Gisteren ben ik vereerd met een bezoek van onze Barista kampioen Sander voor een workshop aan huis (verjaardagskado van mijn vrouw )
We zijn samen achter mijn GS/3 gaan staan en hebben het proces van koffiezetten eens nader onder de loep genomen. Dat was niet alleen leuk maar ook heel leerzaam. Net de fijne kneepjes (eigenlijk zijn het de basics, maar dit klinkt mooier ) van onder andere het beoordelen van de maalgraad, doseren, tampen, melk opschuimen en inschenken (blijven schenken Lennart). Door de stoompijp net wat verder van de rand in de melkkan te zetten is de kwaliteit van mijn schuim drastisch verbeterd. Kijken, voelen en niet in de laatste plaats goed luisteren.
Sander had ook nog een zakje vers gebrande bonen bij zich. Crema, crema en nog eens crema, goud als honing...super om te zien en te proeven. De bonen zouden eigenlijk nog een dagje of twee moeten rusten dus morgen gaan we nog eens kritisch proeven.
Na een uurtje of drie en met een buik vol met koffie is Sander weer vertrokken en ben ik moe maar voldaan op de bank neergeploft. Ik vond het helemaal super en nogmaals dank aan mijn vrouw en aan Sander (die zich hier nog moet registreren ) voor een top avond.
Koffie techniek leren uit een boek of een DVD is goed en leuk, maar er gaat niets boven direct face to face oefenen met iemand die er echt verstand van heeft en meteen feedback kan geven. Ik kan het iedereen aanraden!
Lennart
Re: Oefenen met de meester....
2Kijk, dat zijn nou nog eens kadootjes!
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu
3Zo kunnen we allemaal maar weer eens lezen dat de daadwerkelijke beleving op de eerste plek komt. Super Lennart!
4Hmm, ik denk dat een baristatraining van drie uur door Sander op je eigen GS3 voor niet velen is weggelegd! Top!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5He Lennart!
Bedankt voor je leuke reactie.
Ook ik vond het een erg leuke ervaring om eens thuis bij iemand een "workshop" te doen.
Het was een leuke en gezellige koffie-avond geworden.
En yes... ik ben bij deze dus lid van koffiepraat geworden.
Geniet nog van je koffie en voor volgend jaar als cadeau wellicht die thuis-brander he!
Groet,
Sander
Barista-Company
Bedankt voor je leuke reactie.
Ook ik vond het een erg leuke ervaring om eens thuis bij iemand een "workshop" te doen.
Het was een leuke en gezellige koffie-avond geworden.
En yes... ik ben bij deze dus lid van koffiepraat geworden.
Geniet nog van je koffie en voor volgend jaar als cadeau wellicht die thuis-brander he!
Groet,
Sander
Barista-Company
6Kijk dat is nog eens mooie input, van 's Neerlandsch Kampioen
Speedster | SuperJolly | et al.
7Sander,
Ik denk dat de thuisbrander er nu wel in zit, ik kan altijd mijn vrouw de schuld geven dat ze het koffievirus zelf heeft versterkt
Ik heb sinds dinsdag een flink pak bonen en aardig wat liters melk er doorheen gedraaid. Ik kan maar beter een eigen plantage en melkkoe gaan zoeken, want er moet nog wel heel wat meer doorheen voordat ik er tevreden mee ben.
Ben al even op zoek geweest naar adresjes voor mooie cup of excellence bonen voor bij een speciale gelegenheid. Lijkt opvallend moeilijk om in Nederland aan dit soort bonen te komen (servings/pads zijn er genoeg). Oh en welkom op het forum natuurlijk
Lennart
Ik denk dat de thuisbrander er nu wel in zit, ik kan altijd mijn vrouw de schuld geven dat ze het koffievirus zelf heeft versterkt
Ik heb sinds dinsdag een flink pak bonen en aardig wat liters melk er doorheen gedraaid. Ik kan maar beter een eigen plantage en melkkoe gaan zoeken, want er moet nog wel heel wat meer doorheen voordat ik er tevreden mee ben.
Ben al even op zoek geweest naar adresjes voor mooie cup of excellence bonen voor bij een speciale gelegenheid. Lijkt opvallend moeilijk om in Nederland aan dit soort bonen te komen (servings/pads zijn er genoeg). Oh en welkom op het forum natuurlijk
Lennart
Laatst gewijzigd door Lennart op vr 22 aug 2008, 10:33, 2 keer totaal gewijzigd.
8Water met een druppeltje handzeep ipv melk scheelt een hele zooi in de kosten. Je krijgt er bijna net zulke opgeschuimde melk van. Zeer handig om te oefenen, en leuk om iemand mee in de zeik te nemenLennart schreef: Ik heb sinds dinsdag een flink pak bonen en aardig wat liters melk er doorheen gedraaid. Ik kan maar beter een eigen plantage en melkkoe gaan zoeken, want er moet nog wel heel wat meer doorheen voordat ik er tevreden mee ben.
De Golden Coffee Box (http://www.goldencoffeebox.nl) heeft er een aantal, ook van dit jaar (2008) alleen zijn die nog niet te krijgen. 2006 en 2007 nog wel. Erg lekker. Verder weet ik eigenlijk in Nederland geen andere brander die cup of excellence heeft.Lennart schreef:Ben al even op zoek geweest naar adresjes voor mooie cup of excellence bonen voor bij een speciale gelegenheid. Lijkt opvallend moeilijk om in Nederland aan dit soort bonen te komen (servings/pads zijn er genoeg).
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008
Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio
Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS
9Is wel moeilijker dan met melk omdat de grotere bellen niet stuk gaan als je de kan op het werkblad klopt (zoals met melk wel gebeurt)... Maar ja, als het hiermee lukt, lukt het ook met melk. Zie hier maar, mijn snelle eerste poging:arno schreef: Water met een druppeltje handzeep ipv melk scheelt een hele zooi in de kosten. Je krijgt er bijna net zulke opgeschuimde melk van. Zeer handig om te oefenen, en leuk om iemand mee in de zeik te nemen
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008
10Arno,
Schuimen gaat inmiddels eigenlijk best goed, het is het schenken dat ik lastig blijf vinden. Op de een of andere manier krijg ik van mijn meest kritische klant (mijn vrouw ) te horen dat de cappuccino nog wat te veel een melk smaak heeft. Mijn espresso is sterk genoeg zou je zeggen, dus ik kan alleen maar concluderen dat ik nog niet goed genoeg doorschenk waardoor ik de melk onder het schuim door laat gaan. Mijn schenksneldheid is al verdubbeld denk ik sinds maandag, maar blijkbaar moet het nog sneller
De oplossing die mijn vrouw voorstelt is simpeler :"gewoon minder schuim/melk erbij" maar ik weiger over te gaan op haagse bakkies. Een cappuccino heeft wat mij betreft "een bolle meniscus" of zeg ik dan iets geks?
Oh en mijn appeltjes lijken ook nog teveel op kersen
Ik ga van het weekend weer aan de bak. Als er iets moois uitkomt, zal ik hem hier laten zien......
Groeten,
Lennart
Schuimen gaat inmiddels eigenlijk best goed, het is het schenken dat ik lastig blijf vinden. Op de een of andere manier krijg ik van mijn meest kritische klant (mijn vrouw ) te horen dat de cappuccino nog wat te veel een melk smaak heeft. Mijn espresso is sterk genoeg zou je zeggen, dus ik kan alleen maar concluderen dat ik nog niet goed genoeg doorschenk waardoor ik de melk onder het schuim door laat gaan. Mijn schenksneldheid is al verdubbeld denk ik sinds maandag, maar blijkbaar moet het nog sneller
De oplossing die mijn vrouw voorstelt is simpeler :"gewoon minder schuim/melk erbij" maar ik weiger over te gaan op haagse bakkies. Een cappuccino heeft wat mij betreft "een bolle meniscus" of zeg ik dan iets geks?
Oh en mijn appeltjes lijken ook nog teveel op kersen
Ik ga van het weekend weer aan de bak. Als er iets moois uitkomt, zal ik hem hier laten zien......
Groeten,
Lennart