The Coffee Quest

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor Erik82 » ma 24 jun 2013, 16:11

Kan best te maken hebben met de bonen die je normaal hebt. Ben zelf altijd ethiopische of midden-amerikaanse bonen gewend die city+ tot max full city zijn gebrand. Als je zelf altijd een vienna gebrande espressomelange gewend bent dan is de referentie al anders.

Toen ik na 4 dagen rome en italiaanse espresso hier de dos nevados had gemaakt smaakte deze inderdaad ook wat fruitig maar was er na 1 dag alweer aan gewend. Voor rome was hij voor mij pure chocolade.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor pichichi » do 27 jun 2013, 20:01

Vandaag gecupped. Even kort alvast wat visuele indrukken, waarop ook schriftelijke aanmerkingen te zien zijn. Binnenkort volgt toelichting, en ik ga ze ook thuis door de Eureka en Expobar halen!
Opvallend tot nu toe: de San Agustín is underroasted. Duidelijk te zien aan de kleur en daarvoor aan de (veel kortere) tijd dat de korst uit zichzelf zakt (wat uberhaupt niet echt de bedoeling is, moet zeker 5 minuten stand houden alvorens ´breken´). Krijgt herkansing uiteraard. En is ook meer bedoeld voor slow..
Top 3 tot nu toe:
1. Dos Nevados
2. La Hacienda
3. San Agustín
Nu snel naar bed, morgen heel vroeg richting Nice voor.... World of Coffee !!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor pichichi » do 27 jun 2013, 20:03

Dos Nevadas: erg compleet, een échte Colombiaan. Ietwat aan de ´soft side´..
La Hacienda: erg vol en in balans.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor Thomaserati » vr 28 jun 2013, 11:20

Ik heb inmiddels ook uitgebreid kunnen testen. Zowel op de PV Lusso, de Sama Club, Chemex en Hario.

Hieronder mijn bevindingen (zonder foto's, die staan er al genoeg 8-) )

Algemeen: Prima kwaliteit, erg vers en mooi gebrand. Vergelijkbaar met de betere koffiebranders.

Dos Nevados:
Deze heb ik uitsluitend op de PV getest. Een mooie en smaakvolle espressoblend. Had van mij iets donkerder gebrand mogen worden. Evengoed nu al een zachte mooie smaak. Wel wat chocolade, maar had van mij iets meer chocola in gemogen. Nu al een aanrader, heb echt genoten van deze blend, maar ben ook zeer benieuwd naar een iets donkerdere branding.


San Agustin:
Deze heb ik gedronken op de chemex en de Hario. Chemex was iets zachter en transparanter qua smaak in mijn beleving, Hario haalde iets meer de zuurtonen eruit. De eerder genoemde combi bloemen en chocolade haalde ik hier niet helemaal uit. Vond hem wat 'algemeen' smaken. Een koffie die je de hele dag door kunt drinken. Goed van smaak, iets kruidig en licht zuur. Heb hem ook aan vrienden en familie laten proeven en die waren zeer onder de indruk van de smaak.

La Hacienda:
In vergelijking met de Dos Nevados een kruidigere smaak. Ik heb deze als laatste getest, dus toen was hij al een week of 2 oud (wel in de vriezer bewaard). Deze boon leek mij wat donkerder gebrand. Hij is echter wel wat fruitig/zuur. Heb ook nog gespeeld met de temperatuur op de PV en diverse brew ratio's. Uiteindelijk was hij op 19 gram bonen en een flinke temperatuur het lekkerst.

Favoriet bij mij is de Dos Nevados. Zeker bij een iets donkerder branding. De chocoladetonen daarin zijn nu al erg lekker. De overige koffies zijn erg goed van kwaliteit, maar liggen qua smaak iets verder bij mij vandaan. Ben meer van de donkere koffie's, chocolade en karamel tonen. Dat had de Dos Nevados in zekere mate, de andere 2 minder. Voor mensen die van wat fruitigere koffies houden zijn de laatste 2 echter wel serieuze aanraders.

Al met al weer een pakket van hoge kwaliteit, mooie hoeveelheid (zo kun je nog eens goed testen!) en zeker aanraders erbij. Persoonlijke smaak is toch altijd lastig, maar in dit pakket zat voor ieder wat wils! Hulde voor The Coffee Quest! Weer een mooie brander erbij, zo gaat het de goede kant op :D
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

buks
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 16:03

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor buks » ma 01 jul 2013, 19:45

Hier mijn review van de koffie van the coffee quest! Ik was prettig verrast door het mooie proefpakket wat ik van hen mocht ontvangen. Maar liefst 3x250gr is een ruime hoeveelheid om te proeven, netjes! Ook mooi is dat de branddatum op de verpakking vermeld staat. Ook is de koffie erg mooi vers! Een klein minpuntje vond ik dat de verpakking niet gemakkelijk hersluitbaar was.

Ik ben begonnen met de hacienda, de geur is erg lekker, kruidig en met flink wat pure chocolade. Ik heb de koffie vervolgens getest voor filter en espresso koffie. Bij de espresso viel me op dat de maling aan de grove kant moest. De smaak was me te rinsig, ik vond em echt behoorlijk zurig, de branding wat te licht voor mijn smaak. als filterkoffie komt hij wat beter tot zijn recht, dat levert een meer gebalanceerde smaak op.

Als 2e de dos nevados: ook hier een lekkere geur, ik vond em een beetje naar caramel ruiken, lekker! De smaak is een beetje kruidig, wel vond ik het jammer dat ik de karamel en chocolade uit de geur minder kon terugvinden in de smaak. Ook deze koffie vond ik licht onder gebrand

Als laatste de san augustin. Deze heb ik uitsluitend in de moccamaster gebruikt en gaf een lekker, enigszins frisse kop koffie die mooi van smaak is. Iets meer fruitig dan de andere twee

In het algemeen vond ik de koffie van coffee quest mooi van kwaliteit en mooi consistent gebrand. Wel vind ik dat alle 3 de koffies onder gebrand zijn. Ik ben dit inmiddels wel een beetje gewend van de proefpanels maar toch vind ik het ook wel opvallend. Zelf brand ik mijn koffie namelijk niet zo enorm ver door (de eerste tekenen van 2nd crack) maar ik heb met voornamelijk malabar wel een voorkeur voor meer zuurvrije koffie (en mijn gasten ook). Wellicht denken meer forumleden er zo over en is het een niche voor een toekomstig proefpanel.

Ik wil coffee quest hartelijk danken voor het mooie proefpakket en ik zou graag nog eens bij hen bestellen indien ze een wat verder door gebrande koffie aanbieden. Ik ga de komende tijd nog even door met testen met de samples van groene bonen die ik ook van coffee quest heb mogen ontvangen. Ik ben benieuwd wat ik van de koffies vind als ik ze iets verder kan doorbranden!

TheCoffeeQuest
Berichten: 4
Lid geworden op: do 09 mei 2013, 15:49

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor TheCoffeeQuest » ma 08 jul 2013, 19:36

Heren proevers (ik ga er tenminste vanuit dat de proevers mannen waren),

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie uitgebreide en mooie recensies!

Dit motiveert ons uiteraard om verder te zoeken naar nóg meer nóg mooiere Colombiaanse koffies,

Groeten uit Medellín!

Jeroen

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor pichichi » ma 08 jul 2013, 21:48

Dit motiveert ons uiteraard om verder te zoeken naar nóg meer nóg mooiere Colombiaanse koffies
¡Permanece en su misión maravillosa!

Inmiddels kan ik espresso-technisch nog toevoegen dat de lichter gebrande San Agustín me daarlijk kan bekoren, mucho más dan via cuppingmethode. Komt een fijne zachte koffie uit de Expobar, lekker zoetig, zou het zelfs ´jullie´ panela kunnen zijn?? (http://en.wikipedia.org/wiki/Panela). Deed het dit weekend ook erg goed in grote latte machiato.

De Hacienda vond ik nu vrij zurig, edoch typicalmente colombiana, met citrustinten! Viel me bij deze ook op dat in amper een week mijn molen een flinke slag naar ´fijn´ maakte, elke dag wel een flink stukje.

Nu die van de twee vulkanen nog... was tot nu toe el gran favorito.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

TheCoffeeQuest
Berichten: 4
Lid geworden op: do 09 mei 2013, 15:49

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor TheCoffeeQuest » do 11 jul 2013, 20:59

Qué más Pichichi,

Qué has hecho? Bien o no? Gracias para tus palabras. Waar kom je eigenlijk vandaan? (sorry, beetje off-topic waarschijnlijk;-). Colombia of toch Ecuador?

Slds
Jeroen

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor pichichi » vr 12 jul 2013, 16:13

De La Haya 8-)
Y los clases españolas en Amsterdam :lol:
Pura Vida :P
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
mannie
Berichten: 6
Lid geworden op: do 06 jun 2013, 11:52

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor mannie » di 13 aug 2013, 14:45

Heren proevers (ik ga er tenminste vanuit dat de proevers mannen waren),

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie uitgebreide en mooie recensies!

Dit motiveert ons uiteraard om verder te zoeken naar nóg meer nóg mooiere Colombiaanse koffies,
Ik ben het helemaal eens met Jeroen, ik lees nu de updates en ik ben weer blij met al het lekkers te lezen!!
Just leave me alone and let me enjoy my espresso


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron