Vanmiddag is de Chemex hier aangekomen. Morgen snel op zoek naar goeie, versie bonen voor de Chemex. Ik vroeg me hierbij af of het heel bezwaarlijk is om espressobonen te gebruiken. Dit om nog maar even aan te geven dat ik echt nog een groentje ben in slow coffee land.
Ik ga er hoe dan ook lekker mee an de slag en zal jullie op de hoogte houden.
Bedankt voor het doorsturen Joost!
Wie volgt?
Re: The Traveling Chemex
62Nou heb ik het moeten doen met supermarktbonen, dus niet vers-vers, maar ik vond dat espressobonen toch niet echt passen bij de Chemex. Een wat rustigere smaak komt beter tot zijn recht. Maar dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van de persoonlijke smaak van de drinker.
Karin vindt sommige koffie ook niet lekker terwijl ik er een blok voor om wil rijden
Karin vindt sommige koffie ook niet lekker terwijl ik er een blok voor om wil rijden
Kei veel groeten!
Joost
Joost
63Rik, ik zou op zoek gaan naar bonen met een branding voor filterkoffie. Net iets lichter gebrand dan de espressobranding. Persoonlijk vind ik koffiebonen met meer fruitige kenmerken het lekkerst in de Chemex. Een Yirgacheffe doet het erg lekker...maar het is en blijft smaak, en die is persoonlijk.
SCAE Level 1 certified
In bezit van: Izzo Alex Duetto, Mahlkonig K30, Mahlkonig Guatamala, V60, Chemex, Aeropress
In bezit van: Izzo Alex Duetto, Mahlkonig K30, Mahlkonig Guatamala, V60, Chemex, Aeropress
64Dank voor de suggesties mannen! Ik ga morgen maar eens op pad. Dan maar niet bestellen bij mijn 'huisleverancier' (Fascino), maar eens kijken bij Kaldi of SL.
La Marzocco GS/3 - Anfim Super Caimano on demand
65Ik kan me ook nog voorstellen dat de espressomolen niet optimaal is. Dat ding is gemaakt om grote èn fijne deeltjes te leveren, en die fijne deeltjes (ook al maal je grover) komen dan in je koffie?
Hoe was dat bij de voorgangers, hoe hebben jullie gemalen en kreeg je ook iets van bezinksel in je kop?
Hoe was dat bij de voorgangers, hoe hebben jullie gemalen en kreeg je ook iets van bezinksel in je kop?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
66Dit filter is zo dicht dat er volgens mij geen bezinksel doorheen komt. Ik heb het in ieder geval niet gemerkt. Ook niet bij de fijne(re) maling.
Kei veel groeten!
Joost
Joost
67Ik heb zowel met de Chemex als met de Clever Drip geen problemen met bezinksel. Ik stel de Mazzer Mini lekker grof in, en kom tot de lekkerste filterkoffies. Chemex is wel mijn favoriet, iets zachter in smaakbeleving.
SCAE Level 1 certified
68Nou, het eerste Chemex experiment zit er op. Ik heb net de eerste poging gewaagd, die naar mijn idee vrij geslaagd was. Hoewel ik denk ik nog lang niet de ultieme filterkoffie heb gemaakt, ben ik er nu al enthousiast over. Ik vond de koffie erg mild en veel minder bitter dan ik van 'gewone' filterkoffie gewend ben. Nou heb ik vrij milde bonen gekocht, die naar mijn idee niet echt lekker vers waren, dus ik denk dat er nog veel meer uit te halen is.
Ik ga de komende week in ieder geval druk verder met experimenteren. Ik zag al dat ik vergeten was een goede pre-infusie te doen, dus dat zal ik in het volgende experiment in ieder geval niet meer vergeten.
Voor verdere tips hou ik me aanbevolen. Dank voor het meedenken tot nu toe. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn verdere experimenten.
Ik ga de komende week in ieder geval druk verder met experimenteren. Ik zag al dat ik vergeten was een goede pre-infusie te doen, dus dat zal ik in het volgende experiment in ieder geval niet meer vergeten.
Voor verdere tips hou ik me aanbevolen. Dank voor het meedenken tot nu toe. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn verdere experimenten.
69Een maand en een aantal pogingen verder en ik ben erg enthousiast geworden over de Chemex.
Een paar weken geleden heb ik samen met Sander (hier ook op het forum) een erg leuke koffie-geek-avond gehouden. Hier hebben we een paar uur lang lopen pielen, eerst met 'ordinaire' espresso's en daarna (het grootste deel van de avond) met de Chemex. Hier hebben we verschillende soorten bonen van the Golden Coffeebox geproefd. Het was fascinerend om de verschillen te proeven tussen de verschillende bonen.
Met deze avond hebben Sander en ik denk ik een leuke aanzet gemaakt voor een cupping-sessie...
Goed, de conclusie voor mij is dat ik voor een chemex ga! Ik vind het echt een erg leuke aanvulling op m'n Brewtus. Leuk om neer te zetten als vrienden komen eten. Leuke variatie ook op de cappuccino's en espresso's. En voor de prijs hoef je het niet te laten. Het kan ongetwijfeld goedkoper met 'n eenvoudige opschenk-optie, maar de Chemex heeft voor mij dan ook nog een leuke presentatie. 't Oog wil ook wat.
Sander had trouwens op deze avond ook de V60 meegenomen. Een erg leuke en handige manier van koffiezetten. De smaak vond ik echter minder uitgesproken dan bij de Chemex. Bij de V60 vond ik de 'bitter' duidelijk overheersen, ik denk doordat de koffie en het water enkele minuten contact hebben, terwijl deze tijd bij de Chemex duidelijk minder lang is.
Goed, uiteindelijk heb ik de Chemex nu ruim en maand en denk ik dat het tijd is dat een opvolger zich aanmeldt. Dus: Naar wie mag ik de Chemex sturen? Dan ga ik mijn eigen exemplaar bestellen.
Mannen van mijn broer&ik; bedankt voor de mogelijkheid om kennis te maken met de Chemex! En dan blijkt dat dit een goede manier is van promotie!
Een paar weken geleden heb ik samen met Sander (hier ook op het forum) een erg leuke koffie-geek-avond gehouden. Hier hebben we een paar uur lang lopen pielen, eerst met 'ordinaire' espresso's en daarna (het grootste deel van de avond) met de Chemex. Hier hebben we verschillende soorten bonen van the Golden Coffeebox geproefd. Het was fascinerend om de verschillen te proeven tussen de verschillende bonen.
Met deze avond hebben Sander en ik denk ik een leuke aanzet gemaakt voor een cupping-sessie...
Goed, de conclusie voor mij is dat ik voor een chemex ga! Ik vind het echt een erg leuke aanvulling op m'n Brewtus. Leuk om neer te zetten als vrienden komen eten. Leuke variatie ook op de cappuccino's en espresso's. En voor de prijs hoef je het niet te laten. Het kan ongetwijfeld goedkoper met 'n eenvoudige opschenk-optie, maar de Chemex heeft voor mij dan ook nog een leuke presentatie. 't Oog wil ook wat.
Sander had trouwens op deze avond ook de V60 meegenomen. Een erg leuke en handige manier van koffiezetten. De smaak vond ik echter minder uitgesproken dan bij de Chemex. Bij de V60 vond ik de 'bitter' duidelijk overheersen, ik denk doordat de koffie en het water enkele minuten contact hebben, terwijl deze tijd bij de Chemex duidelijk minder lang is.
Goed, uiteindelijk heb ik de Chemex nu ruim en maand en denk ik dat het tijd is dat een opvolger zich aanmeldt. Dus: Naar wie mag ik de Chemex sturen? Dan ga ik mijn eigen exemplaar bestellen.
Mannen van mijn broer&ik; bedankt voor de mogelijkheid om kennis te maken met de Chemex! En dan blijkt dat dit een goede manier is van promotie!
70Bitter en V60 herken ik helemaal niet! misschien niet de goede maling gebruikt? Of een te hoge temperatuur?
Is de 6th wave aan het voorbereiden