Re: wie gebruikt precies genoeg bonen voor 1 espresso

31
interessant Oxxo en RB, wát een gigantisch duur apparaat Oxxo! 15450,- dat is een beetje boven mijn budget, maar dat is een prof. machine voor de horeca.
En RB, mocht je zélf interesse hebben in de qm monza, op ebay.de, duitsland dus, staat er 1 te koop voor 1790,- en nog 10 op voorraad. Ik begin gewoon met een eenvoudig volautomaatje. Maar is de levensduur van een Philips saeco of delonghi 22.110 niet wat langer te maken dan 6-8 jaar Oxxo?
Natuurlijk het normale onderhoud, ze zouden toch veel langer kunnen meegaan, of gaan er gewoon standaard na 6-8 jaar bepaalde onderdelen kapot? molen? thermoblock? Als je even voor het gemak 400,- rekent voor een 22.110 en hij gaat 8 jaar mee, dan betaal je dus 50,- per jaar om koffie te zetten. Een eenvoudige senseo gaat al makkelijk 10 jaar mee, weet ik van nabij, zonder mankementen.
Misschien gaan ze van een bepaald aantal kopjes koffie uit per jaar bij delonghi.
Wil je een wijze raad..........koop een vol-automaat!

32
Die volautomatenfabrikanten hebben goud in handen als ze ieder onderdeel, zoals de molen, van topkwaliteit zouden maken
€15.000 word je toch iets te duur?
Daarin zit zoveel electronica, dat je gedurende het gebruik vast nog wel een paar maal de protemonnee mag trekken.

Het gros van de consumenten automaatjes komen dus uit 1 fabriek.
De kans dat er dus echt betere automaten voor thuisgebruik komen is nihil.

ze zouden toch veel langer kunnen meegaan, of gaan er gewoon standaard na 6-8 jaar bepaalde onderdelen kapot?
Heb je zo'n ding wel eens van binnen gezien?
Plastic meneer, een heleboel plastic. Misschien dat er in de toekomst slijtvast plastic word uitgevonden. 8-)

33
grappig, ik merk dat er felle tegenstanders zijn van volautomaten, terwijl die steeds beter worden en steeds meer verkocht worden en ook op dit forum een eigen plek hebben gekregen. Ieder zijn mening en ik denk dat de mechanische liefhebbers écht het verschil BLIND niet proeven tussen een espresso uit een goedkope maar goede volautomaat en een peperdure semi automaat. Dus blind en zonder enig idee uit welke machine de koffie komt. Bij de consumentenbond test proeven ze wel, maar vóóringenomen, dwz, ze weten uit welk apparaat de koffie die ze proeven komt, ja dat is toch geen objectieve test.
Blind proeven uit diverse machines, cijfers geven en dan kijken welke app de beste score heeft gekregen. ;)

Bericht aangepast door moderator

35
Niet alle, wel de meeste, volautomaten hebben een binnenwerk van plastic zoals al aangegeven. :)

Ik ben er wel van overtuigd dat met een gelijke maler, zetgroep en instellingen (maalgraad zetratio) er uit een volautomaat hetzelfde komt als uit een met de hand bediende. Helaas is die vergelijking nooit te maken en zijn de gebruikte losse onderdelen doorgaans beter.
Vooral met de maler en maalgraad is veel winst te boeken voor volautomaten.
:)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

36
R&B schreef:Niet alle, wel de meeste, volautomaten hebben een binnenwerk van plastic zoals al aangegeven. :)

Ik ben er wel van overtuigd dat met een gelijke maler, zetgroep en instellingen (maalgraad zetratio) er uit een volautomaat hetzelfde komt als uit een met de hand bediende. Helaas is die vergelijking nooit te maken en zijn de gebruikte losse onderdelen doorgaans beter.
Vooral met de maler en maalgraad is veel winst te boeken voor volautomaten.
:)
beste RB, ok, wellicht zijn mechanische apparaten beter van kwaliteit dan volautomaten, ze zijn meestal ook een stúk duurder. Bij veel volautomaten kun je de maalgraad gewoon steeds aanpassen. En dán ben ik benieuwd, als er écht blind én doof geproefd gaat worden, mét natuurlijk dezélfde bonen, of het verschil geproefd gaat worden tussen een dure semi en een goedkope goede vol-a. Ik denk eerlijk gezegd van niet. Maar dan moet alles van tevoren even goed afgesteld worden bij de vol en semi. Het zou me niet verbazen dat men de koffie van de vol-a, de beste vindt.
Maar een binnenwerk van plastic gaat inderdaad geen eeuwen mee. Ik lees trouwens ook veel reparatie verhalen van dure mechanische apparaten, zoals quick mill, op het internet. Alles kan kapot blijkbaar.

37
jan kees schreef:beste RB, ok, wellicht zijn mechanische apparaten beter van kwaliteit dan volautomaten, ze zijn meestal ook een stúk duurder. Bij veel volautomaten kun je de maalgraad gewoon steeds aanpassen.
Maar de meeste molens in volautomaten zijn van mindere kwaiteit dan losse (profi) malers én kunnen vaak niet fijn genoeg malen voor espresso. :)
En dán ben ik benieuwd, als er écht blind én doof geproefd gaat worden, mét natuurlijk dezélfde bonen, of het verschil geproefd gaat worden tussen een dure semi en een goedkope goede vol-a.
Met verschillende malers en maalgraad wel, dat heb ik al meermaals gedaan.

Voor jouw experiment zou je dus een maler moeten nemen die ook in volautomaten wordt gebruikt zoals de nivona cafegrano 130 en idd dezelfde maalgraad en zetratio.
Dan zal je vast vergelijkbare resultaten krijgen, zoals ik hierboven ook al schreef. Echter is het niet de super espresso zoals gezet met een high-end molen en dito machine.

Je bent dan dus de hand-bediende espresso aan het downgraden naar het materiaal niveau van de volautomaat, ipv dat je de volautomaat optilt naar semi-auto niveau.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

38
Je bent dan dus de hand-bediende espresso aan het downgraden naar het materiaal niveau van de volautomaat, ipv dat je de volautomaat optilt naar semi-auto niveau.
En daarmee is de discussie volgens mij ten einde. Er is geen volautomaat die je dezelfde kwaliteit kan leveren van o.a. de maalgraad uit een goede maler, om nog maar te zwijgen over de druk en temperatuur van de machine zelf.

Ik heb jaren een delonghi esam4500 gehad. Altijd op de fijnste maalstand gebruikt. Jura en saeco heb ik ook kunnen testen. Een lekkere espresso heb ik er nog nooit uit gedronken. Altijd zuur. Cappuccino vond ik toen prima. De meIk verbergt een hoop en ik wist niet beter. Maar het melkschuim is niet te vergelijken met het schuim wat ik nu maak.
Echt, ik wil graag zeggen dat de smaak van volautomaten perfect is, maar het is geen vergelijk. En dat is gebaseerd op mijn eigen bescheiden ervaring.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

39
jan kees schreef:grappig, ik merk dat er felle tegenstanders zijn van volautomaten, terwijl die steeds beter worden en steeds meer verkocht worden en ook op dit forum een eigen plek hebben gekregen. Ieder zijn mening en ik denk dat de mechanische liefhebbers écht het verschil BLIND niet proeven tussen een espresso uit een goedkope maar goede volautomaat en een peperdure semi automaat. Dus blind en zonder enig idee uit welke machine de koffie komt. Bij de consumentenbond test proeven ze wel, maar vóóringenomen, dwz, ze weten uit welk apparaat de koffie die ze proeven komt, ja dat is toch geen objectieve test.
Blind proeven uit diverse machines, cijfers geven en dan kijken welke app de beste score heeft gekregen. ;)
Build it and they will come. Ongefundeerd spouwen kan iedereen. Je kan wel heel hard roepen 'als volautomaat dit' en 'als volautomaat dat', maar als iets niet is dan is het niet. Als jij de ervaring hebt na blindproefsessies dat volautomaten een net zo'n goed kopje espresso kan maken als een echt espressoapparaat, dan zal ik je iets serieuzer noemen. Nu zit je gewoon in de wilde weg te maaien.
zo, en nu gaan er een heleboel felle anti volautomaat reacties volgen, wedden!!
respect the full automatic!
:roll:
R&B schreef: Ik ben er wel van overtuigd dat met een gelijke maler, zetgroep en instellingen (maalgraad zetratio) er uit een volautomaat hetzelfde komt als uit een met de hand bediende. Helaas is die vergelijking nooit te maken
Makkelijk claimen met een vergelijking die inderdaad nooit te maken is. Hoe dan ook. Allow me to retort.
Als ik aan iemand die in de regel geen espresso zet vraag om precies 12.5 gram te malen en dat in een zeefje te doen, dat recht aan te duwen, het zeefje in mijn La Peppina hangen en de hefboom naar beneden te halen, rustig preinfusie te doen, naar beneden en los, dan nog smaakt dat shot anders dan wat ik produceer. Om goede espresso te maken moet je een apparaat aanvoelen. Ik hoor of er genoeg water in de ketel zit. Ik zie aan het maalsel of het te fijn of te grof is, ik voel aan de hefboom of de cilinder volzit, of de kleppen goed werken en of ik het apparaat moet smeren. Aan de preinfusie voel ik of ik de preinfusie langer moet maken of niet. Dat kan een volautomaat niet.
jan kees schreef: Maar een binnenwerk van plastic gaat inderdaad geen eeuwen mee. Ik lees trouwens ook veel reparatie verhalen van dure mechanische apparaten, zoals quick mill, op het internet. Alles kan kapot blijkbaar.
Je leest reparatieverhalen omdat het het waard is om die apparaten te repareren. Volautomaten worden gewoon op de vuilstort geknald. http://www.home-barista.com/levers/faem ... 24328.html <-- eyecandy voor diegenen die zoiets wel waarderen.

Samengevat, jan kees claimt dat de status quo niet klopt, maar geeft geen greintje bewijs behalve dat hij denkt dat het zo is.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

40
Zullen we het dan daar bij laten: "Jan Kees vermoedt dat het zo is." ?

Ik denk dat er voldoende is aangevoerd, zeker door (ex-)superautomaten-gebruikers, om hem op z'n minst aan het denken te zetten. We hoeven hier niet op een uitnodiging tot flame-war in te gaan, de meesten van ons hebben genoeg ervaring om een onderbouwde mening te vormen, laten we dat respecteren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder