Re: Londinium 1

183
Dat zijn 2 hele verschillende bovendelen van de groepen, die Londi is een samengestelde groep uit 2 verschillende merken, is niks bijzonders want dat Kees al jaren, bij die van jou is er waarschijnlijk ook een extra nylon steunring tussen de piston-rubbers waardoor je een betere centrering van de zuiger krijgt, dat hebben die ouwetjes van mij niet. ;)

Die steunring zit tussen de bovenste en middelste ring waar bij mij een messing ring zit.

Dit is een van mijn levers;

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Londinium 1

184
Dus een metalen kap of kunststof kap maakt het verschil tussen de Strega en Londinium?
Hoeveel verschil in koffiesmaak kan dat dan nog geven? :?
Het is niet een deel dat actief is in het zetproces...
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: Londinium 1

185
De londinium groep is niet een bijeen gekluste versie van 2 andere groepen. Voorzover ik weet kun je die groep gewoon los bestellen bij de fabrikant, en heeft die een zwaardere kop dan de standaard rossi groep.
http://www.home-barista.com/levers/leve ... ml#p285440

Rossi is ondertussen failliet, geen idee hoe het zit met de productie van de groepen
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Londinium 1

186
R&B schreef:Dus een metalen kap of kunststof kap maakt het verschil tussen de Strega en Londinium?
Hoeveel verschil in koffiesmaak kan dat dan nog geven? :?
Het is niet een deel dat actief is in het zetproces...
Dat moet je toch even beter bekijken. :(
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Londinium 1

187
[quote="R&B"]Dus een metalen kap of kunststof kap maakt het verschil tussen de Strega en Londinium?
Hoeveel verschil in koffiesmaak kan dat dan nog geven? :?
Het is niet een deel dat actief is in het zetproces...[/quot

De lagering van de groep heeft geen invloed op de smaak. De Bosco kop zit vaster in zijn lagering maar dat levert geen smaakverschil op.Net als die Teflon geleidering die zou zorgen voor minder speling in de groep van de zuiger. :mrgreen: Ik bedoel...doe het dan goed en zet er twee in over een afstand van 3 cm of zo.En dan nog geloof ik niet dat dat iets oplevert.Druk,drukverloop en temperatuur.Dat zijn volgens mij de variabelen die een rol spelen.Diameter van de troep zou ik me ook nog iets bij kunnen voorstellen maar die is geloof ik bij beiden gelijk.De smaakverschillen zul je moeten zoeken in zetdruk verschillen.De Strega heeft twee veren .De L1 maar een.Hun drukprofielen zullen anders zijn hetgeen een andere smaak oplevert.Zo geeft een Ponte weer een andere smaak . En een Elektra Leva ook weer etc etc.
Geen kwestie van beter maar wel anders.

Het sterke punt van de L1 is volgens mij niet dat de espresso beter is.Die zal denk ik hetzelfde zijn als uit een andere pro machine.Maar zijn reproduceerbaarheid.Als het ding echt super stabiel is wat betreft zijn temperatuurdan legt de Strega het af.

Re: Londinium 1

189
Heeft 'ie mooi gedaan! Het had van mij voor de informerende waarde ook wel ietsje minder artistiek gemogen en ik vind het einde een beetje abrupt, maar het is een leuk filmpje om naar te kijken. Daar wordt iets heel bijzonders gebrouwen, zoveel is wel duidelijk.

Een shot van de ingewanden met die rare kleuren zal wel witbalans-problemen geven?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Londinium 1

190
Tegen 0:41 zie je wel wat van het binnenwerk maar voor deze clip was het niet nodig uitgebreid naar binnen te kijken, dat haalt de flow uit waar het om gaat, koffie zetten zonder er een heel lang gedoe van te maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino