Handleiding voor beginners

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
arno
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 09:48
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor arno » di 28 okt 2008, 09:00

Ik geef iedereen die een kopje koffie wil een lekkere americano (1/3 espresso, 2/3 water), dus optie 1. Echter, nu mijn espressomachine stuk is ben ik weer aan de filter. Heerlijk zo'n lekker bakkie filterkoffie. Echter, het duurde wel even voor ik zo'n lekker bakkie had. Het is nog niet zo eenvoudig om uit een filter een lekker bakkie te krijgen. Dit omdat:
  • Je moet echt wel filterbranding (licht) hebben, en geen espresso branding voor de bonen.
  • Net als bij espresso is de grofheid van de maling van enorm belang.
  • De manier van opschenken heeft heel veel invloed op de smaak. Rustig schenken en niet teveel water in 1 keer.
Als je het met een machine doet kan je aan dat laatste natuurlijk niets veranderen.
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008
Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio
Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Aadje » di 28 okt 2008, 09:59

Je kan ook een Chemex proberen. Of een grote mokapot.
Speedster | SuperJolly | et al.

Gebruikersavatar
arno
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 09:48
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor arno » di 28 okt 2008, 10:05

Of nog beter: de Aeropress!!! Dan kan je namelijk ook gewoon je espresso bonen gebruiken :D Alleen groffer malen.
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008

Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio

Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Joep » di 28 okt 2008, 11:13

Jeetje, wat een opties. Ik had een eenduidig antwoord verwacht. Maar ik hoor dat je bonen met een lichtere branding nodig hebt voor filterkoffie. Staan die dan niet veel te lang als je zelf altijd espresso drinkt? En hoeveel gram reken je per kopje?
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Aadje » di 28 okt 2008, 11:31

De SCAA standaard voor filterkoffie is 55 gram koffie per liter (eigenlijk per kilo beverage).
Speedster | SuperJolly | et al.

Gebruikersavatar
arno
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 09:48
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor arno » di 28 okt 2008, 14:38

Staan die dan niet veel te lang als je zelf altijd espresso drinkt? En hoeveel gram reken je per kopje?
Ja, dat is dus ook het grote probleem. Ik gebruik ongeveer 65 gram per liter, vind ik zelf iets lekkerder ;) Maar dat ligt vind ik helemaal aan de boon/melange die je gebruikt.
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008

Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio

Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS

Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 21 sep 2008, 16:00

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Rik H. » di 28 okt 2008, 21:38

Komt ook hier weer neer op 7 a 8 gram koffie per kopje (uitgaande van 8 koppen koffie uit een liter)
Ben de afgelopen dagen wegens een verjaardag met DE Select bonen aan het pielen geweest om een goede kop filterkoffie te zetten.
De juiste maling vinden valt nog niet mee met die bonen, met dezelfde maalgraad maak ik overigens een heel prettige kop koffie met de espressomachine uit Simon Levelt Palermo bonen.
Niet waterig of bitter en een mooie crema voor een "gewone" kop koffie.
Maar eigenlijk moet je gewoon een straffe dubbele espresso van die bonen maken, is haast stroop.

hans
Berichten: 8
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 21:51

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor hans » zo 28 dec 2008, 19:48

toppie die uitleg, hier kan ik als noob wel wat mee maar nog ff een vraag(buiten mijn keuzen in machine)
hoe krijg ik de juiste hoeveelheid gemalen koffie(gr).
misschien een domme vraag maak kan het nergends terug vinden.

alvast bedankt hans

ps. top forum heb er echt wat aan met mijn zoektoch naar de lekkerste koffie.

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Aadje » ma 29 dec 2008, 12:52

hoi hans,

of je koopt een nauwkeurige weegschaal, of je gokt maar wat (zo'n schepje voor een filtermachine past geloof ik 7 gram in ongeveer) en varieert de hoeveelheid om uit te vogelen wat je het lekkerst vindt.
Speedster | SuperJolly | et al.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Spironski » ma 29 dec 2008, 13:04

Als het goed is, zit in een enkele 58mm filter voor het espresso apparaat ook 7 gram, als je deze met een vlakke vinger afstrijkt. Net zo 14 gram in een dubbel bakje. Je moet dan niet gaan kloppen of proppen, dus gewoon de maling zoals die uit je molen komt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten