Re: portafilter lekt na vastzetten Brewtus

21
CarpSafari schreef:
Ik vraag mij nu wel verder af als ik bijvoorbeeld maandelijks de groepsring wil schoonmaken dat niet die extra ring, die volgens mij van een soort papier is stuk gaat.
Die groepsring moet je lekker laten zitten, tot je weer een nieuwe nodig hebt.

Om de hoeveel tijd verschonen jullie de douchekop?
Backflushen, zonder chemie doe ik iedere dag, mét maandelijks.
Ik bedoel het demonteren van de ring zodat het geheel schoongemaakt kan worden.
Profitec Pro 800 / Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

23
Ik lepel het douchescherm er ook ongeveer maandelijks uit, dan komt die rubber ring mee natuurlijk. Bij het terugzetten opletten dat die ring twee kanten heeft, in een ervan past de rand van het douchescherm mooi. Zit-ie verkeerd-om, dan lijkt het allemaal net niet in de groep te passen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

24
@ Carp: Maar daarmee haal je toch ook het rubber los? Dat is per slot van rekening het ding dat je groepszeef op z'n plaats houdt.

Ikzelf backflush na iedere keer koffie-zetten, en eens per 3-4 weken doe ik dat chemisch. De zeef loshalen doe ik misschien eens per 2 maanden.
Vergeet overigens ook niet om je portafilters met filters elke keer mee te reinigen met de chemische schoonmaakbeurt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
Ik maak het filterbakje direct na elke keer zetten schoon.

Ik begrijp ook niets van de aanbeveling die je ook weleens ziet om het filterbakje elke keer even schoon te vegen, na het zetten. Dikke kans dat die na een paar koppen al flink vies is aan de onderkant, die, als het bakje in de gesloten PF blijft zitten, niet wordt 'schoongeveegd'.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

26
Ik spoel altijd meteen de portafilter met filter schoon en droog ze dan af. En als ik na 3 weken de filters in de Cafiza doe, komt er toch elke keer weer bruine aanslag vanaf. Ik verbaas me er elke keer weer over. Kan je nagaan als je helemaal niets schoonspoelt... :x
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

27
@ Carp: Maar daarmee haal je toch ook het rubber los? Dat is per slot van rekening het ding dat je groepszeef op z'n plaats houdt.
:? :o ... Dat is dan een fundamenteel verschil tussen horeca' en prosumer machines, want bij mij zit de zeef aan de verdeelplaat en de ring om de groep, die krijg ik er echt niet zomaar uit.
Bij de oude Junior was dat ook zo en ook de LSM die nog beneden staat heeft hetzelfde systeem, voor t eerst dat ik hoor dat bij jou/jullie die ring meekomt. ;)