Stepdown baskets, wat is het en waarom?

1
Afsplitsing van discussie elders die hier wordt voortgezet.

Vraagje aan een ieder, welke stepdown basket is het goedkoopst om eens een keertje te testen/proberen? Ik heb even gezocht maar 100 euro is mij behoorlijk teveel. Kan niet echt iets goedkoper vinden onder de 50 euro zeg maar.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: Stepdown baskets, wat is het en waarom?

3
bobbee schreef: za 03 okt 2026, 12:14 Vraagje aan een ieder, welke stepdown basket is het goedkoopst om eens een keertje te testen/proberen? Ik heb even gezocht maar 100 euro is mij behoorlijk teveel. Kan niet echt iets goedkoper vinden onder de 50 euro zeg maar.
Sworks heeft ook stamped stepdown baskets https://sworksdesign.com/Step-Down-Stam ... p760373764 en die zijn $30 en waarschijnlijk een stuk beter van kwaliteit dan die hele goedkope gevallen. Alleen heb je dan nog afhandelingskosten, verzendkosten, BTW, invoer e.d. maar met een groep wat meer bakjes bestellen zou het wel goedkoop maken.
Meticulous Espresso, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, LWW Unibasket 16gr en 20gr en nog veel meer

4
robinfcb schreef: vr 02 okt 2026, 17:27 Wat werkt er fijner aan de conversiekit dan een stepdown basket dan?

Enige wat ik me kan voorstellen is dat er maalsel op de binnenrand kan blijven, maar dat heeft Introvert Makes al opgelost met een schuine binnenrand.

Ik gebruik nu al enige maanden een stepdown basket en ik merk in workflow geen verschil met reguliere 58mm baskets, omdat mijn maler netjes in het midden doseert.
Voordeel van de conversion kit is dat je vervolgens ook alle 49mm bakjes kan gebruiken en dus veel flexibeler bent. Ik heb hier nu 2 Billet baksets liggen in 49mm en dan is een conversion kit nog goedkoper dan nieuwe stepdown bakjes kopen. Het doseren is niet lastig want bijvoorbeeld Sworks heeft een funnel die in het 58mm deel valt, daar hoef je in principe geen schuine binnenrand voor te hebben. Als ik echt over zou willen op 49mm dan moet dat ook echt 49mm zijn met alle overige voordelen die je dan hebt.

Plus het principe van een extra dikke puck is vooral van toepassing op extreem lichte branding aangezien die van nature een extreem fijne maling nodig hebben. Het hele doel van een stepdown basket is dat je minder fijn hoeft te malen bij hele lichte branding met een unimodale maler om zo een betere extractie te krijgen. Dat effect heb ik al vele jaren geleden ervaren, nog lang voordat een stepdown basket bestond en juist de reden waarom ik altijd groot fan ben geweest van 49mm, maar dat heb je niet met meduim en meer donkere branding. De IMS mesh op 49mm was zelfs minder met de 18gr versie en diepere puck met medium en meer donkere branding dan de 16gr variant waar dit met de Billet baskets en hele lichte branding omgekeerd was. Maar volgens mij was juist lichte branding niet je ding en heb je geen maler met unimodale schijven. Dat de stepdown baskets door marketing wel zo in de markt gezet worden zonder de hele clue te benoemen is natuurlijk weer typisch. Maar wat is jouw reden dat je zo ontzettend tevreden bent met je stepdown basket?

Maar nogmaals, je hebt genoeg diepte op een 20gr bakje voor 58mm met 26mm. Ik heb zeer veel ervaring met de Billet baskets op 49mm en die 16-18gr geeft al een extreem dikke puck en perfecte resultaten en is ook 26mm diep. Leuk dus als je een kleinere dose wil gebruiken maar voor de rest zal 20gr in een goed 58mm bakje net zo goed werken. En voor medium en meer donkere branding is het effect sowieso veel minder groot.
Meticulous Espresso, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, LWW Unibasket 16gr en 20gr en nog veel meer

5
robinfcb schreef: za 03 okt 2026, 11:42 Mijn doel is juist minder cafeïne (en dus minder gram koffie) per kopje. De afgelopen maanden gebruikte ik een 58-naar-49mm step-down met 15 gram koffie, en inmiddels zit ik op een 58-naar-36mm met nog maar 12 gram. Door voor zo'n step-down basket te kiezen, behoud ik een volle smaak en veel body, iets wat niet lukt als je een standaard 58mm-mandje sterk onderdoseert.

​Je kijkt hier nu erg vanuit het perspectief van moderne, licht gebrande koffies. Daar is een breed oppervlak van 58 mm met een hoge dosering inderdaad logisch om channeling te voorkomen en voldoende extractie te halen.

​Historisch gezien, en binnen de traditionele Italiaanse espresso-etiquette, waren kleinere filtermandjes echter de norm. Omdat klassieke Italiaanse brandingen donkerder en poreuzer zijn, doseer je traditioneel 7 gram voor een single en 14 gram voor een doppio. In een brede 58mm-basket wordt zo'n lage dosering een te dunne puck, met een snelle en waterige extractie als gevolg. De smallere, diepere mandjes zorgen bij die lagere doseringen juist voor de ideale tegendruk, body en crema.
Kijk dat is een goede reden en het was ook puur uit interesse, verder niet. Als je inderdaad minder cafeïne binnen wil krijgen dan is minder doseren een perfecte optie. Alleen zijn die bakjes vaak ook weer met enorm veel gaatjes en versnellen ze juist de doorloop doordat ze met moderne branding in gedachte ontwikkeld zijn daar waar je met een 49mm conversiekit juist ook gewone bakjes kan gebruiken. Dat was meer mijn punt en daarmee ga je denk ik nog betere resultaten krijgen. Zo'n Strietman 49mm IMS Mesh bakje is echt geniaal voor jouw voorkeur van branding en de malers die je hebt staan en ik weet bijna zeker dat dat beter gaat werken dan een stepdown voor het doel waarvoor je die nu gebruikt.

Vanuit het verleden met donkere branding hadden we ook altijd tabs lopende bakjes met een wat matig patroon in de gaatjes. Die gaven voor een zelfde dosering al een veel dikkere puck ten opzichte van alle bakjes nu met rechte wanden. Daarnaast was de flow van die oude bakjes ook veel lager waardoor je sowieso grover moest malen plus dat 14gr van een donkere branding hetzelfde volume geeft als 18gr van een lichte branding. En juist met wat meer donkere branding wil je niet te grof malen omdat je dan de fines gaat missen die nodig zijn om het geheel mooi in balans te houden. Het probleem van een te dunne puck was veel minder tot niet van toepassing in die tijd. Het probleem is juist ontstaan in de huidige tijd met lichtere brandingen. Een traditionele single is juist ook weer dikker qua puck voor een zeer geringe dosering dus ook daar speelt het hele probleem niet.

Ik kijk dus niet alleen naar het perspectief van moderne branding maar juist naar de veelzijdigheid van de bakjes van een specifiek doel.

6
Leinad schreef: zo 04 okt 2026, 08:11 Even voor mijn beeld, wat is het voordeel ten opzichte van een single basket? Of is dit ongeveer hetzelfde wat al gebeurde met het diepe smalle 1 kops la marzocco bakje?
Met medium-donker en donkerder werken die singles wel maar met lichte branding heb je er echt niks aan. Juist de rechte wanden, perfect patroon van de gaatjes en de enorme hoeveelheid gaatjes geven een superieure extractie met lichte branding ten opzichte van een oldschool single. Plus de stepdown baskets zijn nog veel dieper waardoor je meer richting de 12-18gr kan gaan in vergelijking met de 7gr voor een oldschool single.

8
Erik82 schreef:
Leinad schreef: zo 04 okt 2026, 08:11 Even voor mijn beeld, wat is het voordeel ten opzichte van een single basket? Of is dit ongeveer hetzelfde wat al gebeurde met het diepe smalle 1 kops la marzocco bakje?
Met medium-donker en donkerder werken die singles wel maar met lichte branding heb je er echt niks aan. Juist de rechte wanden, perfect patroon van de gaatjes en de enorme hoeveelheid gaatjes geven een superieure extractie met lichte branding ten opzichte van een oldschool single. Plus de stepdown baskets zijn nog veel dieper waardoor je meer richting de 12-18gr kan gaan in vergelijking met de 7gr voor een oldschool single.
Ah, dank. Dat verklaart een hoop. In mijn huis donker tot medium, daarom werken de singles dus perfect bij ons.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos | etzMAX LM
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

9
Leinad schreef: zo 04 okt 2026, 16:30
Erik82 schreef:
Ah, dank. Dat verklaart een hoop. In mijn huis donker tot medium, daarom werken de singles dus perfect bij ons.
Een stepdown zal alsnog wel een wat andere smaak geven.
Afhankelijk van het formaat en de weerstand.

58-30mm: https://introvertmakes.com/products/58m ... own-basket "I’m calling this “high efficiency” because it seems to bring more flavours and more strength out of the small dose than other baskets like regular 58mm single dose baskets."
58-36mm: https://www.graph.coffee/product-page/c ... rrency=EUR "Sweet and full-bodied single shot espresso MOD"
Espresso: Meticulous Espresso × etzMAX LM × Hedone Honne
Filter: Pietro Probrewing × Moccamaster Cup-One ☕