Nespresso 15x duurder dan filterkoffie

1
Enkele wijze mannen hebben een rekenmachine ter hand genomen en zijn tot de volgende conclusie gekomen:
Thuis een kopje koffie drinken van Nespresso kost 31 eurocent. En er zijn nog duurdere koffiecapsules. Daarmee is een kopje Nespresso zo`n vijftien keer duurder dan een kopje filterkoffie. De hoge prijs is echter geen belemmering voor het commerciële succes van Nespresso, dat een jaarlijkse omzetstijging van 35% doormaakt.

Nespresso heeft een uitgekiende marketingstrategie, maar legt daarnaast ook de nadruk op kwaliteit. De gebruikte bonen zijn goed, de zuurstofarme, aluminium capsules zorgen dat de koffie lang vers blijft. De Nespressoapparaten leveren een smakelijk kopje koffie en zelfs de grootste kluns kan ermee uit de voeten.

Het koffiemerk bindt de klant met af en toe een aanpassing en aanvulling op het assortiment. Koffie verschijnt in nieuwe melanges en soms in limited editions. Om de paar jaar komt er een nieuwe lijn apparaten. De verkoop van de apparaten en de koffiecapsules gaat via een gesloten systeem. De capsules worden via de verkoopkanalen van Nestlé en via de website verkocht. Alle apparaatkopers staan geregistreerd, zodat ook kan worden bijgehouden hoeveel koffie wordt gekocht en of er wel regelmatig ontkalker wordt besteld.
Blijkbaar betalen mensen graag 15 keer zoveel voor het gemak, de uitstraling en natuurlijk George Clooney. Niks mis mee toch? Je betaalt toch ook meer voor een goede fles wijn, whisky of een mooi stukje vlees?

Ik weet niet precies wat de hoeveelheid koffie is die nodig is voor een kop filterkoffie...? Zou dat 5 gram zijn? Lijkt me een beetje aan de lage kant maar stel dat dat zo is, dan zou dus 5 gram koffie (€0,31 : 15) 2 cent moeten kosten en daarmee een kilo koffie zo'n €4,13...
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Re: Nespresso 15x duurder dan filterkoffie

2
Martijn schreef:Je betaalt toch ook meer voor een goede fles wijn, whisky of een mooi stukje vlees?
Laten we die laatste maar even buiten beschouwing laten, want dat doet de gemiddelde Nederlander helaas niet. Voor discussie over te goedkoop vlees verwijs ik graag naar de campagne van Wakker Dier.

Nee, dan over meer betalen voor wijn en whisk(e)y. Als je van die producten een beetje verstand hebt, dan zorg je ervoor dat je de hogere prijs die je betaalt terugkrijgt in een beter product. Kort door de bocht: hoe duurder de wijn, hoe beter de wijn. Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten.
Dit geldt ook vaak voor koffie. Betere koffie is vaak ook wat duurder dan de doorsnee koffie.

Helaas vind je dit bij Nespresso niet terug. Daar betaal je voor gemak en uitstraling, maar niet voor een beter product. Natuurlijk smaakt voor velen Nespresso beter dan de aanbiedingskoffie in de supermarkt, maar die vergelijking is absoluut oneerlijk. Je vergelijkt namelijk niet alleen 2 soorten koffie, maar ook verschillende zetmethoden. Persoonlijk vind ik Nespresso zijn hoge prijs absoluut niet waard. Ten opzichte van een goede espresso (kiloprijs 20-22 euro) is Nespresso zeker een factor 2 duurder. Het enige dat je daarvoor terugkrijgt is gemak.

Het mag duidelijk zijn dat ik niet voor Nespresso kies, ik laat het aan anderen over om meer te betalen voor mindere kwaliteit. Het is niet mijn 'taak' hen te overtuigen, maar wel om te informeren over alternatieven.

3
Niks mis mee toch? Je betaalt toch ook meer voor een goede fles wijn, whisky of een mooi stukje vlees?
Hier zit 'em wel de kneep: ik betaal namelijk niet meer geld dan normaal als het om een matige whisky, vlakke wijn of taai stukje vlees gaat. En volgens mij gaat die vergelijking meer op.
Ik koop in elk geval geen whisky omdat de fles er zo mooi uitziet en er zo'n makkelijke schroefdop op zit... ;)

Maar iedereen mag natuurlijk helemaal zelf weten waar aan hij/zij geld uitgeeft...

edit: oeps, Esprsesotopia postte net voordat ik het deed... Strekking is hetzelfde.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Consumentengedrag / consumenten-psychologie is een lastig onderwerp vol valkuilen en omtrent de luxe-producten waar we het hier over hebben is een "redelijke" prijs niet kwantitatief meetbaar.

Ik bedoel, zeg het maar: Wat is een Australische Shiraz uit 2003 jou waard? Of een vintage Port uit je geboortejaar?
Vraag het 10 mensen en je krijgt 10 antwoorden. In Nederland in de winkel denk je "och, redelijke prijs" en zodra je dezelfde fles lokaal bekijkt dan voel je je ineens bekocht.

Het gevoel van luxe, status, gemak en zelfs erbij horen (keeping up with the Joneses) kent geen prijs die op een rekenmachine berekend kan worden. Daarnaast is de perceptie van dit alles voor elk individu anders: de een doet zelfs de kleinste aankopen gedreven door emotie, de ander is zelfs bij de aanschaf van een auto of huis broodje nuchter en calculerend.

Nespresso speelt volledig in op deze status en emotie met een prijsstelling die niet lijkt gebaseerd op kostprijs + marge (men slaat zelfs de "middle-man" over) en waarempel, de mensen vallen bij bosjes ervoor!

Vergeet dus dat er een reeele, calculeerbare prijs is voor Nespresso. Zoals bij veel luxe artikelen is het maar wat de gek ervoor geeft!

6
Maar dan wel bij de Quote ofzo . . .

En als de Nespressomachines lang genoeg bij de rijken in de keuken hebben gestaan, willen de net iets minder rijken ook zo'n ding. Om je in een hogere sociale klasse te wanen.

En net zoals met printers, de marge zit in de koffie, het apparaat zelf is slechts een tool om maar koffie te blijven kopen. Als je die eenmaal hebt, loopt Nespresso binnen.
Speedster | SuperJolly | et al.

7
Juist als het als cadeau wordt weggegeven moet het toch een zekere mate van luxe-uitstraling hebben? Zie je het al voor je: "Nu bij dit abonnement 10 flessen Cola en vijf kwasten kado!", dat gaat toch niet werken?
De uitstraling van een product en de werkelijke prijs ervan hoeven niet synchroon te lopen. Denk aan het merk Martini: dat is toch een vrij goedkoop drankje, maar het heeft wel een luxe-uitstraling. Ik denk dat bij Nespresso net zo zit.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder