Reza schreef:Oké,
Maar het zijn toch de gebruikers die met de machine omgaan en die zeggen toch wel de waarheid over het product en zijn niet aan een merk gebonden.
Confirmation bias. Als mensen een product hebben gekocht dan zullen ze dat product vaker aanprijzen. Ook hebben de mensen op kieskeurig.nl vaak totaal geen ervaring met andere producten of uberhaupt ooit een fatsoenlijk kopje koffie op. Dus nee, die mensen vertellen niet 'de waarheid'. Voor zichzelf klinkt hun onzinverhaal volledig logisch, goed onderbouwd, en is het POS in kwestie een waar geschenk gods, maar toch is het keihard fout.
http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias" onclick="window.open(this.href);return false;
Een goede review kenmerkt zich door een lange werkperiode met het apparaat, dus na een paar maanden pas de ervaringen opschrijven. Ook de andere apparaten waarmee de reviewer ervaring heeft is veelzeggende data. Iemand die alleen ervaring heeft met een Senseo zal nespresso de hemel in prijzen. Iemand met een La Peppina en een Faema MC zal er een stuk minder enthusiast over zijn.
Een vermelding van de gebruikte bonen is ook essentieel. Als het apparaat alleen is gebruikt met Perla van de appie zal er nooit een gegrond oordeel over geveld kunnen worden. Daarvoor heb je verse bonen van een fatsoenlijke brander nodig.
Als je de hierboven gemelde checklist naar kieskeurig.nl neemt dan valt 99% van de reviews af.
En als je koffie uit een volautomaat zonder meer verkiest boven een kop filterkoffie dan heb je nog nooit een goede kop filterkoffie op.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees
dit