Het spijt me dat ik in je draadje inbreek, maar ik sta voor eenzelfde 'probleem'. Jaja 1st world problems, i know
De MK Vario is tot nog toe mijn eerste keus, omdat hij mooi compact is, geen lelijke grote toeter bovenop waar je bijna een kilo bonen in kwijt kunt en hij schijnt mooi stil te zijn.
Op dit moment heb ik een standaard gaggia MM grinder en is eigenlijk alles wel een upgrade, maar toch twijfel ik.
Ik wil zo veel mogelijk variabelen uitsluiten om een goede espresso te kunnen zetten en één van die variabele is de hoeveelheid koffie. Het schijnt dat je de timer op 0.1 seconde nauwkeurig kunt instellen (liever had ik 0.1 gram gehad), maar dan is mijn vraag: hoe betrouwbaar is dat? Als ik bijvoorbeeld 50 keer 17.6 seconden maal krijg ik dan altijd 50x precies dezelfde hoeveelheid koffie? Eén van de cons waarvoor ik voor zo'n maler zou gaan is het gebruiksgemak. Ik wil niet iedere keer van te voren 14gram bonen afwegen, maar er vanuit kunnen gaan dat 17.6 seconden altijd overeenkomt met 14 gram koffie (er vanuit gaande dat ik steeds dezelfde bonen gebruik uiteraard).
Het tweede puntje is: hoeveel rommel maakt hij? De koffie wordt dan voor 17.6 seconden in mijn PF gesproeid en hoe messy is dat? Komt alles netjes erin of ligt mijn aanrecht vol? Ik heb op youtube al 'modificaties' gezien met een wc rolletje als portafilter insert, maar ik moet zeggen dat ik daar niet blij van word.
Een alternatief zou een grinder met een manual doser kunnen zijn, die op het eerste gezicht minder rommel lijkt te maken en bovendien ook nauwkeurig kan zijn in hoeveelheid koffie. Het grote nadeel hiervan is dat je altijd blijft zitten met gemalen koffie die je dus niet gebruikt. De espresso die je erna zet is dus nooit 100% vers, tenzij je het restant weggooit (maar als echte NL'er kan ik dat niet over mijn hart verkrijgen).
Resumé: de MK Vario lijkt op het eerste gezicht de perfecte grinder, die stil is en die dankzij de grind on demand geen koffie verspilt. Bovenstaande puntjes doen mij echter twijfelen en het geposte linkje met de
kritische review maakt het er niet makkelijker op.
Ik hoop dat ik mijn wensen een beetje duidelijk heb kunnen maken en misschien dat jullie mij weer een beetje op de goede weg kunnen helpen.
NB. 17.6 sec is uiteraard een fictief voorbeeld en staat bij mijn weten niet voor 14 gram.