Re: houdbaarheid

31
Hoi, Spironski.
Je vraag of O2 de oorzaak is van veroudering is wel een moeilijke vraag. Het heeft me 2dagen denkwerk en ophalen van mijn ervaringen vooral van scheikundige verbindingen. In vele artikelen die opgegeven zijn kon ik het niet vinden, maar de opsomming van de stoffen in gebrande koffie kon ik wel concluderen welke stoffen kan oxyderen. Over wijn weet ik alles van.
Uit eindelijk heb ik het gevonden. Alle vluchtige stoffen in de bonen zoals de twee Rancid, ranzige stoffen kunnen zuurstof opnenen en de smaak wijzigen. Ook vetten zoals Cafestol en Kahweal, deze zijn terpenoiden en kunnen oxyderen.
Een voorbeeld is soja en cokos olie die worden gauw ranzig. Vandaar dat ik stabiele olieen gebruik zoals olijf olie en arichide olie en zo zijn er meerdere. Gelukkig komen in een koffie boon veel stabiele stoffen zoals mokka, karamel suikers, aromaten, chocolade enz. In een boon gebeurd oydatie langzaam maar bij vers gezette koffie is het sneller, daarom koop geen koffie die al lang gezet is langs de snelwegen en al minuten zit te pruttelen. Bij filter koffie worden de cafestol en kahweal in de filter opgezogen, daarom zijn ze langer vers dan expresso en ander zettingen.
Arabica bonen die na de 2 de krak gebrand worden zijn gevoeliger voor veroudering en light, medium roast kunnen beter tegen.
De zwafel verbindingen en esters zijn ook niet stabiel. Ik heb tot nu toe alleen verpakkingen van 250gr gebruikt en altijd uit een blik. Dus veroudering heb ik tot voor kort geleden nooit gehad. Maar nu ik kilo's ga branden en wel expresso moet ik gaan conserveren.
Nu ik dit weet is na het branden conserveren van de koffie een must en N2 medium is de beste optie.

Anaerobe omzettingen: deze zijn omzettingen zonder toevoeging van zuurstof. Ik denk, dat dit niet gebeurd in koffie bonen.
Ik hoop je hiermee duidelijk heb kunnen uitleggen Spironski en anderen, groet Han.
Laatst gewijzigd door K. Han Tan op vr 12 okt 2012, 01:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: houdbaarheid

32
Na een hint van Hr. Spironski, om de koffie in te vriezen, was ik op zoek gegaan naar een vacuum seal apparaat.
Ik heb er een gevonden bij Amazon.de. Ik kocht een VC 10, een goede machine. Je kan een plastic zak sealen met of zonder vacuum. Zo heb ik ook mijn druiven ge-sealed en ingevroren.
Mijn gebrande koffie ga ik ca per 100 gr vacuum sealen en in de vriezer doen.
Per keer kan ik nu voor 3 a 4 dagen in de maler doen. Zo heb ik nu altijd verse bonen. Je moet wel leuk vinden om dit allemaal te doen.