Boiler nu wel of niet isoleren?

1
In mijn speurtocht op een duidelijk antwoord of ik de boiler nu wél, of beter niet kan isoleren , kwam ik door de info bij verschillende bronnen in lichtelijke verwarring. Daarom leg ik de stelling aan jullie voor :D

In het bezit van een Bezzera BZ07DE (hx dus) en de redenen waarom ik isoleren zou overwegen:
- zeer regelmatige een luide tik van (ik denk...) de thermostaat, wat vaak wordt gevolgd door het weer even opwarmen van de boiler. Ik heb een open keuken en niet alle huisgenoten kunnen de geluiden van het apparaat zo waarderen, vermindering hiervan wordt dus op prijs gesteld ;)
- energiebesparing door de constantere temperatuur ? Of valt dat tegen?
- vermindering van de opwarmtijd vind ik niet essentieel, staat op een timer dus is 's morgens al goed warm voordat het eerste bakje wordt gemaakt
- koppenwarmer is geen groot probleem als die minder warm wordt, kan kopjes ook met heet water voorverwarmen. En door diverse personen die de boiler hebben geïsoleerd, wordt gemeld dat de koppenwarmer nog wel warm wordt.

Indien isoleren, hoe aan te pakken? Laten doen? Zelf doen?
Heb hem al wel eens open gehad om de OPV wat lager te zetten, maar verder geen ervaring met de techniek.

Hoor graag jullie professionele meningen en/ of ervaringen.
Bezzera BZ07de / Eureka Mignon

Re: Boiler nu wel of niet isoleren?

2
De tik die je hoort komt niet uit de boiler maar uit de pressostat, dus een dekentje om de boiler aanleggen (wat een heel gedoe kan zijn) gaat in het volume van het klikgeluid geen verschil maken.

Misschien dat hij minder vaak gaat tikken als de boiler langzamer afkoelt, maar het water in de boiler koelt ook af doordat de zetgroep wordt verwarmd en daar doe je geen isolatie omheen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
Het draadje over isoleren ivm de geluidsvervuiling van de vibratiepomp had ik inderdaad doorgenomen, en heb ik voor mijzelf de volgende conclusies uit getrokken:
- isoleren zijpanelen mogelijk, maar moet oppassen ivm mogelijk oplopen van de temperatuur aan de binnenzijde. En op sommige plekken zit er niet zoveel ruimte, dus ik denk wel iets te moeten vinden wat vrij dun is en meegeeft als er een slangetje tegen aan komt. (@chrimasa, jouw link geeft wel veel varianten, dus daar zou wel wat te vinden moeten zijn?)
- ik heb een nieuw vibratiepompje (ulka ex5), dus daar hoef ik voorlopig niets aan te doen
- hij staat op een hard aanrechtblad, zou demping via pootjes wat uitmaken voor de harde tikken van de pressostaat?

Spironski, heb ik het zover begrepen? Of niet helemaal?
Bezzera BZ07de / Eureka Mignon

8
Henrike schreef: - hij staat op een hard aanrechtblad, zou demping via pootjes wat uitmaken voor de harde tikken van de pressostaat?
Als je de machine even op tilt als het pompje aanstaat kun je opmaken wat er te halen valt aan geluidsreductie door de pootjes te isoleren. Ik heb het ook gedaan maar ook weer weg gehaald. De machine staat gewoon niet meer zo vast wat ik niet prettig vond. Dan maar een beetje meer geluid...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

9
Schijnen ook nadelen te zitten aan het isoleren van de boiler. als de machine maar 3 uur per dag aan staat ga je de prijs van de isolatie er nooit uithalen. Bepaalde elektrische circuits in de machine kunnen minder effectief werken door de isolatie. Zoek maar eens goed op HB op "boiler insulation".
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

10
Voor de Rancilio Silvia bestaan insulation kitjes:
http://www.pidsilvia.com/insulation.htm

Met de Cimbali jr is ook ervaring gemaakt:
http://www.kaffee-netz.de/maschinen/387 ... d-1-a.html

Dit zwarte spul heet Armaflex HT en lijkt mij een zeer goede optie om je boiler te isoleren. Het is alleen duur. Ik vraag me echter ook af of je zo'n investering eruit haalt, als je je machine maar een paar uurtjes per dag aan hebt.
Die klik zou inderdaad je pressorstaat kunnen zijn, en dan helpt isoleren van je boiler niet. Misschien je het model pressorstaat vervangen door een modernere (stillere) variant? Het vervangen is niet heel moeilijk.

Groet, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk