Interessante discussie, ik ben enorm aan het bijleren hier. Bedankt ook voor de links!
Wat ik al eerder had moeten zeggen: voor mij is stroomgebruik best belangrijk. Milieubewust enzo. Ik vind lang opwarmen zoals ik zei ook niet prettig, dus dat gaat samen: hoe langer het duurt om op temperatuur te komen, hoe meer stroom dat meestal kost.
Daarom vraag ik me af of een HX nu wel zo'n goed idee is voor mij. Ik begrijp het voordeel van altijd water op twee temperaturen beschikbaar hebben, maar je moet wel elke keer een flinke bel water opwarmen natuurlijk. Bezzera maakt ook single-boilermachines: de BZ09 PM is volgens mij een SB, heeft een boiler van 0,5 liter, terwijl de boiler van de BZ07 PM (HX) drie keer zo groot is. Dus, lijkt me, ook drie keer zoveel stroomgebruik vergt, terwijl ik slechts af en toe cappuccino drink. Melk opschuimen in de magnetron gaat ook best goed.
Is een SB (of DB?) dan geen beter idee? Het is hier toch vooral HX wat de klok slaat, dat geeft me het idee dat SB's nadelen hebben die ik misschien niet goed zie. Ik heb de informatie van
home-barista.com over de verschillen gelezen, maar ik kon op het forum geen meningen of gebruikservaringen vinden.
Alvast dank voor de reacties!
Oh, en cremalover schreef:
cremalover schreef:Tip:Geen Jacobs koffie gebruiken.
Tenzij Jacobs huismerk natuurlijk.
...waar ik nogal om moest lachen, want dat is inderdaad hele vieze koffie. Geen zorgen!