Re: expobar brewtus 4 aanschaf

41
of een DC kopen ;)
halve liter boiler direct op de groep.
langer dan 20 minuten is echt niet nodig.

op mijn oude E61 HX zat ik op 40 minuten en met flow restrictor later nog wel een minuutje of 10 meer.
op de Bezzera BZ07 met elektrisch verwarmde groep toch ook minstens 20 min.

een pavoni of PV export gaan wel echt snel en binnen 10 minuutjes gebruiksklaar.

quickmilletje pakweg 15 minuten.

wil je dus een veelzijdige machine en een relatief korte opwarmtijd en goede espresso is de keuze beperkt. in ieder geval geen E61 HX of E61 DB. dus wel een DC mini of bij kleiner budget een Bezzera met elektrische groep.

maar ik vind een tijdschakelaar ook en prima oplossing.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

43
Nog nooit gehoord van DC. Opgezocht en wat prachtig is die machine. Lekker compact, goede temperatuurbeheersing en blijkbaar redelijk snelle opwarmtijd met ook nog eens energiebesparingen in stand-by stand. Prijs in Duitsland ongeveer 2500 euro. Ga morgen informeren bij Peeze in Arnhem.
Probleem is wellicht de service bij problemen. Wat zijn de ervaringen op dit forum met de DC Mini

45
mooiste is de Duitse 'EX4 Plus' versie van Marcus Batz met EX4 pomp en elektronische membraandemper.
ik heb met Peter van Kafko de normale versie van Peeze een beetje gepimpt:
EX4 pomp, mechanische membraandemper van Quickmill en andere OPV.
zie mijn topic.
kom gerust een keer proeven ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

46
en ja het is een dure machine.
ik denk dat een deel kan worden verklaard doordat DC heel veel eigen onderdelen gebruikt en dus niet zoals de meeste fabrikanten standaard onderdelen assembleert.
dus hogere ontwerpkosten en kleinere afzet maakt hogere prijs.