Welke

1
Hallo,
Ik ben nieuw op het forum dus zal me even voorstellen ik ben Reza en nogal gek op koffie.Maar na eerst een senseo (bah) en een filtermachine met maalmolen (gaat) te hebben.Zoek ik toch naar een echt bakkie koffie.Dus ben nu het internet aan het afstruinen (en daar kwam ik koffiepraat tegen) en me voorkeur gaat toch uit naar een volautomaat machine.Ben nogal lui :oops: dus een semi valt voor mij af.Waar je de zetgroep zelf van kan reinigen en zelf de melkschuim kan maken met een stoompijpje .Nou heb ik gekeken op de site van kieskeurig.nl en daar komt gaggia(swing-up/titanium) of DeLonghi(Ecam 23.420SB/22.110SB) erg goed uit de bus volgens de reviews,vooral dat de koffie heet is en de smaak goed.Nou komt de vraag welke...... ik weet van de titanium dat die uit 2004 stamt dus goed doorontwikkeld is en weinig of geen fabricage fouten meer in zal zitten.Daarin tegen is de zetgroep van DeLonghi weer anders als de andere volautomaten (toch vaak allemaal de zelfde zetgroep).Graag de voor en tegens van de twee en als mensen uit de branch komen dan graag het technische verschil tussen de twee.
Mvg Reza.

Re: Welke

4
Reza schreef:Oké,
Maar het zijn toch de gebruikers die met de machine omgaan en die zeggen toch wel de waarheid over het product en zijn niet aan een merk gebonden.
Confirmation bias. Als mensen een product hebben gekocht dan zullen ze dat product vaker aanprijzen. Ook hebben de mensen op kieskeurig.nl vaak totaal geen ervaring met andere producten of uberhaupt ooit een fatsoenlijk kopje koffie op. Dus nee, die mensen vertellen niet 'de waarheid'. Voor zichzelf klinkt hun onzinverhaal volledig logisch, goed onderbouwd, en is het POS in kwestie een waar geschenk gods, maar toch is het keihard fout.
http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias" onclick="window.open(this.href);return false;

Een goede review kenmerkt zich door een lange werkperiode met het apparaat, dus na een paar maanden pas de ervaringen opschrijven. Ook de andere apparaten waarmee de reviewer ervaring heeft is veelzeggende data. Iemand die alleen ervaring heeft met een Senseo zal nespresso de hemel in prijzen. Iemand met een La Peppina en een Faema MC zal er een stuk minder enthusiast over zijn.
Een vermelding van de gebruikte bonen is ook essentieel. Als het apparaat alleen is gebruikt met Perla van de appie zal er nooit een gegrond oordeel over geveld kunnen worden. Daarvoor heb je verse bonen van een fatsoenlijke brander nodig.

Als je de hierboven gemelde checklist naar kieskeurig.nl neemt dan valt 99% van de reviews af.

En als je koffie uit een volautomaat zonder meer verkiest boven een kop filterkoffie dan heb je nog nooit een goede kop filterkoffie op.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Welke

5
Ben het wel met de heren eens, die consumentensites zijn nu niet de meest betrouwbare bronnen. Niet zozeer dat alle schrijvers de boel zouden willen bedriegen, maar inderdaad vanwege hetgeen Bluecold zegt.
Daarbuiten zijn er ook nog eens voldoende "reviews" geschreven door mensen die er belang bij hebben dat hun product gunstige reviews krijgt, en die zijn dus wèl gewoon bedrog.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Welke

7
Hoi Reza,

Een heel eenvoudig antwoord op welke: de Solis Ultra One Touch Cappuccino!

Sinds vier jaar in het bezit en absoluut probleemloos. Het toestel is ook geschikt voor horeca doeleinden (licht gebruik zoals broodjeszaak, kapsalon e.d.). Is uitstekend zelf te reinigen in tegenstelling tot bijvoorbeeld Jura; bij deze moet je het toestel laten servicen. De uitneembare zetgroep van Solis is exact dezelfde als bijvoorbeeld van WMF (1000Pro) en Schearer toestellen (Mc Donalds, Shell- en Texaco tankstations).

Je kunt alles zelf instellen; hoeveelheid koffie, water, melk, volgorde koffie/melk bij cappunccino, temperatuur, wellen aan/uit etc.

Standaard buttons voor espresso, koffie, cappuccino, hete melk en heet water.

Geen goedkoop toestel maar wel een absolute topper!

Re: Welke

8
OkeTHX,
Ik zal er eens naar kijken.
mettje schreef:Hoi Reza,

Een heel eenvoudig antwoord op welke: de Solis Ultra One Touch Cappuccino!

Sinds vier jaar in het bezit en absoluut probleemloos. Het toestel is ook geschikt voor horeca doeleinden (licht gebruik zoals broodjeszaak, kapsalon e.d.). Is uitstekend zelf te reinigen in tegenstelling tot bijvoorbeeld Jura; bij deze moet je het toestel laten servicen. De uitneembare zetgroep van Solis is exact dezelfde als bijvoorbeeld van WMF (1000Pro) en Schearer toestellen (Mc Donalds, Shell- en Texaco tankstations).

Je kunt alles zelf instellen; hoeveelheid koffie, water, melk, volgorde koffie/melk bij cappunccino, temperatuur, wellen aan/uit etc.

Standaard buttons voor espresso, koffie, cappuccino, hete melk en heet water.

Geen goedkoop toestel maar wel een absolute topper!

Re: Welke

9
Bluecold schreef: En als je koffie uit een volautomaat zonder meer verkiest boven een kop filterkoffie dan heb je nog nooit een goede kop filterkoffie op.

De crux zit em misschien in het onderstreepte, maar naar mijn idee smaakt espresso (van welke bron ook) zo anders dan filterkoffie, dat je de stelling ingekort iig niet kan/mag maken:
En als je koffie uit een volautomaat verkiest boven een kop filterkoffie dan heb je nog nooit een goede kop filterkoffie op.
Er worden andere smaakkomponenten ge-extraheerd bij beide methodes waardoor het een beetje appels met peren vergelijken is. (of op z'n minst Jonagold met Granny Smith)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: Welke

10
rbenus schreef:
Bluecold schreef: En als je koffie uit een volautomaat zonder meer verkiest boven een kop filterkoffie dan heb je nog nooit een goede kop filterkoffie op.

De crux zit em misschien in het onderstreepte, maar naar mijn idee smaakt espresso (van welke bron ook) zo anders dan filterkoffie, dat je de stelling ingekort iig niet kan/mag maken:
En als je koffie uit een volautomaat verkiest boven een kop filterkoffie dan heb je nog nooit een goede kop filterkoffie op.
Er worden andere smaakkomponenten ge-extraheerd bij beide methodes waardoor het een beetje appels met peren vergelijken is. (of op z'n minst Jonagold met Granny Smith)
;)