ROK maler en ROK espressomachine

1
Voor wie er nog even een half jaartje geduld heeft, is de ROK handmaler misschien wat voor hem/haar!

FransG en meer leden van de diverse Fora hebben hem reeds besteld, jaja ik ook. :mrgreen:

https://www.indiegogo.com/projects/the- ... /x/9260601

Je kan hem ook gelijk bestellen voor $149
https://www.indiegogo.com/projects/the- ... id=2453045

Afbeelding

Afbeelding

De bijpassende Espressomachine ( Ik heb er2 van ) ;) hele beste espresso's!

Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: ROK maler en ROK espressomachine

2
cremalover schreef:Wat een ellende dat rok gedoe.
Eerst malen met een handmalertje,dan melk koken en opschuimen met zon handmelkopklopdingetje,dan water koken en de koffiemaker vullen met water,dan de koffie erdoor persen met als resultaat een matig bakkie. :?
:mrgreen: , niet zo negatief, ik heb 2 van die dingen en vindt het helemaal g e w e l d i g!

Ik kook het water op een gasstelletje en heb er gelijk een kleiner pannetje instaan voor de melk. A.B.M.
die melk wordt niet te heet, en dan met het schuimkloppertje even prutsen, geschuimde melk in het kopje dan zet ik daarop de koffie, Voila, het is in elk geval een stuk lekkerder dan al die zooi die je onderweg kan kopen en niet te zuipen is, om je rot te ergeren en op deze manier heb je ook even een rusttijd ingebouwd. 8-)

Ik zet meestal de Transporter ergens tussen de vrachtwagens in en heb dan gelijk bekijks. :)

3
cremalover schreef:Voor onderweg is dat natuurlijk een alternatief.
Maar dan heb je behalve de handpers,handklopper,handmaler ook nog een gasstel nodig om water te koken. :mrgreen:
sont schreef:Ik heb de ROK ook besteld. Ik had nog geen hand maler en heb nu iets om naar uit te kijken. :mrgreen:
Dat is dit mooie brandertje. :)

Afbeelding

Afbeelding

cremalover schreef:Das een mooi brandertje @3aan.Hoeveel gas kan erin?En waar kun je zo'n ding tegen een leuke prijs kopen?

Ik zie zo een rok combi opeens met heel andere ogen. :D
http://www.berkelgas.nl/gascookers.htm

Het zijn die Gaspatronen van rond de 1 euro bij de Action en andere aanbieders, je kan een complete maaltijd koken op 1 vulling ;)

Bluecold schreef: Die maler bestaat niet (!) en die machine heeft een reputatie voor kapotgaan.
Dan kun je hoog en laag springen over 'dat eigenaars teveel kracht zetten', de materiaalkeuze is gewoon uitermate slecht. Aluminium gietstukjes kunnen niet tegen trekbelasting, dan gaan ze na een aantal cycli kapot van. Gewoon materiaalkunde. Dan kan ook de plastic zuiger het begeven. En als het ding niet kapot gaat is het een ergonomische ramp. Je moet echt tot een subset mensen horen die filterkoffie haten en dan wel een soort nep-espresso (ding haalt geen 9 bar, en als je dat wel haalt gaat het ding alleen maar nog sneller kapot) drinken voor heel veel moeite.

Goh, wat ben je weer lekker positief, van die maler is wel degelijk een werkend prototype en wordt nu door Crowd funding gerealiseerd, Ik ken meerdere mensen die al meerdere jaren de Presso hebben, het apparaat waar je op doelt, ik heb er nu 2 en ben tot zover dik tevreden met de resultaten.

En om even een misvatting weg te nemen, een Espresso hoeft niet per definitie met 9 bar gezet te worden, je kan prima met 4 bar een espresso maken, wat de kwaliteit van de Presso betreft, mensen die niet weten wat ze doen kunnen alles naar de kloten helpen!
Laatst gewijzigd door @3aan op wo 03 dec 2014, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

4
bobbee schreef:Dat plastic dacht ik ook toen ik het zag maar het is Delrin en daarom ontzettend sterk. Het is ook stiller. Volgens mij is het juist een goede keus. En vergeet niet dat baratza en mahlkonig ook plastic tandwielen gebruiken die het volhouden. Dat ze het niet langer volhouden dan 100x is nergens op gebaseerd.

Why aren't the gears made of metal? After extensive tests of various materials we chose Delrin for our gears. It's an engineering thermoplastic used in precision parts requiring high stiffness, low friction and excellent dimensional stability. It's also lightweight, quiet and long-lasting. From all the materials we tried it was by far the best all-round performer for our set-up.

Hier is iets meer te zien:
Toch wel leuk voor iets wat niet bestaat dat zo intermenselijk te laten functioneren. :mrgreen:

6
cremalover schreef:Ik heb al mijn deuren voorzien van klinkmechanismes van de gamma.
Blijkt dat het mechanisme dat het slot bedient van vingers voorzien te zijn gemaakt van gietaluminium. :x
Ze sneuvelen nu stuk voor stuk.
Hoeveel giet en spuitgietstukken zitten er op je Brommert? :mrgreen:

7
@3aan schreef:
cremalover schreef:Ik heb al mijn deuren voorzien van klinkmechanismes van de gamma.
Blijkt dat het mechanisme dat het slot bedient van vingers voorzien te zijn gemaakt van gietaluminium. :x
Ze sneuvelen nu stuk voor stuk.
Hoeveel giet en spuitgietstukken zitten er op je Brommert? :mrgreen:
Een hele hoop.
Alleen komen daar geen trek en duwkrachten op.
Mijn carters en cilinderkoppen hoeven niet open en dicht als een deur.

Behalve natuurlijk bij de voor harleys gebruikelijke 3 maandelijkse blokrevisie. :mrgreen:

8
Volgens mij gaan jullie nu wel hele rare vergelijkingen maken...

Ik heb hem uit nieuwsgierigheid ook besteld en ben niet bang voor het breken van onderdelen. Eerder of de onderste schijf mooi stabiel gecentreerd staat en blijft tijdens malen. Het hele model vind ik mooi, maar ik zal hem uiteindelijk wel weer verkopen en het bij mijn baratza virtuoso preciso houden voor filter ook al zal de Rok het goed doen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

9
Ik heb hem ook besteld. 140 euro is een leuke prijs om hem te proberen.
Kan ik kijken of ik hem gebruik ipv m'n Major, voordeel is geen retentie, mogelijk nadeel tov de Major de maalselkwaliteit.
We'll see.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

10
bobbee schreef:Volgens mij gaan jullie nu wel hele rare vergelijkingen maken...

Ik heb hem uit nieuwsgierigheid ook besteld en ben niet bang voor het breken van onderdelen. Eerder of de onderste schijf mooi stabiel gecentreerd staat en blijft tijdens malen. Het hele model vind ik mooi, maar ik zal hem uiteindelijk wel weer verkopen en het bij mijn baratza virtuoso preciso houden voor filter ook al zal de Rok het goed doen.
Ik heb hem juist Ook voor de Filterkoffies gekocht, zit in mijn ogen een prima verstelling op.
De VL M3 is wat minder geschikt met z'n combi Conisch Vlak, ik gebruik nu zo'n schootmolen = pure ellende ook al zeef ik het door m'n diamantzeefjes = een hoop getob.

Heb momenteel een hele lekkere Ethiopische Boginda bij Boon vandaan = 2-12-14 gebrand.