Solis Caffissima IQ 168

1
Sinds een paar dagen zie ik steeds een advertentie op MP voorbij komen voor deze maler.
De Solis 110 is best een degelijk apparaatje maar zonder modificatie niet geschikt voor espresso.
Wie kan er iets zinnigs over deze machine zeggen of ervaringen delen? Zou deze wel fijn genoeg malen voor een ECM Giotto? Ik gebruik nu een Innova i2 doserless met timer (slow and steady)...
Ik hoor het graag.

Ciao

Re: Solis Caffissima IQ 168

2
Mijn schoonzusje heeft de Solis Caffissima in gebruik naast haar Krups espressomachine. Buitenkant ziet er mooi uit alleen ik schrok wel toen ze mij liet zien hoe de maalschijven uitneembaar waren. De schijven zitten in kunststof. Ik gebruik zelf een molen van Eureka. Deze is misschien wel iets duurder alleen daar is alles van metaal en ziet er een stuk degelijker uit. Ik denk dat het beter is om naar een betere molen te kijken omdat je wel een mooie zware espressomachine hebt.
Nieuw in de wereld van koffie, "elke dag betere koffie" . Op mijn aanrecht een Espresso Builders Massimilian icm een Eureka Mignon advanced en een Espresso Gear Barista tamper.

3
Tja, je hebt geïnvesteerd in een prachtige machine (de Giotto), maar daarbij over het hoofd gezien dat er een investering nog belangrijker is: de maler. Zonder goede maler is die Giotto nagenoeg waardeloos (qua espresso). Klinkt hard, maar ik kan het niet simpeler brengen.

Dus please, koop een goede maler (zie beginnerstopic), dat hoeft geen kapitaal te kosten, zeker niet als je 2-de hands een horecamaler koopt. Voor €150 kan je al klaar zijn om nu eens ècht goede espresso te maken (mits je goede bonen gebruikt natuurlijk).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Dank voor de reacties. Ik zag ook een Eureka staan hier op het forum voor de zelfde en ben er van gecharmeerd! nu alleen wel te laat zie ik.

Ik ben ooit begonnen met een Rossi RR45 (horeca maler) die vond ik helemaal waardeloos, vaste maalgraden, luidruchtig en om hem echt goed in te stellen moet je met een weegschaal in de weer etc. niet mijn ding.

De molen die ik nu heb ben ik er tevreden mee, timer, doserless, traploos en consistent maalsel. Daarentegen doet hij vrij lang over 15-18 gram malen, dat mag de pret niet drukken.
Ik koop mijn bonen bij de koffielab branderij hier in Breukelen, vers dus.

Op basis van het advies ga ik de Solis zeker niet kopen en blijf ik lekker verder struinen op het web.