Re: Stillere vibratiepomp?

42
Maar ik snap nog niet hoe dat membraan achter de pomp dat ding minder laat vibreren.... Het lijkt me toch dat dit voor de actie van die pomp niet uit maakt? Dus zou ook de resonantie in de kast niet uitmaken?
Weet iemand hoe groot en hoe duur zo'n los membraan is? Zou je dat zelf eenvoudig aan kunnen brengen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

43
Spironski schreef:Maar ik snap nog niet hoe dat membraan achter de pomp dat ding minder laat vibreren.... Het lijkt me toch dat dit voor de actie van die pomp niet uit maakt? Dus zou ook de resonantie in de kast niet uitmaken?
Weet iemand hoe groot en hoe duur zo'n los membraan is? Zou je dat zelf eenvoudig aan kunnen brengen?
Je gaf zelf de link laatst. :D http://www.esprase.nl/product_info.php? ... cts_id=153 (Kijk eens wat er onder aan de pagina staat)

Daar heb ik de pomp dan ook besteld en na wat twijfelen toch ook maar dat membraan meebesteld. Baat het niet dan......haal ik hem er gewoon af. Maar het membraan maakt de pomp niet stiller wat ik er van begrepen heb, maar zorgt er voor dat je waterflow iets constanter wordt. Volgens mij is het niet veel meer dan een klein reservoir en volgens mij zal het dan op een boilermachine niet zoveel uitmaken, want daar zal de boiler die functie ook vervullen. Ik denk dat het dus eerder interessant is voor thermoblock-machines.

Maar voor het geval ik er weer eens naast zit heb ik hem er toch maar even bij besteld. ;)

44
Volgens mij staan hier zo'n beetje de details van het concept (en als dat inderdaad zo is dan zat ik er dus naast ja :D en is het maar goed dat ik hem wel besteld heb).

http://www.patentstorm.us/patents/4773305/fulltext.html

En blijkbaar kan zo'n concept best goed uitgevoerd worden. Abel schijnt (op het industriële vlak) een topspeler te zijn en via Google vond ik dit bericht: "Abel piston membrane pumps beat centrifugal slurry pumps in North Dakota order".

Maar voor het artikel zelf moet je betalen helaas.

45
Het plaatsen van een membraambuffer tussen pomp en thermoblock vond ik een veilig idee. Zat een beetje erover in dat de nieuwe pomp een hogere drukpuls door het systeem zou sturen. De membraambuffer zou in dat geval bescherming kunnen bieden.
Er gaat niets boven morgen.

46
Je gaf zelf de link laatst. :D
Duh! hoe stom kan je zijn ?! :oops: Okay, dat is dan ook weer opgelost! Prijs valt wel mee, en ruimte om zoiets te plaatsen heb ik ook nog wel in mijn La Scala..... Maar als ik dat bestel zal ik waarschijnlijk ook wel meteen zo'n andere pomp erbij bestellen. Wellicht hier en daar nog wat extra isolatie (wat gebruiken jullie daarvoor?), en klaar is Kees?

Als ik er toe kom zal ik zeker laten weten wat het resultaat is. Maar dat kan nog wel eventjes duren, helaas... :cry:
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

47
Spironski schreef:
Je gaf zelf de link laatst. :D
Duh! hoe stom kan je zijn ?! :oops: Okay, dat is dan ook weer opgelost! Prijs valt wel mee, en ruimte om zoiets te plaatsen heb ik ook nog wel in mijn La Scala..... Maar als ik dat bestel zal ik waarschijnlijk ook wel meteen zo'n andere pomp erbij bestellen. Wellicht hier en daar nog wat extra isolatie (wat gebruiken jullie daarvoor?), en klaar is Kees?
Ik ga ook wat extra geluidsisolatiemateriaal gebruiken. Heb daarvoor gewoon dat noppenschuim gehaald. Het is alleen even afwachten of ik qua ruimte een beetje uitkom....wordt misschien proppen in de Silvia.
Als ik er toe kom zal ik zeker laten weten wat het resultaat is. Maar dat kan nog wel eventjes duren, helaas... :cry:
Zal bij mij ook nog wel even duren denk ik....er gaan meerdere dingen veranderen namelijk. Maar ik ga al wel even proefdraaien als ik hem binnen heb denk ik.

48
Nu een aantal dagen en ca. 40 kopjes verder lijkt er een probleem op te duiken.
Een kleine hoge toon verdringt af en toe de stilte tijdens de extractie.
Er loopt iets aan, er lekt iets of de druk is simpelweg te hoog voor de pomp.
Of er wordt water geloosd via het overdruk ventiel (release).
Het is ook mogelijk dat de pomp al te ver versleten was, het is een gebruikte.
Ik weet het nog niet. Maar ben je van plan om de pomp te vervangen, wacht even tot na het weekend.
Dan weet ik meer, hoop ik.
Anders wissel ik de pomp terug voor de Ukla, maar dan met membraam.
Piept ie dan nog, dan ligt het aan het membraam/release.

49
Ik snap jullie zoektocht naar een stille vibratiepomp wel. Ik heb zelf ook een hekel aan het geluid. Toch komt de vraag op of je nooit een rotatiepomp overwogen hebt? Die zijn nog best wel eens aan te komen tweedehands en zeker in een Butterfly wellicht zelfs intern weg te bouwen. Anders kan die altijd wel in een keukenkastje of iets dergelijks liggen. Ze zijn zelf aanzuigend dus je zou ook nog steeds een waterkan kunnen gebruiken of vast water wat helemaal super is.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

50
Waarom een ander trilpompje ipv de Ukla?
Dat Invensys pompje zit in een Jura, dus ook en een Krups, Bosch, etc, etc.
Daar zijn er honderdduizenden van verkocht.
En minimaal de helft daarvan ligt op de schroothoop of staat op zolder.
Die pompjes zijn dus simpel te scoren, voor nop of bijna nop.
En da´s een deel van de sport, toch?