goedemorgen,
wanneer ik een enkel bakje maak is die slap en een dunne crema. ik heb de maler zo afgesteld dat die met een dubbele het wel mooi doet. dus een goede smaak met een mooie cremalaagje. heeft iemand een idee hoe ik een enkel bakje maak die hetzelfde is als de dubbele. wanneer ik voor een enkele meer bonen gebruik gaat het er beter op lijken, maar is dat normaal?
Re: verschil in een enkel of dubbel bakje
2Voor elke filterbakje zul je opnieuw de maler af moeten stellen. Blijft altijd zoeken naar de combinatie van maling, volume en gewicht van het maalsel en het resultaat van doorloopsnelheid en tijd. Een enkel bakje is ook wat lastiger met tampen wat ook een grote invloed kan hebben op de extractie.
Sowieso wil je met het enkele filter niet hetzelfde volume espresso hebben als met een dubbele. Makkelijkste is om gewoon alleen het dubbele filter te blijven gebruiken.
Sowieso wil je met het enkele filter niet hetzelfde volume espresso hebben als met een dubbele. Makkelijkste is om gewoon alleen het dubbele filter te blijven gebruiken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
3Ik denk dat Yubabi een en hetzelfde filterbakje gebruikt en er alleen minder maling in doet, wat redelijkerwijs direct zijn probleemvorming aangeeft.
Als je wel degelijk een 1 en 2 kops filter gebruikt, zal je voor de 1 kops grover moeten malen om een redelijk kopje koffie eruit te halen, als je de maling voor een 2 kops filter gebruikt, zal die moeite hebben om door te lopen en een te lange extractie hebben en de smaak nadelig zal beïnvloeden, hij wordt er niet te slap of waterig van.
Dus Yu voor de rest sluit ik me bij Erik aan.
Als je wel degelijk een 1 en 2 kops filter gebruikt, zal je voor de 1 kops grover moeten malen om een redelijk kopje koffie eruit te halen, als je de maling voor een 2 kops filter gebruikt, zal die moeite hebben om door te lopen en een te lange extractie hebben en de smaak nadelig zal beïnvloeden, hij wordt er niet te slap of waterig van.
Dus Yu voor de rest sluit ik me bij Erik aan.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
4ik gebruik een enkelbaks filtertje én een dubbelbaks. dus daar ligt het niet aan. ik was alleen verwonderd dat je dan niet dezelfde hoeveelheid koffie kan gebruiken. maar blijkbaar is dat zo. ik ga gewoon alleen de dubbele gebruiken. dan krijg ik wel goeie espresso. kost alleen iets meer bonen. (zuinige hollander)
bedankt voor de input.
bedankt voor de input.
5Wat doe je dan precies bij een enkel bakje?
Als je namelijk de maling gelijk hebt aan die van een dubbel bakje kan die niet te slap of waterig zijn.
Als je namelijk de maling gelijk hebt aan die van een dubbel bakje kan die niet te slap of waterig zijn.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
6Een enkel filter is natuurlijk wel gevoeliger voor fouten van de barista. Je hebt zomaar channeling te pakken, met een waterige smakeloze koffie tot gevolg.
En je kan met het dubbel filter allicht een mooie ristretto maken, heb je slechts 40ml koffie.
En je kan met het dubbel filter allicht een mooie ristretto maken, heb je slechts 40ml koffie.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder