Bosch B30 loopt vast

1
Hallo forum leden,

sinds vandaag loopt mijn Bosch B30 vast, en geeft vervolgens een foutmelding code 8.

Bij het aanzetten van de machine hoor je gewoonlijk het mechanisme werken en warmt het apparaat op. Vervolgens zou gewoon koffie gezet kunnen worden.
Sinds vandaag lijkt het of het mechanisme niet goed loopt. Je hoort het namelijk meerdere keren lopen (alsof het niet goed in een bepaalde stand komt) waarna de foutmelding verschijnt.
Het apparaat heb ik ruim 7 jaar in gebruik, nooit eerder schoon gemaakt, nooit problemen gehad. Het heeft altijd als een zonnetje gelopen.

Vandaag voor het eerst de zetgroep eruit gehaald en schoongemaakt met stofzuiger en droge doek. Dit heeft het probleem niet opgelost.
Wel lijkt het alsof er een onderdeeltje gebroken is in de zetgroep (een plastic plaatje dat de gemalen koffie af moet schuiven na het zetten), maar dit lijkt geen invloed op de werking van de zetgroep te hebben. De "koffielift" kan omhoog, weer naar beneden en kantelen.

Ik heb geen idee of dat gebroken plaatje het euvel is of hoe dit verder op te lossen. Iedere hulp en advies is dan ook zeer gewaardeerd.

Alvast bedankt!

Re: Bosch B30 loopt vast

2
Ondertussen nog bezig geweest om te zien wat het zou kunnen zijn.
De zetgroep er weer uitgehaald, en toen de 'mond' waar de koffie doorheen valt eruit kunnen halen. Hieraan zit dat (gebroken) klepje bevestigd.
Dat heb ik met Duct tape vastgezet om te testen of dit het probleem verhelpt.

Sinds de snelle reparatie lijkt het apparaat weer goed te lopen. Mocht dit het probleem hebben verholpen dan hoef ik slechts een nieuwe zetgroep te kopen.

btw, het apparaat heeft tot nu toe 9.715 kopjes gezet in bijna zeven jaar.

5
Vanmorgen was het probleem niet verholpen. Het apparaat warmt op en je hoort het mechanisme lopen. Dat gebeurt een aantal maal, totdat de error verschijnt.

Na een aantal maal het apparaat opnieuw aangezet te hebben lukt het wel. Geen foutmelding en werkt het apparaat goed.

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?

7
Ondertussen loopt het apparaat weer als een zonnetje...

Ik heb de zetgroep nog eens verwijderd en nog eens schoongemaakt. Ook het mechanisme met de hand goed door de sleuven laten lopen. Sindsdien loopt 'ie weer prefect.
Maus schreef:Wat dacht je van het losraken van de ducttape?
Dat heb ik gecontroleerd maar dat zag nog vast. Het was ook slechts een tijdelijke reparatie om zeker te weten; hiermee kon ik uitsluiten of die breuk het probleem veroorzaakte.

Hoewel het apparaat weer goed loopt zal ik een nieuwe zetgroep kopen en wat andere zaken die mogelijk na zeven jaar aan vervanging toe zijn, zoals de verwarm unit.