Er is in de buurt een koffiezaak geopend die Bocca espressobonen verkoopt (Bocca Brazillië, Gusto, Ethiopië Sidano en Yigacheffe)
Er zitten ook labeltjes op: 'espressobonen'.
Wat houdt dat in? Zijn die ook geschikt voor snelfilter of in de cafetiére, of alleen voor in 'n espressomachine?
Re: Espressobonen?
2Allereerst bepaalt de maalgraad of koffie in de snelfilter, de caffetière of het espresso apparaat kan. Maar verder heb je ook wel bonen die lekkerder in het één of andere zijn; meestal gaat het bij "espressobonen" echter om wat zwaarder gebrande bonen.
Maar er staat je niets in de weg om eens een espressoboon grover te malen en het in de caffetière te stoppen, wie weet verras je jezelf wel.
Bij welke methode dan ook: als de bonen langer dan een maand geleden zijn gebrand is het mooiste er wel af. Zorg dus voor zo vers mogelijke bonen (THT- datums zeggen helemaal niets) en maal ze vlak voor het zetten.
Maar er staat je niets in de weg om eens een espressoboon grover te malen en het in de caffetière te stoppen, wie weet verras je jezelf wel.
Bij welke methode dan ook: als de bonen langer dan een maand geleden zijn gebrand is het mooiste er wel af. Zorg dus voor zo vers mogelijke bonen (THT- datums zeggen helemaal niets) en maal ze vlak voor het zetten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Dat lijkt wel zo ja, ze zijn behoorlijk duur (6 euro voor 250g)
(tegen 3 tot 5,30 euro bij Geels, die ze vers brandt, ik heb 't gevraagd en ze liggen daar hooguit een week in de voorraadsilo's)
(tegen 3 tot 5,30 euro bij Geels, die ze vers brandt, ik heb 't gevraagd en ze liggen daar hooguit een week in de voorraadsilo's)
5Ik heb de proef op de som genomen, en ik kan het niet echt een groot succes noemen. De koffie wordt zeer middelmatig en je proeft vooral de bitterheid. Andere smaken liggen vér op de achtergrond.
6Hmm, lijkt dan toch dat de zwaardere branding hier slecht uitwerkt. Dank voor het experiment!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder