(Gisteren op Home-barista gemeld, nu op de beide NL forums.)
Gisteren was ik met de Rocket naar Peter van kafko:
Hij heeft de probe die hij eerder voor m'n E61 maakte aangepast zodat die nu ook in een filterbakje kan:
Hij maakte ook een apart achterpaneel voor m'n Rocket, eentue met een groot gat erin zodat ik de OPV makkelijker kan aanpassen zonder dat de hele machine ontmanteld hoeft:
Peter maakte ook een knik in de steeksleutel die op de OPV past, zodat die door het gat heen te verdraaien is:
De standaard OPV gaat lekken als je de moer die er achterop zit flink uit-draait. De rubberen ring van de afsluiter in de OPV komt dan op een gegeven moment uit zijn buis en in het stuk waar de schroefdraad zit, sluit dan minder goed af en water lekt eruit.
De veer uit de OPV zou korter kunnen, maar dan verander je ook de karakteristieken van de veer, dus daar voelde Peter niet voor. In plaats daarvan boorde hij de kamer van de OPV iets uit zodat deze dieper is, en de OPV nu verder kan worden uitgedraaid zonder lekkage:
Daarna liet Peter zien waarover hij al eerder nadacht: een aanpassing waardoor je TWEE opv's kunt gebruiken, ieder op een eigen druk afgesteld en een magneetschakelaar ertussen die bepaalt welke OPV en dus welke zetdruk actief is.
Dat leek me een puik idee dus Peter ging aan de slag. Gelukkig heeft hij tal van onderdelen, koppelingen, T-stukjes en knietjes in allerlei maten en met verschillende schroefdraden mannelijk/vrouwelijk onder handbereik dus hij kon snel werken zonder dat er allerlei onderdelen moesten worden besteld of aangepast:
Ook werden er diverse nieuwe verbindingen en omleidingen met siliconenslang gemaakt.
Om tijdens het zetten van de koffie te kunnen schakelen tussen de verschillende druk-niveaus, is er een schakelaar op het frontpanel gezet, identiek aan de bestaande aan/uit schakelaar. De magneetklep die tussen de twee OPV's schakelt (lees: die de kleine OPV inschakelt) krijgt voeding tegelijk met de pomp, zodat deze magneetklep niet per ongeluk permanent aan kan blijven staan. Schakelaar omhoog betekent 9 bar, schakelaar omlaag betekent 6 bar (in de huidige afstelling van de twee OPV's)
Nadat het chassis was drooggemaakt, hebben we een paar proef-extracties gedaan om te kijken of er ergens een lekje zou ontstaan (geen lekken).
Ik had de HG One maler mee, en 'unwashed' bonen, en we genoten van de espresso's! Er is nu weer veel te ontdekken aan drukprofielen. Heel kalm bij het begin van de extractie naar 6 bar, dan kort op 9 bar en de laatste seconden weer op de lagere druk uitlopen, bijvoorbeeld.
Met heel veel dank aan Peter!
Een Rocket, twee OPV's
1LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino