Spironski, die heb ik uiteraard gelezen. Ben me inmiddels twee weken aan het inlezen en oriënteren, ook bijvoorbeeld via Coffeegeek. Overal kom ik tegen dat de maler belangrijker is dan het apparaat.
Wat ik me alleen afvraag is of dit het ultieme is of ook echt voor de gemiddelde gebruiker te merken. Ik snap dat het voor het ultieme koffiegezet zo werkt maar wat ik bedoel is het het verschil tussen een Dacia en een Mercedes of is het het verschil tussen een Spyker en een Aston Martin? Snap je wat ik bedoel? Maakt het het verschil op hoog niveau of is het voor iedereen merkbaar?
Geen vervelende bijbedoelingen met de vraag, ik ben gewoon erg benieuwd.
Re: Twijfel wat betreft aanschaf Espresso machine.
112Al met al heb je wel iemands draadje ingepikt. 

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
114Marshall schreef:Spironski, die heb ik uiteraard gelezen. Ben me inmiddels twee weken aan het inlezen en oriënteren, ook bijvoorbeeld via Coffeegeek. Overal kom ik tegen dat de maler belangrijker is dan het apparaat.
Wat ik me alleen afvraag is of dit het ultieme is of ook echt voor de gemiddelde gebruiker te merken. Ik snap dat het voor het ultieme koffiegezet zo werkt maar wat ik bedoel is het het verschil tussen een Dacia en een Mercedes of is het het verschil tussen een Spyker en een Aston Martin? Snap je wat ik bedoel? Maakt het het verschil op hoog niveau of is het voor iedereen merkbaar?
Geen vervelende bijbedoelingen met de vraag, ik ben gewoon erg benieuwd.
Nog ff off topic als antwoord op de vraag.
Het verschil tussen de geintegreerde Quick maler en bijv een Super Jolly vind ik een een Dacia Mercedes verschil.Maar of JIJ dat proeft kan alleen jij zelf beoordelen.
115De machine doet niiet veel anders dan heet water erdoorheen persen. De maler bewerkt de ingredient. Bij alle andere producten is de bewerking en de ingredient belangrijker dan wat het opwarmt. Hoe meer geld je er naar gooit hoe beter het uiteindelijk wordt, maar goed vlees en/of groenten is belangrijker dan een goede koekenpan. De eerste prioriteiten zal koffie zijn en waarmee je de koffie voorbereidt voor uiteindelijke opwarming, dan verdieping in kennis. Als dit goed zit zul je meer merken van een goede koffiemachine (want een stabiele groepshoofd of instelbaarheid qua druk en temperatuur is veel minder belangrijk dan verse koffie, of een Aldi molentje vs een mazzer).
Als je B kwaliteit koffie hebt, B kwaliteit maler en een A kwaliteit machine dan zet je slechtere espresso dan A koffie, B maler, B machine.
------
Nog updates Ramon?
Als je B kwaliteit koffie hebt, B kwaliteit maler en een A kwaliteit machine dan zet je slechtere espresso dan A koffie, B maler, B machine.
------
Nog updates Ramon?

116Toch ook nog maar even antwoord op de vraag van Marshall: ja, het is inderdaad zo "erg" als beschreven
. Iedereen met een normaal ontwikkelde smaak zal het verschil tussen een crappy maler en een goede met gemak kunnen proeven.
Ik snap dat je niet verzeilt wil raken in een nurdy discussie over niets, en dat je daardoor iets wordt aangesmeerd waarvan jijzelf de meerwaarde niet merkt. Maar daarvoor hoef je niet bang te zijn.
Ik heb zo'n proefje wel eens gedaan bij vrienden: alles gelijk (espressomachine, boontjes en barista), slechts hun maler tegenover de mijne. En dan het verschil proeven. Ze keken me met ongelovige ogen aan en dachten dat ik de boel stond te flessen.
Na de kwaliteit van de bonen maakt de maler echt alles uit.

Ik snap dat je niet verzeilt wil raken in een nurdy discussie over niets, en dat je daardoor iets wordt aangesmeerd waarvan jijzelf de meerwaarde niet merkt. Maar daarvoor hoef je niet bang te zijn.
Ik heb zo'n proefje wel eens gedaan bij vrienden: alles gelijk (espressomachine, boontjes en barista), slechts hun maler tegenover de mijne. En dan het verschil proeven. Ze keken me met ongelovige ogen aan en dachten dat ik de boel stond te flessen.
Na de kwaliteit van de bonen maakt de maler echt alles uit.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
117Top, dank voor de reactie. Het ging me inderdaad om dat verschil, hetzelfde als dat audiofielen wel eens over de bedrading naar een speaker hebben maar dat hoort een gemiddelde luisteraar echt niet, zelfs een geoefend oor nauwelijks... Dank voor de uitleg en toelichting, nu zal ik het draadje van Ramon niet verder verstoren
Ik lees hem echter wel met veel belangstelling omdat ik in dezelfde keuzesituatie zit.

118Even een kleine update wat betreft mijn espresso ervaring tot dusver.
Ik heb een proefpakket bij Fascino gekocht en moet zeggen dat ik de Italiano het lekkerst vind.
Het is nog niet helemaal de smaak die ik zoek maar komt in de buurt.
Mijn espresso begint steeds constanter te worden.
Heb de juiste maling gevonden, redelijk de juiste druk van tampen gevonden en gebruik continue 15gram bonen. Heb hier erg veel mee geëxperimenteerd. Bij meer koffie wordt het me te sterk en bij minder is de druk van doorloop niet lekker.
Mocht iemand een espresso kunnen aanbevelen die smaakt als de Italiano van Fascino maar iets meer hmm de smaak van een turkse koffie benaderd, laat het me dan weten

Ik heb een proefpakket bij Fascino gekocht en moet zeggen dat ik de Italiano het lekkerst vind.
Het is nog niet helemaal de smaak die ik zoek maar komt in de buurt.
Mijn espresso begint steeds constanter te worden.
Heb de juiste maling gevonden, redelijk de juiste druk van tampen gevonden en gebruik continue 15gram bonen. Heb hier erg veel mee geëxperimenteerd. Bij meer koffie wordt het me te sterk en bij minder is de druk van doorloop niet lekker.
Mocht iemand een espresso kunnen aanbevelen die smaakt als de Italiano van Fascino maar iets meer hmm de smaak van een turkse koffie benaderd, laat het me dan weten

119Lekker bezig, ga zo door!
En het wordt alleen maar beter, dat is het leukste!
En het wordt alleen maar beter, dat is het leukste!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!