Hi Allen,
Na 13 jaar trouwe dienst ga ik mijn Silvia vervangen. Ik ben na uitgebreid lezen al een heel eind maar hoop via dit forum nog wat info te krijgen over dingen die ik misschien over het hoofd heb gezien.
Mijn uitgangspunten:
* mijn budget is 1000,-
* een machine die geen complexe cooling flush nodig heeft. (mijn vrouw moet er ook mee werken)
* een HX of DB i.v.m. het stomen en de temperatuur stabiliteit.
* een molen heb ik al (Mazzer Mini, bevalt me al 13 jaar heel goed)
* moet duidelijke verbetering geven in het kopje t.o.v. mijn oude Silvia.
Mijn shortlist:
* Expobar Brewtus III (kan ik tweedehands verkrijgen)
+ E61 groep, wel de stabiliteit, niet de cooling flush nodig ivm DB
+ DB draagt ook bij aan stabiliteit
+/- PID is leuk, maar niet echt noodzakelijk
- minder degelijk / minder mooi
* Bezzera BZ10
+ stabiele electrische kop
- geen E61, dus onderdelen lastiger te krijgen / duurder
+ uit reviews blijkt dat deze machine erg temperatuur stabiel is
+ Degelijk & mooi
+/- lees veel over te kleine filterbakjes, kan niet meer dan 14 gr.in. Ik doseer 17gr in mijn Silvia.
Ik vind het lastig te kiezen uit mijn laatste twee opties, zijn er specifieke ervaringen met een van beide machines die ik mee zou moeten nemen in mijn overwegingen?
Ik heb nog twee openstaande vragen:
* hoe groot is de meerwaarde van de PID t.o.v. de boilerdruk aanpassing van de Bezzera? Het is natuurlijk makkelijker, maar levert het nog betere restultaten op?
* Ik begreep dat standaard E61 filterbakjes gewoon in de Bezzera filterhouder passen. Hoe zijn de ervaringen daarmee? Geeft dat echt verbetering? Passen de Marzocco 2 en 1 kops bakjes?
Hopelijk kunnen jullie me van argumenten voorzien om de definitieve keuze te maken. (Of het moeilijker maken door met alternatieven te komen
Dank
Keuze uit shortlist: Bezzera BZ10 of Expobar Brewtus III
1Code: Selecteer alles
while heartbeat<=180;
if cup.empty();
coffeemaker.fill(cup)
else me.drink(cup);