Opgeschuimd en nu?

1
Hallo,

Sinds enige tijd ben ik bezig met koffie en ben dan ook aan het proberen goede melk op te schuimen. Ik heb al veel gelezen over het maken van microfoam en dat lukt mij al aardig maar.....
Na het opschuimen van de melk (waarna ik de melk nog goed door het kannetje wals), schenk ik eerst het eerste kopje vol en dan het tweede kopje. Dan zit er in het eerste kopje de meeste schuim terwijl in het tweede kopje bijna geen schuim zit. Mijn ex collega's waar ik mee bij een espressobar heb gewerkt konden door eerst het ene kopje vol te schenken en dan de volgende toch evenveel schuim in beide kopjes krijgen.
De enige manier voor mij om evenveel schuim in beide kopjes/glazen te krijgen, is door eerst een beetje in het ene kopje te schenken, dan een beetje in het andere kopje en ga zo door.
Wat mij ook opvalt, is dat ik niet meer dan 1 tot 1,5cm schuim per kopje maak. Dit is erg weinig in vergelijking met mijn vorige collega's. Toch heb ik het idee dat de melk in mijn kannetje toch veel in volume toeneemt.

Het lijkt alsof de schuim te stevig is, daardoor niet goed vermengt met de melk en dat ik daarom ook het probleem heb met het gelijkmatig uitschenken van de melk.
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kan ik dit probleem oplossen.

Re: Opgeschuimd en nu?

2
Ik zou toch de valse schaamte even uit de weg gaan en gewoon domweg aan je (ex) collega's vragen voor het hoe of wat, sneller en makkelijker kan je het niet leren, maar om nu weer het hele verhaal van melk opschuimen weer te gaan vertellen terwijl er hier al zat over geschreven is, je zou natuurlijk de zoekfunctie kunnen gebruiken en dan vind je de meeste antwoorden op je vragen.

Succes, Adriaan
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Als er alleen schuim aan de bovenkant zit dan schuim je niet goed. Meer wervelen in je kannetje is dan vaak het idee. Zelfs dan zal er meer schuim bovenop zitten omdat lucht lichter is dan melk. Je kan er mee leren leven of eerst kopje 1 halfvol te doen, kopje 2 vol te tanken en dan kopje 1 verder volschenken zoals je zelf al had bedacht.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
Tja, het lukt je blijkbaar toch nog niet goed genoeg ;) . Zoals Blue zegt houd je altijd wel enige scheiding (zeker als je te lang wacht), maar het moet beter kunnen dan wat je nu beschrijft. Ik zou inderdaad eens de zoekfunctie van het forum gebruiken, dan vind je uitgebreide beschrijvingen.

Voor nu: inderdaad iets eerder stoppen met lucht inbrengen en langer de melk laten rondwervelen in het kannetje. Dit laatste neemt bij mij altijd meer tijd in beslag dan het eerste. En stoppen als de melk 70C is!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Wat je ook kunt doen is met een lepeltje eerst de bovenste laag schuim verdelen over de kopjes en dan de rest uitschenken. Werkt ook goed.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60