Ik was op zoek gegaan om de houdbaarheid van mijn koffie zo gemakkelijk mogelijk te maken en op iedere moment te kunnen beschikken.
Ik kwam op een seal apparaat VC 10, Duits fabrikaat. Je kan met deze apparaat met of zonder vacuum sealen. Bij niet vacuum kan je ook de smelt tijd tijdig stoppen. Een ideaal machine om dunnere folie te gebruiken. Bij vacuum sealen heb je wel speciale folie nodig micro bobbels aan de binnen kant.
Vacuum sealen van de koffie, doe ik het per 100 a 120 gr., na het branden. Genoeg voor 3 dagen koffie drinken en binnen de verouderingstijd van de bonen. Na twee dagen is het geschikt voor consumptie. De uitkomende CO2 zorgt voor conservatie. Je moet wel na 2 dagen al je koffie sealen, in kleine of grote verpakking. Het is een geschikte verpakking om aan kennissen te geven.
De gesealde bonen hoef je niet in de vriezer te doen. Zo kan je zeker een paar maanden goed houden. Bij langere lagering doe ik het in de vriezer.
Ook verpak ik per 250 gr, onder vacuum. Na het ontdooien doe ik het in een wijn fles onder "vacuum".
Het niet vacuum sealen gebruik ik alleen voor voeding die in de vriezer gaan.
Re: Houdbaarheid, vacuum sealen
2Die paar maanden goed houden is hier iets wat we niet graag zien en wel beter weten wat jij er ook van durft te beweren of te betweteren, dit is duidelijk Vloeken in de Kerk. 

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
3He Adriaan, van scheikunde, conserveren weet je niet veel.
Een paar maanden bedoel ik 2 a 3 maanden onder CO2 gas.

4Hoeft ook niet, ik gebruik mijn smaakpapillen in plaats van theoretische verhandelingen.
Praktijk prevaleert boven theorie.

Praktijk prevaleert boven theorie.

5Wat ik boven beweert heb ik al uit geprobeerd en de koffie branders doen het zelfde maar met duurdere zakken en ventielen.
Voor degenen die gebrand per kg. koffie kopen, raad ik aan deze methode te volgen. Je koffie blijft langer goed. Na het sealen wel in de vriezer bewaren.
Ik hou niet van try en error methode. Daarvoor was ik R & D ontwikkelaar en project manager geweest.
Voor degenen die gebrand per kg. koffie kopen, raad ik aan deze methode te volgen. Je koffie blijft langer goed. Na het sealen wel in de vriezer bewaren.
Ik hou niet van try en error methode. Daarvoor was ik R & D ontwikkelaar en project manager geweest.
Laatst gewijzigd door K. Han Tan op za 06 okt 2012, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
6Ach, ik ben een Horeca gerelateerde Graficus met de neiging naar een meer artistieke uitvoeringsvorm van Coffea gerelateerde uitvoeringsideeën met een dieper gewortelde drang tot een meer praktijkgerichte gedachtegoed. 

7Toegevoegde gegevens bij het vacuum sealen.
Bij het vacuum sealen moeten de bonen kaf vrij zijn. Kaf tussen de seal lijn vermindert de vacuum en er kan O2 binnen dringen.
Het vacuum sealen van vers gebrande bonen en direct invriezen, dan blijft de vacuum in de vriezer gehandhaafd. Na het ontdooien en op kamer temperatuur brengen, vermindert de vacuum. De rest CO2 gas komt dan vrij.
Daarna mag u pas de seal verbreken, anders kunnen de bonen condens opnemen.
Het vacuum sealen van gebrande bonen na 2 dagen ontgassen en van gekochte gebrande bonen, is vacuum sealen zonder kaf en invriezen een must.
Bij het vacuum sealen moeten de bonen kaf vrij zijn. Kaf tussen de seal lijn vermindert de vacuum en er kan O2 binnen dringen.
Het vacuum sealen van vers gebrande bonen en direct invriezen, dan blijft de vacuum in de vriezer gehandhaafd. Na het ontdooien en op kamer temperatuur brengen, vermindert de vacuum. De rest CO2 gas komt dan vrij.
Daarna mag u pas de seal verbreken, anders kunnen de bonen condens opnemen.
Het vacuum sealen van gebrande bonen na 2 dagen ontgassen en van gekochte gebrande bonen, is vacuum sealen zonder kaf en invriezen een must.
8Ik heb een paar jaar geleden een brander gekocht om verse koffie te drinken.Daarvoor altijd oude koffie gedronken uit dure zakken met een een richting klep.Waarom zou je in godsnaam gaan branden en daarna het spul langer dan een paar weken bewaren?