Brandje in gene

1
Net 240 gram brazil cerrado in m'n gene gedaan, beginnen een minuut of wat(niet precies gezien wanneer want:) nadat het drogen erop zit en de temperatuur omhoog gaat de vliesjes te branden.
Best schrikken, keuken blauw, boontjes zwart, niks an...
Maaruh, meer mensen ervaring hier mee?

Re: Brandje in gene

2
Bedoel je dan de vliesjes in het vliezenfilter, of die in de trommel? En hoe hoog had je de temperatuur staan? Ikzelf heb nog nooit een brandje gehad.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Nou, in de trommel, er bleven bohoorlijk veel vliesjes hangen voor het gat waar ze normaal gesproken uitgeblazen worden.
Was aan het branden zonder vliesfilter, hoor je de krakjes wat beter.
Temp op230 , net een minuutje of 4,5,6...

5
Bizar. Deed dat vliezen-verwijder-klepje dat in de trommel heen-en-weer klapt het wel? Ik heb wel eens gehad dat deze vastzat door een vastzittend boontje in het uitgangsroostertje. Als er dan veel vliezen loskomen verstopt dat rooster en wordt de temperatuur binnenin veel hoger, aangezien de temperatuur aan de uitgang wordt gemeten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Het klepje werkt.
Het leek wel of als de vliesjes leven "plakken" ofzo, er zat een flinke hoeveelheid van die zooi tegen dat klepje aan.
Misschien kan het aan de boontjes liggen, nu harrar aan het branden en dat gaat prima, raarr..

7
Dit heb ik ook een keer gehad alleen dan niet tot branden toe. Was een kenia AA die erg veel vliesjes gaf. Bleven allemaal bovenin hangen en het klepje kreeg ze niet weg. Was echt een hele prop met vliesjes. Ligt blijkbaar aan de bonen want verder nooit gehad en ook alleen maar bij die kenia AA, van een andere leverancier had de AA dat niet.

Wat je zou kunnen proberen is niet meer dan 210gr branden. Des te minder bonen, des te minder vliesjes. Bij mij hielp dit trouwens niet echt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60