Hulp gevraagd bij keuze espressomachine

1
Nieuw in de wereld van espressomachines en na een paar weken informatie verzamelen zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wij willen onze eerste espressomachine aanschaffen en hebben een paar wensen:
- volautomatisch (gemak)
- zetgroep uitneembaar
- maalgraad/waterhoeveelheid/sterkte instelbaar

We drinken niet zo vaak cappuccino e.d. dus alleen een stoompijpje is prima.
Budget max. € 500,-.

Welke merken hebben goede en betrouwbare apparaten? Uiterlijk is het minst belangrijk.
Keramische of rvs maalschijven?
Is Nivona nou echt zoveel beter dan Bosch/Siemens, ze komen toch uit dezelfde fabriek?

Een hoop vragen. Hopelijk kunnen jullie me helpen met de antwoorden om zo tot een goede keus te komen.
Gr, Annike

Re: Hulp gevraagd bij keuze espressomachine

7
Wat ik lees en een ervaring van een kennis met een Siemens (ca 8x terug geweest naar de fabriek voor reparatie, nu uit de garantie weer problemen), zou ik voor de Nivona gaan.
De Nivona CafeRomatica 850 Chroom is wel een heeeeeeeel mooi ding, maar je praat wel over een dubbele aanschafwaarde, dit is geen optie, maar wel erg mooi.

De Nivona CafeRomatica 605 lijkt mij een hele mooie optie en waar je heel veel genot en plezier aan zult beleven.
Ik heb alleen maar positieve ervaringen kunnen achterhalen, er zullen onwaarschijnlijk negatieve ervaringen zijn, maar die heb ik nog niet ontdekt.
Momenteel heb ik een Jura staan, die doet het goed, maar het kan altijd beter en als ik dat alles tot me door laat dringen, zou de opvolger weleens een Nivona kunnen worden.

Wat wel leuk was en leerzaam voor onbekenden was een review van een bezitter van een Nivona.
Er werd hem gezegd dat 1x in de twee jaar de zetgroep gereinigd moest worden. Zijn ervaring was, mijn koffie is niet meer te drinken, bittere smaak enzo.
Dus toch maar de zetgroep eruit gehaald en gereinigd en je snapt het al, hij had weer lekkere koffie.
Dit even ter lering en vermaak.

Mijn menig ken je nu inmiddels, ik wens je veel wijsheid en nog meer koffiegenot.

8
Er werd hem gezegd dat 1x in de twee jaar de zetgroep gereinigd moest worden.
:shock: :x Gètver! Ik doe 2x per dag een backflush en 1x per twee weken een chemische backflush... Waarvoor zou dat toch nodig zijn??
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Spironski schreef:
Er werd hem gezegd dat 1x in de twee jaar de zetgroep gereinigd moest worden.
:shock: :x Gètver! Ik doe 2x per dag een backflush en 1x per twee weken een chemische backflush... Waarvoor zou dat toch nodig zijn??
Waarschijnlijk houden sommige mensen van een heeeeeel aparte smaak in de koffie, bedoelen ze dat nou met "koffieverkeerd" :) :) :) :) :)

10
Spironski schreef:De pest van de Gaggia Titanium is dat ie bekend staat als "nogal onderhoudsgevoelig". En als je enig gevoel hebt voor eufemismes.... ;)
Ik vond het wel meevallen, enige vind ik de kwaliteit/afwerking wat cheap en ik vind het in het echt geen mooie machine.
Verder simpel door verwijderbare zetgroep, een paar knoppen en klaar. niet voor niets nog meest verkocht op de bekende auto racende koffiemachine verkoper zijn site.