Vanochtend moed weer opgeraapt, kleine sliep dus de wetenschappelijke aanpak geprobeerd. Apparaat stond een uurtje op te warmen. Telkens 14 gram koffie uitgemeten in tweekops lm filter en na verstellen maler elke keer de eerste 2 a 3 seconden uit laten lopen omdat dat nog oud maalsel is. Tampen relatief zacht gedaan, niet te hard drukken. en met stopwatch 25 sec. Telkens DBC Master Blend.
Voor het begin de maler helemaal dichtgedraaid tot ie niets meer deed. Bij het fijner stellen om de twee slagen 2 sec gemaald om te voorkomen dat ik grove deeltjes vast zou klemmen (tip van iemand). Toen de maler eenmaal vast zat twee slagen terug om er weer mee te kunnen malen.
poging 1 (dus extreem fijn - twee slagen terug tov schijven "vast")
-Slechts een paar druppels in het kopje (verwacht)
Poging 2 (2 slagen terug (4 cumulatief)- grover)
-drupstroompje
-resultaat ongeveer 25ml
-puck nat
-niet geproefd
Poging 3 (nog twee slagen terug, 6 cumulatief afstand vanaf schijven vast)
-stroompje.
-30 ml ongeveer in kopje
-puck nat maar geen plasje
poging 4( nog drie slagen terug omdat het zo langzaam meer werd: 9 slagen cumulatief)
-stroompje
-ongeveer 40ml
-puck nat met plasje er op
Poging 5 (nog drie slagen terug, 12 cumulatief)
-stroompje tijdens zetten
-55ml
-puck nat, geen plasje
-aardig in de buurt.....
-eerste bak die ik proefde, aardig, heftiger dan gewend.
Poging 6 (nog een extra slag terug, 13 cumulatief)
-stroompje tijdens zetten
-iets meer dan 60ml
-puck drijfnat (waaat? balen....)
-smaak gelijk aan 5, nog niet tevreden. heftig....nasmaak gaat niet weg
Poging 7 (zelde maling maar omdat maler leeg was de DBC La Margarita honey- Zalmari micro- geplaatst - puur op de term honey, mogelijk iets milder)
-stroompje
-in 15 seconden zat ik al op de 60ml....heeft dan dus blijkbaar een andere maagraad nosig dus niet zo slim van me, maar omdat de bonen de enige factor waren die ik nog niet had gewisseld.....
-puck droog
Al met al een beter gevoel bij het aantal slagen en de impact op doorlooptijd. Tong is weer semi-dood helaas. Vraag me af of de hoeveelheid koffie wel klopt, zie laatste foto. Het is een LM filter dus voor tweekops ziet dit er een beetje normaal gevuld uit? Mogelijk meer koffie en dan toch weer maling daar op bijstellen. of juist minder koffie en daar maling op bijstellen.
Leerkoffie bij verstellen maler
Puck bij eerste 60ml bakkie
Eerste 60ml ziet er goed uit
14 gram volgens weegschaal
getampt 14gr. Ziet er niet mooi uit...en nog stukje onder randje LM filter
Re: Gaggia Classic + Bezzera bb005 eerste hulp gevraagd
31
Laatst gewijzigd door Jaspov op wo 29 feb 2012, 10:54, 3 keer totaal gewijzigd.