Water op aanrecht Jura F50 van mei 2006

1
Wat te doen met een machine van mei 2006 die nu water lekt op het aanrecht. Het komt rechtsvoor onderuit de machine, het gaat om een Jura F50 met de volgende historie:

27-05-2006 Aankoop
02-09-2009 Eerste onderhoud laten uitvoeren via de Dealer, tellerstand was toen 5500 kopjes
16-02-2010 Reparatie op onderhoud, nw molen, garantie, tellerstand was toen 6292
29-08-2012 tellerstand nu 10505
18-05-2013 tellerstand nu 11631
16-11-2013 tellerstand nu 12236

De vraag is, toch nog voor een reparatie à € xxx,-x gaan of dit 'besparen' en de euros gebruiken voor een nieuwe machine. En dan zou ik gaan voor de ENA 9 OTC Black Edition, heeft ongeveer dezelfde eigenschappen.

En wat zou deze gebruikte machine nog kunnen opleveren (niet gerepareerd / gereviseerd) :?: (Iemand interesse :D )
Jura Impressa F50 and a Starbucks MUG makes my day complete..

Re: gespot

2
Wat is er aan onderhoud gedaan? Zit volgens mij een thermoblokje in en als je niet gefilterd water gebruikt en niet ontkalkt kan dat thermoblokje gaan lekken volgens mij. Heb ooit eens een keer zoiets gehoord.
Ik zou hem altijd zelf openschroeven en kijken of ik het zou kunnen maken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Water op aanrecht Jura F50 van mei 2006

3
02-09-2009 Eerste onderhoud, betrof reparatie / onderhoud en is er een nieuwe zet groep geplaatst. Binnen zes maanden na dit onderhoud ging de maalmolen defect welke vervangen is op basis van garantie.

Voor de rest gebruiken we waterfilters en doen we zelf de onderhoud procedure doorlopen (tablet) als de machine daar om vraagt.

5
Beste,

Een F50 van 7 jaar oud levert bij inruil nog altijd wat op. Uiteraard afhankelijk van wat je terug koopt.

Thermoblokken gaan nauwelijks lekken (geen pakkingen), maar de aansluitingen van hogedrukslangen op het thermoblok gaan lekken. Een aantal o-ringetjes van 10 cent zullen het lekken stoppen.

Misschien ben je voor een euro al klaar.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

7
En zo zien we water op de Membranregler regelaar liggen, ik verwacht dat het water tussen o-ring doorkomt die hierop uitkomt en met Halteklammer het slangetje op zijn plaats houd.

Nu zie ik complete revisie kits, maar verwacht dat klem en o-ring hier een fix kunnen zijn en hoef ik niet een complete kit te bestellen. Iemand ervaring / tip. Moet ik de Membraanregelaar verwijderen van de waterpomp. Of alleen sleutelen aan slangetje die er bovenop zit?

Het laatste heb ik inmiddels gedaan, slang omhoog na verwijderen klem, alle kalk van busje en o-ring verwijderd en het geheel weer gemonteerd. Duurtest kan beginnen, eens kijken of alles weer dicht is, ik heb goede hoop. Rest van de machine is droog. :D

Nu een week (4-12-2013) later nog steeds alles onder controle en geen water meer waargenomen onder de machine. Das snel verdient ;)

8
Nu 5 maanden wederom lekkage, ik had de o-ringen al besteld maar lost het vooralsnog niet op. Ik heb nu een lekkage achter de stoomknop van de Jura F50, daarachter zit een haakse aansluiting ventielkoppeling V3A, 90º. Ik heb daar de o-ringen al vervangen maar tref toch weer water op het aanrecht van deze drukkoppeling. Het water komt tussen de haakse koppeling en bruine deel van de stoomknop uit.

Mijn vraag is nu wat kan er mis zijn met de koppeling zelf, daar verwacht ik geen slijtage van. Toch maar vervangen kost immers niets bijzonders, iemand advies :?: