Fiorenzato T80A bout afgebroken

1
Net verse boontjes gekocht bij Miss Morrison in Delft en ik dacht: laat ik voordat ik deze boontjes probeer m'n molen eens grondig schoonmaken.
Verstelschijf met bovenste maalschijf verwijderd, moertjes van onderste maalschijf verwijderd en toen met dopsleutel 17 geprobeerd de drager van de onderste maalschijf te verwijderen. Met een schroevendraaier het meedraaien voorkomen. De bout leek behoorlijk vast te zitten en toen ik iets meer kracht zette brak de bout af... :(. Natuurlijk precies zo dat er niks meer vast te pakken is...

Afgezien van het feit dat ik een nieuwe bout nodig heb moet ook de oude bout er nog uit. Het is de eerste keer dat ik de molen uit elkaar sleutel en ik vroeg me af of mensen hier ervaring mee hebben. Het wordt vooral lastig omdat alles mee draait.

Is het handig om alles uit de behuizing te verwijderen en dan verder te werken? Of juist gemonteerd laten zodat ik niks sloop? ;)

Alle tips zijn welkom! Een lesje molen-onderhoud in de buurt van Delft zou helemaal super zijn!
Laatst gewijzigd door Chateau Rouge op wo 03 sep 2014, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Fiorenzato T80A bout afgebroken

7
Dank voor de snelle reacties! De stelring zit inderdaad ook met linkse draad vast dus het zou me niet verbazan als het hier ook zo is. Als iemand bevestiging van links- danwel rechtsdraaiend heeft hoor ik het graag.

In beide gevallen zal gaatje boren en tap erin draaien een goede optie zijn. Hierbij moet ik dus de motor zien stil te houden. Helaas steekt er alleen een klein rond stukje uit de behuizing met nauwelijks grip. Ik ga nog even op zoek naar een exploded view van de molen om te kijken of ik ergens anders wel grip kan hebben om het vrij draaien tegen te gaan.

(en daarna op zoek naar een scherp boortje, een kolomboor en overige benodigdheden)