Nieuwe Rocky SD of gebruikte Macap M4?

1
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, ben sinds 1 jaar in bezit van een Slivia en nu op zoek naar een molen.
Op het web ( en deze site) heb ik al aardig wat gelezen over eventueel geschikte molens voor bij mijn machine.
In principe was ik aan het sparen voor een Rocky SD. Enerzijds omdat die mooi staat bij de Silvia anderzijds omdat het een prima molen is voor mijn wensen.
Ik heb me laten adviseren bij het koffiecultuurcentrum en de eigenaar wist me te vertellen dat een doserless variant voor mij de beste oplossing is omdat ik niet meer dan 2 kopjes per dag drink.
Nu ben ik alleen een zo goed als nieuwe Macap M4 tegengekomen voor minder dan de nieuwprijs van de Rocky. Deze heeft wel een doser maar is volgens mij een klasse beter dan de Rocky toch?

Ben nu behoorlijk aan het twijfelen geslagen, mijn budget is maximaal €290 (prijs van de Rocky) hoger wil ik niet gaan. Misschien kan iemand me adviseren in mijn keuze?

Bedankt alvast!

Bjørn

Re: Nieuwe Rocky SD of gebruikte Macap M4?

2
Hallo Bjorn, welkom op de site.

Wat betreft de molens: voor mij geen vraag, neem die Macap. Hij heeft een zwaardere motor, grotere maalschijven en is nog goedkoper ook.
Op zich klopt het advies voor doserless wel, maar de meningen erover zijn toch verdeeld. En Macap maakt goede dosers en deze voorkomen dus klontjes in je maalsel. Ik zou er niet zo mee zitten dat 'ie 2-de hands is, met malers kan weinig mis gaan, en de Macap is prima gebouwd.
Onderschat niet het belang van de molen, die is belangrijker dan je espressomachine. Dus die Macap zal ook de smaak van je koffie ten goede komen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder