Re: houdbaarheid

22
K. Han Tan schreef: Bewaren onder N2, stikstof is ook een goede optie. Ik zal proberen een oplossing hiervoor te ontwikkelen, als je allergisch ben om onder vacuüm te bewaren beste vriend SteefM.
Ik ben allergisch voor vrijwel alles (kattenharen, hondenharen, grassen, pollen [jaja het snotterseizoen komt er weer aan], huisstofmijt), maar het vacuüm bewaren van koffiebonen is er niet één van :lol: ;-)

Het enige wat ik zeg is dat ik zowel de redenatie erachter zwak vind (want er zit een inconsistentie in), als dat ik in mijn eigen ervaring geen verschil heb gemerkt. Dat zegt niet dat het bewaren van bonen onder onderdruk slecht is, alleen dat ik zelf het nut er niet zo van in zie. Maar dat is persoonlijk en het staat je natuurlijk volledig vrij van mijn mening af te wijken ;-)

N2 is natuurlijk leuk, maar om nou thuis een fles stikstof te bewaren in de hoop dat je koffiebonen iets langer goed blijven, gaat dat niet een beetje ver? Bovendien is het vullen van iets met alleen stikstof denk ik best lastig (praktisch gezien: hoe voorkom je dat er toch nog zuurstof bij komt als je de boel vult?). En dan krijg je ook nog het effect dat je bonen snel worden gekoeld..

Is het makkelijkste niet gewoon zorgen dat je bonen binnen een maand op zijn? Dat is iig mijn strategie, en die werkt tot nu toe erg goed.

24
 Bij een blend is het niet te bereiken om 250 gr te branden.
Ik doe bijna niet anders!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
Ja, koffie liefhebbers, Mijn experiment is gelukt om N2 te verkrijgen voor opslaan van koffie en voedingsstoffen.
Neem een karaf met deksel of een fles met grote opening of gewoon wijn fles.
Knip een stuk elektrische leiding ca 20 cm en ontdoe de pvc. Maak een haak aan het uiteinde met een tang.
Knip 1/4 van een watten pad af en knip een gaatje. Hang de pad in de haak en doop deze in 90% alkohol.
Ontsteek de het goedje met een lucifer en je krijgt een mooi vlammetje. Doop deze in de karaf of fles en als de vlam is gedooft dan heb je in de hele fles of karaf N2.
Aangezien N2 zwaarder is dan lucht blijft het in de fles zitten. Vul de karaf of fles met koffie en een kurk of stop erop.
Alleen moet je na het uithalen van een halve fles koffie het bovengenoemde herhalen. Je hoeft de resterende koffie niet te ledigen.
Succes koffie liefhebbers.
Laatst gewijzigd door K. Han Tan op za 17 mar 2012, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

27
Ik dacht dat verbranding snelle oxidatie was?

@ Tan: verandert er in de boon dan alleen maar iets onder invloed van zuurstof? Ik kan me voorstellen dat er ook allerlei anaerobe omzettingen plaatsvinden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

29
Heinrich schreef:

Code: Selecteer alles

Ik dacht dat verbranding snelle oxidatie was?
Voor een chemicus wel..maar een boon is organisch .. naah jullie snappen me volgens mij best wel rakkers..
Mja, dit valt onder de biochemie. En ook daar is een verbranding een snelle, exotherme reactie met zuurstof.

De definities zijn er niet om over te zeuren, maar die zijn er om bij discussies mensen op één lijn te krijgen. Als iedereen in een discussie zijn eigen termen en definities gebruikt, kan je niet tot een conclusie komen. Iedereen spreekt dan in feite over iets anders.

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar dit boek: http://www.amazon.com/Espresso-Coffee-S ... 0123703719 . Hierin staan [als het goed is] gedetailleerd de reacties beschreven die bij het branden en na het branden plaatsvinden. Heeft iemand deze toevallig?