HX Pressostat

31
De invloed van het waterniveau op de dampdruk in de boiler is 0,0. De invloed op de temperatuur van het water in de boiler en op de temperatuur van de damp dus ook. #natuurkunde

Een hogere waterstand kan denk ik wel een hogere temperatuur van het water uit de HC tot gevolg hebben, maar ook een lagere. Ik zou er eens een experiment mee doen.

Re: HX Pressostat

32
Ik denk dat Floris bedoelt als de HX met een groter gedeelte in het water hangt, dat deze dan sneller opwarmt. En ik neem aan dat warmteoverdracht in water iets sneller gaat dan in verzadigd stoom, dus ik denk: ja.

Maar de vraag is of dat wenselijk is, je wil het water uit je HX toch helemaal niet snel op boilertemperatuur hebben?
Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is in die Isomac waardoor de temperatuur van je zetwater te laag uit komt. Wanneer voor 't laatst ontkalkt?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder