bijsmaak aan de koffie

1
Sinds enkele maanden gebruiken wij Mocca d'Or koffie. Nu hebben wij weleens een vreemde bijsmaak aan de koffie en zit er een chemisch luchtje aan de koffie. Wij hebben een saeco royal cappucino. wij dachten dat de smaak uit de machine kwam door kalk in de boiler of iets dergelijks. Nu blijkt dat het water deze bijsmaak niet heeft en ook het chemisch luchtje niet heeft. Moet dus bijna wel van de bonen komen. weet iemand de oorzaak? Gaat er bij ons bijna niet in dat dit door de bonen komt, erkend merk en niet goedkoop, wordt veel in de horeca gebruikt.

bijsmaak aan de koffie

4
Wij gebruikten tot voor kort ook Mocca d'Or maar chemische bijsmaak heb ik nooit gemerkt. Weet je zeker dat er verder geen omstandigheden zijn veranderd? Apparaat net gereinigd? Andere molen? Zelfde soort bonen?

Een voor een elimineren zou ik zeggen.

Of, als je het verder niet veel kan schelen om te weten hoe het komt, kan je ook overstappen op verse bonen. Heb ik ook gedaan. Wil niet meer terug.

Re: bijsmaak aan de koffie

5
ejgroene schreef:Of, als je het verder niet veel kan schelen om te weten hoe het komt, kan je ook overstappen op verse bonen. Heb ik ook gedaan. Wil niet meer terug.
Ik ben groot voorstander van overstappen naar verse bonen, maar dat doen wil nog niet betekenen dat daarmee het probleem is opgelost. Het probleem kan natuurlijk zitten in de machine, en dan zal je er ook met verse bonen last van hebben.

Bij een 'chemische' smaak zou ik inderdaad als eerst denken: heb je 'm recent schoongemaakt of ontkalkt oid?

6
Welke koffie gebruik je precies? Een espressomelange? Kan (te)veel Robusta inzitten, van mindere kwaliteit. Maar ook de Arabica component kan bijv wat fenol/carbol smaak geven. Die bonen worden nog weleens ver of aangekocht. Kan dat in partij goedgekeurde koffie toch 1 op de 100 zakken niet goed is of er niet representatief gesampled is en bij cuppings niet is uitgekomen. Ik vermoed dat je binnen afzienbare tijd met een zak van dezelfde variëteit de smaak die je gewend bent terugproeft.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

7
dank voor jullie reacties. Vanavond gebeurde het weer. Het 2e kopje. In de afvalbak bleek dat er geen nette rondjes koffiedik lagen maar helemaal uit elkaar gevallen. Machine is altijd optijd ontkalkt en de koffiegroep wordt 1 keer in de weken schoongemaakt. Hebben jullie een aanbeveling qua verse bonen.
:geek: