten dat een verandering pas geruime tijd later effect laat zien.
-via "alarms" pas ik wel enige mate van automatisering toe. De fan laat ik automatisch toenemen met het stijgen van de MET. Erg handig, daar hoef ik niet meer naar om te kijken.
-de bediening van fan en heater doe ik nu via sliders van Artisan, dus op de laptop. Maar ik zou het ook kunnen regelen met de potmeters op de behuizing van de TC4, dat is misschien nog wel prettiger. Draaien aan een knop terwijl je naar de amperemeter kijkt is gemakkelijker dan een schuifknop bedienen op het scherm van de laptop.
-De digitale amperemeter vind ik een hele verbetering vergeleken met de analoge.
Concluderend ben ik tevreden over de veranderingen die ik heb aangebracht aan mijn Quest 3Ms. Het aanvankelijke doel heb ik niet bereikt, maar ik kan er zo goed mee werken en eerdere brandingen goed nabootsen.