Ethiopie harrar koffie branden

1
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op de site en heb groene harrar bonen uit Ethiopie. Schijnt de koning onder de koffiebonen te moeten zijn. Omdat dit voor mij helemaal nieuw is heb ik me aangemeld op deze site en ga kijken of het lukt ze zelf te gaan branden. Uiteraard met behulp van dit forum.

Alle tips & trucs zijn van harte welkom. Uiteraard ga ik zelf ook snuffelen!!

PS. weet trouwens iemand waar je deze bonen rauw kunt kopen? Wij hebben ze uit Ethiopie, daar zijn ze echt heerlijk, dus bij succes ga ik het nog eens proberen.

Re: Ethiopie harrar koffie branden

2
Interessant! Hoe heb je ze op de kop getikt aldaar? En hoeveel heb je meegenomen?

Hier kun je ze groen kopen (plus nog andere Ethiopia's): www.ongebrand.nl
En bij Fascino de Sidamo: http://www.fascino-coffee.net/koffiebonen-ongebrand

Er zijn hier een hoop experts die zelf branden.. http://www.koffiepraat.nl/forum/viewforum.php?f=32

Succes en post tzt wat over je resultaten!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

3
Ach, die superlatieven als "de Koning van...", of "de Rolls Royce onder..." zou ik vooral niet te serieus nemen; reclamepraat.

Maar Harrar is zeker één van de bonen die ik standaard in mijn voorraad probeer te houden. Uitstekende, lekkere en interessante boon. Ik koop ze bij Ongebrand.nl.

Je hebt nog niet verteld hoe je ze zou willen branden? heb je ervaring, een thuisbrander...?

Een site met heel veel info: http://www.sweetmarias.com/coffee.afric ... ource=side
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
even een krote reactie, aangezien ik zo weg moet.

Mijn man heeft 2 kilo meegenomen uit harrar, hij is daar voor zijn werk geweest en komt er nog vaker in de toekomst daar branden ze het op ouderwetse wijze. En was echt een heerlijk bakkie.

Ik heb dus geen ervaring met het thuis branden, als we vaker dit soort koffie thuis krijgen ga ik indd een koffiebrander aanschaffen. Misschien kan ik er nog 1 lenen van iemand. Ik vind het alleen zonde om in de kast te laten wegrotten, zeker aangezien mijn man binnenkort weer in Ethiopie / Harrar is en helemaal wild is van deze koffie.
Kortom straks zit ik met kilos bonen waar niets meer gebeurd.

Ik kijk dus nog even verder op dit forum en bedank jullie voor tips en interesse

5
Gelukkig kan je groene bonen goed bewaren, één tot anderhalf jaar is uitstekend te doen. Ik geloof wel dat ze een beetje moeten kunnen ademen (in jute zakken, b.v.).

Koffiebonen branden is een beetje als dammen: het is heel makkelijk, maar om het heel goed te doen is best moeilijk. Je kan ze in principe in een koekenpan roosteren, maar dan zal je toch best veel moeten oefenen. Ook in een metalen schaal en dan met een verfbrander aan de slag wordt wel gedaan. Anders kom je toch op een speciale koffiebrander terecht. Dat maakt het wel een stuk eenvoudiger.

Hoe dan ook: gebrande koffiebonen zijn best bederfelijk. Voor espresso 2-3 weken houdbaar, voor filter etc.enkele weken langer. Over voorgemalen koffie zwijgen we beter.
Dus zelf je bonen branden is in mijn ogen zeer aan te raden, en als je dan zo'n gestage aanvoer hebt van die Harrar..., ik zou het wel weten!

En als je kast straks toch uitpuilt van groene Harrar, weet je waar je ze kwijt kan! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Ik zou echt die Sweet Maria's eens doorlezen (linkje eerder gepost), staat heel veel info op. Popcornbranders zijn goedkoop en schijnen een aardig resultaat te leveren; maar niet méér.

Het ligt er denk ik ook aan hoe je de bonen wil branden, dus op welk smaakprofiel. Ikzelf houd ervan om de bonen op CF/CF+ te branden (niet al te licht, maar ook niet zwaar). Probleem is dat er maar een halve minuut verschil hoeft te zitten, en het resultaat is al heel anders. Ook varieer ik de temperatuur naar gelang de boon die ik gebruik (harde bonen heter, zachte bonen minder heet). Dat komt dus behoorlijk precies, allemaal.
En zo'n popcornbrander doet vrij grof en erg snel, altijd hetzelfde. Een beetje een olifant in je porseleinkast, als het ware.