Re: GESLOTEN > Dutch Barista Coffee Italian Blend AA

11
Ik heb dan wel niet oficieel aan het proefpanel meegedaan, maar de DBC Italian Blend AA wel getest en geproefd. Dit met mijn Anfim direct maler en een Rancilio Silvia.

De koffie die ik via Casa Barista heb besteld was pas een paar dagen eerder gebrand en dus hartstikke vers. Toen ik na een paar shots eenmaal de juiste maalinstelling had gevonden, kreeg ik meer crema dan koffie. De crema was ook nogal schuimig. Ik heb de koffie vervolgens nog maar een weekje laten rusten. Zowel het uiterlijk als de smaak waren er in die week op vooruit gegaaan. Vol, romig met veel body en 'bite' en een voor mij aangenaam licht bittertje. Bijzonder lange nasmaak ook. Als lungo beviel de koffie mij niet zo. Als espresso en ristretto zeer zeker wel. Ook met melk prima te combineren! De gebruikte zettemperatuur kan ik niet precies inschatten. Ben eerst uitgegaan van het normale temperaruursurfen en vond de koffie iets te bitter (startmoment als de thermostaat uitspringt). Met een paar seconden flushen werd de smaak iets zachter en ronder. Al met al een koffie die ik erg kon waarderen en zeker vaker ga bestellen.

Bas
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

12
Ik heb de espresso gemaakt op een Isomac tea en gemalen met een Macap MC4. Heerlijke volle espresso, lekker "droog" in de mond. Minder zoet dan we in Nederland misschien lekker vinden. Maar dit is denk ik de echte italiaanse espresso. De bonen moest ik iets grover malen dan ik normaal gewend ben. Komt dit omdat de bonen vers zijn?? Ik heb verschillende malingen en doorlooptijden uitgeprobeerd, maar de espresso wordt nooit zuur of bitter maar laat zich moeiteloos zetten. Ik kan dan ook maar één conclusie trekken, het is waar wat je zo vaak leest op sites als coffeegeek en home barista: vers gebrande bonen zijn inderdaad duidelijk beter.

Bert
Bert http://www.casabarista.nl

13
bert schreef:Ik heb de espresso gemaakt op een Isomac tea en gemalen met een Macap MC4. Heerlijke volle espresso, lekker "droog" in de mond. Minder zoet dan we in Nederland misschien lekker vinden. Maar dit is denk ik de echte italiaanse espresso. De bonen moest ik iets grover malen dan ik normaal gewend ben. Komt dit omdat de bonen vers zijn?? Ik heb verschillende malingen en doorlooptijden uitgeprobeerd, maar de espresso wordt nooit zuur of bitter maar laat zich moeiteloos zetten. Ik kan dan ook maar één conclusie trekken, het is waar wat je zo vaak leest op sites als coffeegeek en home barista: vers gebrande bonen zijn inderdaad duidelijk beter.

Bert
Inderdaad verse bonen mogen iets grover gemalen worden, omdat deze iets makkelijker vocht absorberen.

14
Evert Mandemaker schreef:Ik heb hem in de Caffetiere geproefd (heb NOG geen espresso machine) en inderdaad een lekkere koffie.
Het was in het begin even een beetje proberen wat betreft de verhouding gemalen koffie/hoeveelheid water, maar uiteindelijk is dat zeker goed gekomen.
Zoals JJapie al omschreef is de koffie Vol, pittig, een beetje rokerig, met chocolade achtige tonen van smaak.

Ik moet wel zeggen dat ik niet meteen helemaal verslingerd ben aan de koffie.
Als ik hem een cijfer zou moeten geven op de schaal van 1 tot 10 zou hij een mooie 7,5 krijgen.
Maar dat kan heel goed natuurlijk aan de andere zetwijze liggen. Ik vermoed dat deze koffie meer gemelangeerd is voor een esspresso. Als ik dat in ogenschouw neem is die 7,5 met een caffetiere nog niet zo slecht :)

Vanavond de laatste keer deze koffie, want dan is hij weer op. Ik heb er dan toch een week van mogen genieten, want dat was het zeker wel -genieten-!.
Dutch Barista bedankt ! en ik hoop in de toekomst nog eens mogen mee te doen met een proefpanel.
Het is altijd leuk en leerzaam om andere koffie's te proefen.
.De koffie is inderdaad echt gericht gemelangeerd voor espresso.
We gaan zeker vaker koffie laten proeven, dus hou deze site in de gaten!!!

15
Ook ik heb de bonen mogen ontvangen om te proeven, waarvoor mijn hartelijke dank. Een week na de verzending ben ik begonnen met deze bonen. Na het openen van de zwarte verpakking komt er een goede geur tegenmoet. Niet muffig zoals ik laatst bij een zak van een Hoornse koffieverkoper had, maar een heerlijke koffiegeur!

Met mijn volautomaat eerst een espresso gezet. De maalgraad die op 3 (op een schaal van 8) stond, lijkt al goed te staan. De koffie komt er niet druppelend uit, maar dat is bij deze volautomaat ook niet de bedoeling, aangezien dat vaak betekent dat de té fijne maalgraad een bittere smaak tot gevolg heeft. Enfin, een mooie espresso met een voor een volautomaat goede crema. Terwijl er toch geen robusta in zit? Het zal de versheid wel zijn, dat scheelt wel.

Wat smaak betreft, proef ik een koffie met een stevige body. Lekker vol en hartig: een espresso die niet zomaar zal vervelen. Nog geen uitgesproken tonen van chocola, caramel, tabak of andere tropische verrassingen. Ook absoluut niet kruidig. Gewoon een goede espresso, die veel liefhebbers zal bevallen. Een allemansvriendje dus.

Daarna een americano / lungo gemaakt. Zelfs hier is de crema erg goed. Het valt hier op dat de koffie ietwat zoetig is. Door het extra water van de lungo, mis je wel veel van het karakter van de boon. Al met al zou ik de bonen eerder als espresso gebruiken Vandaar dat ik daarna gekeken heb of het als basis voor een cappuccino ook goed uit de verf komt. Het verbaasde me niet dat dit wel het geval was. De koffiesmaak komt hier goed in terug zonder te overheersend te zijn. Ik weet niet of het door de melk of door de koffie kwam, maar ook hier had ik het gevoel een zoetje te proeven.

Kortom: als espresso en cappuccino een uitstekende boon. Voor een lungo zijn er betere bonen, zoals de Brandmeester Equito of de Ionia Cinque Stelle. Ik zag op Internet al dat de DBC bonen in 500 grams zakken verkocht worden. Perfect dus. Zeker een koffie die hier vaker in huis zal komen.

16
Mijn review komt. Had de laatste tijd even teveel problemen om dat even duidelijk op een rij te zetten
Een relatie die kapot gaat is toch even heel moeilijk. Maar ik heb getest en heb aantekeningen en foto's, dus het komt echt :)
In de tussentijd mocht er nog iemand interesse hebben in een vak- en vooral ook koffie idioot, ik en mijn vibiemme zijn weer op de markt :lol:
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

17
Nou Annemarie, ik vond je al zo'n leuk werk doen, ik zou bijna in de verleiding komen om mijn La Scala met jouw Vibiemme kennis te laten maken... :P Maar ja, ik heb al een Annemarie en dan zit je ook nog aan de andere kant van het land... ;). Sterkte d'r mee en laat je niet kisten!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
Hey Spironski dank je voor je steun. De topografische verschillen zijn inderdaad te groot en
Annemarie' s zijn te bijzondere mensen om zomaar in te wisselen. Het komt goed met mij, er is overal een les uit te leren en de mijne is dat ik wel klaar ben voor een echte relatie en hij nooit.
Maar samen slaan mijn vibiemme en ik ons er goed doorheen. ;)

Terug naar de koffie
De DBC is een echte speelkoffie, je kunt met grof en fijn malen,hard tampen en wat minder,spelen met de temperatuur, redelijk de smaak van de koffie bepalen. De crema blijft echter constant super, wat je ook uitspookt
Foto's-0070.jpg
Vond de lungo's inderdaad te snel bitter, ristretto's hadden een wat fijnere maling nodig om voor mij de juiste smaak te krijgen en in de cappucino bleef de koffiesmaak boven alles staan als een huis.
En door die fantastische crema lukte het eindelijk om eens wat fatsoenlijke figuren te produceren.
Zoals aanbevolen de koffie een week later nog eens geproefd en toen was de smaak meer mijn smaak, wat soepeler

Al met al toch een koffie die zeker een 7.5 verdiend, niet helemaal mijn smaak(ik hou van chocoladetonen en die miste ik hier),maar zoals ik al zei een fantastische speelkoffie, een ware barista waardig
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands