bobbee schreef:Weet je ook wat er dan aan de hand was? Daar zijn we altijd wel nieuwsgierig naar....
Dat had ik even moeten vermelden idd, sorry.
Ik heb in ieder geval een fout gemaakt door de machine te ontkalken door hem aan te laten staan en dus heet te worden. Dat zorgde voor het blauwe water wat uit de thee uitgang (uit de boiler dus) van de machine komt. Dat heeft er ook voor gezorgd dat de chroom op de 'mushroom' in de zetgroep is gaan loslaten, wat weer resulteerde in de schilfers in het water. Persoonlijk vind ik dat echt een ontwerpfout van het systeem, het is namelijk helemaal niet nodig om die mushroom te verchromen. Maar ja, dat kost veel meer tijd om dat onderdeel dan te maken, wat weer resulteert in veel duurdere machines waarschijnlijk, dus kiezen tussen twee kwaden. Zorg er in ieder geval voor dat je NOOIT je machine gaat ontkalken terwijl je hem heet laat worden!!
Zoals eerder in deze draad beschreven, heb ik het een en ander zelf proberen op te lossen. Mede door dit forum en andere fora af te struinen naar soortgelijke klachten. Nadat ik het verhaal gelezen had hoe Peter zo'n mushroom helemaal kaal gemaakt had en dat de schilfers daarmee weg waren, ben ik zelf daarmee aan de slag gegaan. Dat is op zich goed gegaan, nadat ik de zetgroep uit elkaar gehaald had, de mushroom schoon geborsteld en alles weer in elkaar gezet had, waren de schilfers verdwenen. Maar daarna leek het alsof ik geen druk meer had op de zetgroep.
Daar hield mijn eigen gefröbel op en werd het tijd voor de vakman, toen ben ik dus naar Peter gegaan. Peter heeft hetzelfde gedaan als ik, namelijk de zetgroep uit elkaar halen, maar hij demonteerde ook de 'elektronische kraan' onder mijn zetgroep. Als hier namelijk water in komt, dan kan die ontregeld raken met alle gevolgen van dien. Peter heeft een speciale piston op de groep gezet om de druk erop te meten en daaruit bleek dat er genoeg druk op zat, dus daar lag het niet aan. Na alles nagekeken te hebben, kwam Peter tot twee mogelijke oorzaken van het druk probleem:
1: Er is tijdens mijn eigen reparatie handeling water in de elektronische kraan gekomen, omdat ik die in het proces niet verwijderd had.
2: Ik heb veel te fijn gemalen koffie gebruikt, waardoor de machine het er niet meer doorheen geperst krijgt.
Als het oorzaak 1 was, dan kan het zijn dat de tijd die de machine na mijn reparatie weer stil heeft gestaan (zeker 2 a 3 maanden), ervoor gezorgd heeft dat het water in de elektronische kraan opgedroogd is en dat die weer naar behoren functioneert.
Als het oorzaak 2 is, dan zou dat te reproduceren moeten zijn, maar dat heb ik nog niet weer geprobeerd. Ik ben allang blij dat de machine het nu weer goed doet en dat ik het vertrouwen er weer in terug heb.
Zelf eraan werken is leuk, maar als je er te weinig verstand van hebt, doe je ook maar naar wat je kan en weet. Daarmee krijg je niet altijd het vertrouwen dat je het goed gedaan hebt en dat alles het weer doet zoals het zou moeten. Als een vakman als Peter dan aangeeft dat het allemaal werkt zoals het zou moeten, dan ga ik weer met het volste vertrouwen met de machine aan de slag. Sorry Peter dat ik niet een grotere uitdaging voor je had, dat wil ik ook graag ff zo houden!
Het blauwe water probleem heb ik opgelost door tig keer de ketel door te spoelen. Nu is het water een stuk helderder en Peter gaf aan dat het goed is om elke dag even een kop water uit de thee uitloop te tappen, zodat er elke dag even een waterflow is in de tank. Daarmee gaat waarschijnlijk in de aankomende jaren ook het laatste kalk gruis eruit.
Ik hoop dat dit iets meer inzicht geeft in wat er met de machine aan de hand was. Vragen mag uiteraard altijd!