Re: Nederlandse koffie webshops

123
CarpSafari schreef:Deze rubriek gaat over verse bonen!! Daar gaat deze shop niet aan voldoen.
Meteen een tip voor jou, want oude bonen gooien wij in de vuilnisbak.
Er staat toch echt ook een kopje "Nederlandse webshops met zakken "fabrieksbonen" (assortiment > 6 merken)". Van mij mag daar best ook een Belgische tussen staan.

125
Dat werd al gedaan zie o.a. deze niet echt "kleinschalige brander" http://www.hesselinkkoffie.nl/ en daar staat die toch bij vermeld, misschien zou het minder verwarring scheppen dergelijke branderijen en handelaren in een totaal eigen draadje te zetten, dus geen verlengstuk van het als eerste genoemde topic? :mrgreen:

Op de volgende manier wordt dit topic geopend;
nathalia schreef:Ik zat me af te vragen welke Nederlandse koffiebranders er allemaal zijn die op een kleinschalige manier (dus niet "fabrieksmatig") bijv. landenkoffies branden. In dit lijstje dus geen DE of Van Nelle.

Ook was ik nieuwsgierig waar je hun koffie kunt kopen. Vandaar dat ik ben gaan zoeken en tot het volgende lijstje ben gekomen:

Kleinschalige Nederlandse koffiebranders:
Wordt het niet eens tijd, om deze lijst eens met argusogen onder de loep te nemen? :oops:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

126
CarpSafari schreef:Oeps, niet gedacht dat 'we' daarvoor ook al reklame maken!!
Dat is wel een erg negatieve interpretatie van deze lijst en doet geen eer aan alle moeite die vooral Nathalia er in het begin in heeft gestoken.
De bedoeling is uitsluitend geweest een overzicht te maken van koffiewebshops. Die zijn netjes gerangeerd op 'soort' webshop (groene bonen, vers gebrand, fabrieksbonen). Ieder kan voor zichzelf bepalen wat hij/zij wil, er worden geen claims gedaan over de kwaliteit van elke webshop (dat is ten eerste niet te doen, en ten tweede is dat te subjectief).

Ik vind discussie over wat er wel/niet in het lijstje 'hoort' te staan natuurlijk prima, maar om het nou weg te zetten als 'reclamelijst' vind ik onzin.
@3aan schreef:
nathalia schreef:Ik zat me af te vragen welke Nederlandse koffiebranders er allemaal zijn die op een kleinschalige manier (dus niet "fabrieksmatig") bijv. landenkoffies branden. In dit lijstje dus geen DE of Van Nelle.
Wordt het niet eens tijd, om deze lijst eens met argusogen onder de loep te nemen? :oops:
Die zinsnede was me ook al opgevallen inderdaad en is nogal ongelukkig.. Ik vermoed dat Nathalia was begonnen met de kleinschalige branders, en aan het eind besloot toch nog die 'groten' erbij heeft gezet.

127
Het is wel erg vreemd om nieuwkomers erop te wijzen dat oude bonen slecht zijn, om dan vervolgens een lijstje 'oude bonenschuivers' toe te voegen. :lol:
Deze week weer 2 zeer teleurgestelde nieuwkomers om die reden afgehaakt.
Steef mag mij dan eens uitleggen waarin die KoffieDiscounter afwijkt van die andere shops!!

128
CarpSafari schreef:Steef mag mij dan eens uitleggen waarin die KoffieDiscounter afwijkt van die andere shops!!
Niet. Wat mij betreft mag 'ie er ook tussen. Wil je dat graag? Zo gedaan hoor.

Mijn idee over die lijst is dat je juist niet meningen over webshops erin wilt verwerken, juist om te benadrukken dat dit forum geen commerciele belangen heeft en geen reclame maakt. Als 'wij' gaan uitzoeken welke webshops er wel en niet tussen mogen, doen we dat impliciet wel. Dus ja, die koffiediscounter mag er wat mij betreft ook tussen.

Wel kunnen we ervoor kiezen om inderdaad alle fabrieksbonenshops weg te halen. Daar valt wat voor te zeggen.
Maar aan de andere kant: het is aan iedereen zelf om te kiezen wat voor bonen hij/zij koopt. Wij als forumleden kunnen alleen advies geven (koop alsjeblieft verse bonen en ja, laat die fabrieksbonen links liggen!) maar veel nieuwkomers willen dat niet blindelings opvolgen, zoals we allemaal weten. Dat is misschien frustrerend, maar wel hun goed recht. Persoonlijk ben ik geen voorstander van het 'sturen' van nieuwkomers door fabrieksbonen uit de lijst te halen, maar dit staat wat mij betreft dus open voor discussie.

129
SteefM schreef:
Wel kunnen we ervoor kiezen om inderdaad alle fabrieksbonenshops weg te halen. Daar valt wat voor te zeggen.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het 'sturen' van nieuwkomers door fabrieksbonen uit de lijst te halen, maar dit staat wat mij betreft dus open voor discussie.
Daarom was ook mijn voorstel deze in een Nieuw Topic te plaatsen, daar doe je niemand kwaad mee en dan hebben de Zeuren zoals o.a. ik er niets meer over te Zeiken. :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

130
Maar ja, dan geef je de leveranciers waarvan de meesten van ons zeggen: "mwhoa", een apart podium. Zoveel aandacht verdienen ze wat mij betreft niet.

Ik zou ze gewoon in de volledige lijst met leveranciers van koffiebonen laten staan, of geef elk van de categorieën een eigen topic.

Zodra mensen hier ook maar een beetje op het forum lezen, weten ze vanzelf wel dat bijna iedereen hier veruit verse bonen prefereert.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder