Re: The Traveling Chemex

42
Het weekend was druk, dus de slowcoffee was erg op zijn plaats. De eerste keer, direct de test van onwetendheid er tegen aan gegooid. Niks afwegen, ik weet het vloeken in de kerk, maar dit bleek ook; een slappe doorzichtige substantie was het resultaat.

Dus wegen wegen wegen, Chemex op de weegschaal, koffie malen, der bij. Water opgieten en continue aflezen hoeveel er in ging. Het was zeker te merken, der zat meer koffie smaak aan, ik merkte wel dat ik andere smaken in mijn bonen proefde die er normaal niet in te vinden waren. Maar het was naar mijn mening nog steeds te slap. Mijn vriendin daar in tegen was er helemaal weg van.

Ik weet dat ik geen espresso moet verwachten, maar toch mijn maalgraad aangepast, fijner malen, om zo te hopen dat er meer sterkte in kwam, dit hielp wel, iets minder water opgegoten dan aanbevolen wordt. Maar het blijft nog vrij slap. Vandaag komen er zwaardere bonen binnen, die gaan vanavond er in.

Ik merk wel dat er meer verdieping in mijn koffie zit, maar mis toch echt de kracht die je normaal met een espresso uit zo'n boon haalt. Maar ik stoei nog even verder en zet mijn bevindingen hier neer.

Nogmaals een geweldige project om zo de Chemex eens te proberen.
Expobar Brewtus III - vaste waterleiding + externe rotarypomp, Mazzer Super Jolly, Gene Café, Serie Reg Barber Tampers

44
Maar dan zet je dus echt een stuk minder ipv de 6 koppen ?
Ik hou nu de maten aan van de specialty coffee website
Klik

Dosering. Bij 65 gram per liter:
360 ml = 24 gram
500 ml = 33 gram
900 ml = 59 gram
1150 ml = 75 gram
Expobar Brewtus III - vaste waterleiding + externe rotarypomp, Mazzer Super Jolly, Gene Café, Serie Reg Barber Tampers

45
KitchenPilot schreef:Maar dan zet je dus echt een stuk minder ipv de 6 koppen ?
Ik hou nu de maten aan van de specialty coffee website
Klik

Dosering. Bij 65 gram per liter:
360 ml = 24 gram
500 ml = 33 gram
900 ml = 59 gram
1150 ml = 75 gram
Dat vond ik voor de Chemex zelf nog te veel (voor gewoon filter doe ik wel deze hoeveelheid).

46
@Hoenen, jij deed minder ? Maar dan zal het nog slapper worden toch. Of bedoel je de hoeveelheid water ? Vulde jullie hem wel tot het bolletje??

47
KitchenPilot schreef:@Hoenen, jij deed minder ? Maar dan zal het nog slapper worden toch. Of bedoel je de hoeveelheid water ? Vulde jullie hem wel tot het bolletje??
Ik deed minder koffie (zo'n 28gr per 500ml), dan wordt het inderdaad slapper, maar zitten er wel betere smaken in (in mijn opinie), vanaf 30gr /500ml begon het te bitter smaken IMO.

48
Ik ga het vanavond direct proberen, nu ook sterkere bonen klaar liggen, ben benieuwt.

49
Er zijn 6 verschillende bonen doorheen gezet, van veel water tot weinig water. Er is gewogen en er is op gevoel gegoten. Alle stappen volgens het boekje doorlopen en er mijn eigen draai aangegeven. Toch kan de Chemex me niet raken.

Het blijft een gewone doorloop koffie voor mij. Misschien is dit wel vloeken in de kerk, misschien breek ik wel met tradities. Maar ik verkies toch echt mijn espresso's boven een kop Slow Coffee.

Daar in tegen ben ik wel enorm blij dat ik heb het mogen uitproberen, helemaal omdat ik op het punt stond er 1 te gaan bestellen. Daarom vind ik het initiatief echt geweldig van Jeroen, wil hem hiervoor ook ontzettend bedanken.

Is er al een volgend adres waar de Chemex naar toe mag "travelen", dan komt hij misschien nog voor de kerst in huis en anders is het een mooi begin van het nieuwe jaar.

Jeroen, nogmaals ontzettend bedankt!

50
Graag gedaan uiteraard en nee, het is geen vloeken in de kerk wat mij betreft. Wat het wel is is een kwestie van smaak. De beleving van espresso en die van slow/filterkoffie is gewoon anders. De een kan het meer waarderen dan de ander en dat is natuurlijk prima. Over smaak valt niet te twisten.

Dank voor je feedback!!

Wie volgt?