Re: Wat drink je nu?

501
CremaFreak schreef:Hallo,

Net als Cobus ben ik op het moment bezig aan een zakje bonen van Fleur de Cafe en wel de A.O.C.
Wat me opvalt is dat het me moeite kost om er een fatsoenlijke espresso mee te zetten. Alle andere koffiebonen lijken nu ineens makkelijker in de omgang. Ik gebruik m'n standaard enkele filter, zelfde hoeveelheid maling en doorlooptijd en telken is de espresso bitter en zuur. Ook met een schepje suiker niet echt op smaak te krijgen. Aanlengen met wat water komt de smaak wel ten goede, maar resulteerd in een wat minder intens bakje. Ben nu aan het spelen met de maalgraad en de extractietijd. Oh ja...ook hier niet echt veel crema, hooguit een milimeter of 2 - 3.
Tja, zo moet het natuurlijk niet! Dat je moet gaan "hatseflatsen" om het resultaat drinkbaar te maken is niet de bedoeling. Het klinkt inderdaad een beetje als vreselijk oude boontjes, maar ik kan me niet voorstellen dat FdC je oude boontjes heeft toegestuurd. Kan zijn dat die AOC een lichtgebrande, moeilijke boon is, die eerder feilen in bereiding aan het licht brengt. Hoe wordt de espresso gezet?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

502
Helaas...geen branddatum aanwezig op de verpakking.
Spironski schreef:
Kan zijn dat die AOC een lichtgebrande, moeilijke boon is, die eerder feilen in bereiding aan het licht brengt. Hoe wordt de espresso gezet?
Ik gebruik een Gaggia Classic met een Ascaso maler. Beginnerssetje zonder indicators voor druk en temperatuur, zo'n vier jaar in 't bezit. Ik heb inmiddels al diverse bonen geprobeerd en de espresso smaakt altijd. Bij de AOC bonen kan ik geen fijne maling toepassen omdat er dan na +/- 25 sec bijna geen extract in het glas zit. Maling grover gezet wat een betere doorloop geeft, maar dit resulteert wel in een nagenoeg cremaloze espresso. Enkel wanneer ik minder dan 20 sec. water geef is de koffie enigzins te drinken, wel heb ik dan maar een shotje van zo'n 15 cl. De cremalaag loopt ook als laatste uit de opening, hetgeen normaal als eerste komt?

503
Tja, misschien maar accepteren dat deze boon en jouw set up geen gelukkig huwelijk vormen,... die dingen komen voor.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

504
Ik was afgelopen week hapje gaan eten met vrienden in Leiden naderhand een espresso gehad dat ernstig OK was. Gevraagd wat dat was en blijkt een voor mij totaal onbekend iets te zijn: Phiha Caffe. Ik heb pak gekocht in Wassenaar waar ze het verkochten: moet zeggen ben enorm verrast erg goed ook de crema hebben ze aardig voor elkaar.

506
Naar aanleiding van de reacties in ditzelfde draadje twee jaar terug gebruik ik de Espressobonen van Lambo al een jaartje of twee als 'budgetboon' voor de doordeweekse dagen. Prima boon. Verse branding (alleen jammer dat ze de branddatum niet vermelden) Volle milde smaak, tikje zurig, maar met een wat fijnere maling krijg je hem prima in balans. Tot dusverre bestelde ik de Lambo altijd via Casabarista, maar Lambo heeft sinds kort ook een eigen website met rechtstreekse bestelmogelijkheid. http://www.lambo-koffie.nl
Iets scherpere prijs (12,95/kg), en maar 2,95 verzendkosten, en mogelijkheid om de bonen ook per kilo te bestellen. Je moet de boon niet vergelijken met een DBC Masterblend oid, maar de prijs/kwaliteit is prima.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

507
cupgrower schreef:Ik was afgelopen week hapje gaan eten met vrienden in Leiden naderhand een espresso gehad dat ernstig OK was. Gevraagd wat dat was en blijkt een voor mij totaal onbekend iets te zijn: Phiha Caffe. Ik heb pak gekocht in Wassenaar waar ze het verkochten: moet zeggen ben enorm verrast erg goed ook de crema hebben ze aardig voor elkaar.
Hun site klinkt veel belovend! http://www.phihacaffe.com. Ik ga mijn volgende lading espresso bonen bij hen bestellen. Ben erg benieuwd!

Overigens drink ik nu DBC Masterblend... Heerlijk! Werkelijk zwart goud.

EDIT typfout in url hersteld
Laatst gewijzigd door paulkoffie op vr 04 mei 2012, 13:36, 2 keer totaal gewijzigd.