Ik heb zo eens naar die Graef gekeken en hij doet mij een beetje "blikkerig" aan en de specs zijn naar mijn bescheiden mening ook niet je dat.
Pompdruk 16 bar sttat er wel en naar mijn idee staat ie dan ook ergens rond die druk afgesteld.
Maar als ik nu deze (zoveelste) "beperkte budget" zoektochten lees merk ik dat de meeste speuders hopen dat ze voor weinig veel resultaat kunnen halen.
Als je geen hoge eiden stelt aan een espresso/capu dan zou het mss best een leuk dingetje kunnen zijn, maar voor veel vaste foraleden van ons hier is het eigenlijk altijd een zoektocht naar beter en hebben op dit soort apparaatjes vaak (en veel
) aanmerkingen die vaak ook wel gegrond zijn, maar ik snap ook wel dat je érgens een keer moet beginnen.
Het grote gevaar schuilt bij de beginnnelingen in het feit dat ze ergens een espresso hebben gedronken die ze thuis ook willen drinken (of in hun zaak) en ik hun zoektocht zien ze dan machines zoals een Silvia, Quik e.d voorbij komen waar goede dranken mee gemaakt kunnen worden en redelijk betaalbaar om beginnen, mits de menselijke factor in het geheel weet waar hij mee bezig is en je een écht goede maler hebt en VERSE boontjes.
En ik ben ervan overtuigd dat je met een Silvia goede espresso's zet maar dat soort machines hebben wel een "speciale" handleiding wat betreft techniek.
En aangezien dat de meeste newbee's denken; ik koop op MP een bijv. een Sylvia en maal met een niet te duur malertje (want die moeten meestal ook zo klein/goedkoop mogelijk zijn) m'n "piston"
vol, draai hem onder in mijn machine en aan dat ding,.... en als dan vervolgens de espresso's niet te zuipen zijn dan gaat het beschuldigende vinger al snel naar de hardware want die is dan niet goed en gaat heel de zooi weer op MP en is er weer iemand die vindt dat je met alleen een een héle dure machine iets fatsoenlijks te drinken is.
Ikzelf bijvoorbeeld ben begonnen met een VBM (SB) gekocht op MP voor € 400,- en heb het eerste half jaar ofzo gemalen met een Rossi RR45 ook via MP voor € 150,- en bleef daar toen mee nog €50,- onder jou budget en heb daar heel wat heerlijke espresso's gezet, dus voor jou bedrag is er wel degelijk fatsoenlijke hardware maar ZEKER niet nieuw.