Re: Cimbali junior bonenmaler

11
Spironski schreef:Ik bedoel bv. dat je de maalgraad niet mag verstellen zonder bonen in het reservoir, enz.
En dit zal je precies andersom bedoelen?
Ik bedoel m.a.w. Dat je steeds bonen in het maalwerk moet hebben om de maalgraad te verstellen. Zo las ik het toch op verschillende plaatsen. O.a. Hierboven schrijft Erik82 dat ik bij het verstellen veel bonen ga verspillen...
Ik kreeg de handleiding in pdf en zie daar niet zoveel in staan ;) maar dus ook geen waarschuwingen of aanbevelingen om de fijnheid van het malen enkel aan te passen bij draaiend maalwerk. Het volgende staat er over in:
Regulating the grind The machine may be adjusted for different grindings (from fine to course) via a screw (4) as shown on the graded indicator (15). If the flow of the coffee from the machine is very slow, this indicates that the coffee is too finely ground. It will therefore be necessary to turn the screw (4) anti-clockwise to obtain a coarser grind. If the flow of the coffee from the machine is very fast, this indicates that the coffee is too coarsely ground. It will therefore be necessary to turn the screw (4) clockwise to obtain a finer ground.
Eigenlijk snap ik niet waarom de motor wel zou moeten draaien...
La Cimbali Junior macinadosatore - La Pavoni Europiccola (2002) - Santos 40A - La Pavoni Europiccola (2010) - Porlex JP-30 - Giannina Caffettiera 3/1 tazza

12
barilie schreef: Ik bedoel m.a.w. Dat je steeds bonen in het maalwerk moet hebben om de maalgraad te verstellen. Zo las ik het toch op verschillende plaatsen. O.a. Hierboven schrijft Erik82 dat ik bij het verstellen veel bonen ga verspillen...
Ik denk dat je het verkeerd hebt gelezen: het wordt volgens mij juist aanbevolen om geen bonen in het reservoir te hebben als je de maalgraad verstelt, óf de motor draaiende te hebben terwijl je de maalgraad verstelt.

13
Edit; streef's reply was mij net voor.

Je kunt toch gewoon de maalgraad aanpasen als hij stil staat? Als ik de maalgraad aanpas als de molen aan staat moet ik de ring echt goed vasthouden anders draait hij uit zichzelf al...naar mijn weten moet hij juist uitstaan en dat ook nog met óf zonder bonen in de maal kamer.

Ben ook benieuwd naar wat de juiste manier zou zijn en waarom....
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Cimbali junior bonenmaler

14
Grovere maling instellen lukt altijd, bij fijnere maling pers je de bonen die tussen de schijven zitten vast waardoor het OF niet goed lukt te verstellen, OF je motor trekt het niet en staat het spul vast na de verstelling.

Als je fijnere maalgraad instelt als de motor draait, kunnen de bonen er langs en heb je geen van bovenstaande problemen

15
Is dat de rede? Ik heb geen vastlopers of andere problemen met malen. Wellicht geldt dit alleen voor de lichtere molens met een minder krachtige motor.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’